Nekromanti Äventyr modell annorlunda (?)

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
(Vill varna för att delar av inlägget kan vara något osammanhängande eller upprepande eller bara allmänt virriga...)

Det kan ju knappast ha undgått någon att fantasyäventyr, liksom ofta storylinen i fantasylitteratur, ofta följer en given, gemensam mall. Om det var Tolkien eller rentav en föregångare till honom som satte den "standard" som gäller idag vet inte jag, men mönstret från hans trilogi om Härskarringen känns ju i alla fall lätt igen i t.ex. Jordans böcker. Och i många, eller t.o.m. de flesta, fantasyäventyr som jag sett (fast då förstås nedbantade från femtioelva tjocka luntor till några A4-ark). Äventyren blir ofta "miniatyriserade" varianter (eller ibland fullskaliga kopior, med fältslag och allt) av de stora episka hjältesagorna. Med det menar jag att de allra flesta äventyr, åtminstone som står att finna på detta nät som ju ska vara så vitt, är uppbyggda av samma grundkomponenter och har fler likheter än skillnader. Nu frågar jag mig själv och alla andra: vad finns det för alternativ till ovannämnda mall?

Jag för min del känner att även om scenariot med den ondskefulle ärkenekromantikern som vill ta makten över trakten, hans odöda/orchiska härskaror, svarta torn och magiska/demoniska pryl är klassiska inslag i fantasy som givetvis inte ska totalförbjudas så börjar den typen av äventyr bli aningen uttjatade. Samma sak gäller kanske också för nybörjarmodellen där ett rövarband terroriserar den lilla byn (i Fritagningens anda...). Vad jag vill ha mer av är historier där t.ex. mänskliga (eller alviska eller dvärigska eller whatever) relationer utgör grunden och skapar problemet som måste lösas. Där rollpersonerna dras in mot sin vilja, av en slump, genom missförstånd, etc. - inte för att någon söker upp dem på ett värdshus och vill köpa deras tjänster. Där SLP:na är verkliga karaktärer och har välutvecklade personligheter, inte bara stridsfärdigheter och besvärjelser. Jag påstår inte att det inte finns sådana här äventyr, bara att jag vill ha många fler! Möjligheterna torde ju vara obegränsade, och kompletterar man den episka 'high fantasy' med jordnära men ändå ytterst spännande äventyr blir jakten på det magiska föremålet intressantare eftersom den inte längre faller under kategorin smaklös vardagsmat. Äventyr som i likhet med en (välgjord) thriller tar många oväntade vändningar, och kanske inte baseras på en förbannad massa resande hit och dit för att komma till de speciella platser där de speciella motståndarna väntar. Helt enkelt en mer oförutsägbar handling med många förvecklingar, där själva kärnpunkten gärna får vara rollpersonernas totala ovetskap om hur allt hänger samman och deras därför oriktiga agerande som drar ned dem ännu djupare i soppan. Egentligen kanske det handlar om att bryta sig loss från invanda tankebanor när man nästa gång sätter sig ned för att skriva ett äventyr. Men min fantasi är tyvärr uttorkad för tillfället. Så vad har ni för förslag på annorlunda intriger och utmaningar? För säkert spelas det massor av äventyr av det slag som jag beskriver, fast jag aldrig får se skymten av dem?

Förresten vet jag inte vad jag menar.

Mvh
Herr Ågren, nollkollen personifierad
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Jag instämmer, men det finns ett äventyr till DoD 6 där en människa (han tillhör en orden som vill ta död på alla icke-människor och det höll på att gå riktigt illa för en halvalv och en dvärg i mitt spelgäng) dödar gråtroll och alver för att starta ett krig mellan raserna och bryta en fred som varat i hundra år nånting. RPna får då vara diplomater och försöka lugna ned trollen och alverna samtidigt som de måste ta reda på och skaffa bevis mot denne man som utför dåden.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja, visst finns det.. Dom flesta "erfarna" (Hoppas detta inte blir en elitist-debatt nu.. /images/icons/wink.gif) spelar väl så..

Vilket rollspel är det du spelar? I vilken position är äventyrarna? Har dom några bakgrundshistorier? Kan försöka ge dig lite idéer..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Det kan ju knappast ha undgått någon att fantasyäventyr, liksom ofta storylinen i fantasylitteratur, ofta följer en given, gemensam mall. Om det var Tolkien eller rentav en föregångare till honom som satte den "standard" som gäller idag vet inte jag, men mönstret från hans trilogi om Härskarringen känns ju i alla fall lätt igen i t.ex. Jordans böcker.

Detta är helt enkelt den klassiska mytologiska sagans mall, och knappast så pass nymodigt som ett Tolkien-påfund. Läs tex Campbells "The hero with a thousand faces" för vidare utläggning kring det hela.

---
Ronny Hedin (KSC), thark@mangakai.org, http://i99ronhe.island.liu.se
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har ingen aning vilka dina äventyrsskällor är men de verkar varaa sorgligt begränsade, åtminstone uppfattar jag det så från ditt inlägg. Kan vara så att vissa har svårt att frigöra sig från en standard som de tror att rollspel måste innebära, att de inte tänkt på andra saker att pröva eller att det ändå funkar så varför ändra på det.

Mitt tips som är allmängiltigt för inspiration är att söka sig bort från de vanliga infallsställena, leta inte äventyrsuppslag på äventyrssamlingsställen och liknande utan ta ooch läs lite böcker, se film, titta på dokumentärer.

Vaknade upp till en dokumentär om polisvåld i Gbg och sexhandel med unga tjejer i Europa. Ta det som som grund till ett äventyr istället för att fastna i en värld av episka slå trollkarlen i tornet och ta en massa skatter syndromet.

De flesta ideeer går att anpassa till olika typer av rollspel och olika typer av spelare och spelgäng.

bara några ord tills ni kan läsa min Kampanjkurs i okänt framtida nummer av Codex. (Förlåt gratisreklamen för mig själv.)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Saken är den att vi ska dra igång en ny kampanj efter att spelandet legat nere ett tag (ett par år, närmare bestämt). Inga rollpersoner har blivit till än och spelvärlden är inte färdig utan ännu under uppbyggnad (konstruerar min egen)... Så förutsättningar finns det så att säga inga. Men systemet blir troligen DoD '91:ans i alla fall.

Förresten vet jag inte vad jag menar.

Mvh
Herr Ågren
 
Top