Äventyr med ondska som släpps fri?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
Kan inte komma på att jag läst, spelat eller spellett något äventyr där rollpersonerna släpper ondskan fri. Idén är dock intressant, men inte helt okomplicerad.

Om äventyret bestämt ska bygga på att rollpersonerna faktiskt släpper ondskan fri skulle jag göra som @ceruleanfive förespråkar, alltså kliva in i handlingen när ondskan redan blivit frisläppt.

Jag kan även tänka mig ett äventyr där frisläppandet är en möjlighet. Sedan får händelserna utvecklas så som de faller sig naturligt, beroende på vad rollpersonerna faktiskt gör.

Att ha misstaget som en given, förplanerad händelse under spel skulle jag inte uppskatta varken som spelare eller spelledare. Jag vill att rollpersonerna ska ha agens, särskilt när det gäller något så avgörande.

Förslaget som @God45 kom med ovan är kul. Ett medvetet men moraliskt tvivelaktigt val. Den grejen blev jag sugen på att använda vid tillfälle.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,291
Om du orkar/kan lyssna på AP så skrev jag ett litet miniscenario till podden Rollspelsdags där jag "lurade" i spelarna att släppa lös ett monster från bortom in i vår värld, som senare var tänkt skulle vara huvudplotten i en längre kampanj. Tveksamt om jag gjorde det särskilt snyggt egentligen dock, men kanske kan det ge lite insp. Det jag gjorde var att presentera extremt bristfällig information som lätt feltolkades, för att låta spelarna tro att de vandrade på "rätt" väg. Och sen insåg de att de var fel ute först när det var försent. Konceptet var väl typ att kasta in red herrings med detaljer som är enkla att lista ut (så att spelarna känner sig smarta för att de listar ut dem), men att de detaljerna inte säger något om motivet bakom.

 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Sylfens vrede har det upplägget, ett till synes oskyldigt skattletarjobb leder till att gamla gudar vaknar och spelarna spenderar stormar kampanjen till att försöka återställa det som hänt. Om du vill ha något att läsa för inspiration eller så
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,908
Location
Marjura
Har för mig att Black Drop till ToC har en bra twist på detta, där
kulten man kämpar mot, försöker genomföra en återkommande ritual för att förhindra någon uråldrig fasa från att ta sig in i vår värld, spelarna kan sabba detta
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
En till utmaning med upplägget är att spelarna kanske inte är så intresserade av att besegra ondskan efter att den är fri, så var beredd på att det inte blir en uppenbar andra akt. :)

Jag har spelat en hel bunt äventyr med liknande element, där en stor monstrositet släpps lös av spelarna på ett eller annat sätt, både som SL och spelare. Min vanliga erfarenhet av dessa är att det inte känns rimligt att stoppa tillbaka anden i flaskan för spelarna, när det väl hänt, utan vi brukar mest hålla hand och hoppas den inte äter upp just oss.
 
Top