Nekromanti Äventyr kontra regler

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Med anledning av Andys funderingar kring att ha med ett introäventyr i en grundbok...

Vad tycker ni är...

a) Svårast att skriva: regler eller äventyr

b) Viktigast överhuvudtaget (om man måste välja):
ett bra regelsystem eller bra äventyr till "ok" regler?

c) Vad har störst betydelse för ert omdöme av ett rollspel:
regelsystemets uppbyggnad eller äventyrens utformande?

Min uppfattning är att de flesta vill skriva värld/settings-regler men sällan gillar uppgiften att skriva själva äventyren (mer än skissartat). Är det kanske därför fisktanken har så gott rykte?

/Basse, nån måste skriva introäventyret Andy!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
a) Svårast att skriva är regler. Jobbigast att skriva är äventyr.

b) Ett bra regelsystem. Jag kan fortfarande skriva äventyr själv.

c) Regelsystemet. Jag kan skriva äventyr själv.

Du har nog nästan rätt i ditt antagande. En egenskap hos äventyr är att om man skriver dem själv så får man dem som man vill ha dem, och man kommer jefligt långt med skissartat eftersom de alltid är i flux. Fisktanken är bra för mig eftersom det är en strukturform som stöder flux.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Basenanji said:
a) Svårast att skriva: regler eller äventyr
Regler. Eftersom de aldrig - aldrig - funkar riktigt som man vill.

Basenanji said:
b) Viktigast överhuvudtaget (om man måste välja):
ett bra regelsystem eller bra äventyr till "ok" regler?
Jag skiter i regler, så bra äventyr blir det för min del.


Basenanji said:
c) Vad har störst betydelse för ert omdöme av ett rollspel:
regelsystemets uppbyggnad eller äventyrens utformande?
Äventyret, helt klart. Återigen, jag skiter alltid i de regelsystem som skickas med spel. Ytterst sällan jag använder de regelsystem som följer med - de är oftast inte alls anpassade till min spelgrupp eller min spelledarstil, och är dessutom nästan alltid för mycket jobb, för många detaljer, för mycket skit jag inte vill fokusera på när jag spelar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
På a svarar vi "regler", på b svarar vi "regler" och på c svarar vi ... "regler".

Äventyr vill jag inte veta av.

Så nu är det bara frågan om man vill rikta sig mot krank eller mig som målgrupp. Antagligen ingen av oss, eftersom vi är insnöade fringe-nördar bägge två. Så ingen av oss har nog gjort dig en tjänst genom att svara, men hey! Du fick ju svar.

Skall jag vara mer hjälpsam så anser jag att en bra guide till hur man skriver äventyr som passar specifikt det här spelet är värd mer än tusen äventyr. Give a man a fish, och så vidare. Ett äventyr räcker inte länge, men en guide räcker genom hela spelets livslängd, och kan dessutom ofta utveckla en som rollspelare. Jag har aldrig förstått mig på folk som tycker att ett introäventyr är en bra metod att visa hur äventyr bör se ut i spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Genesis said:
Skall jag vara mer hjälpsam så anser jag att en bra guide till hur man skriver äventyr som passar specifikt det här spelet är värd mer än tusen äventyr. Give a man a fish, och så vidare. Ett äventyr räcker inte länge, men en guide räcker genom hela spelets livslängd, och kan dessutom ofta utveckla en som rollspelare. Jag har aldrig förstått mig på folk som tycker att ett introäventyr är en bra metod att visa hur äventyr bör se ut i spelet.
Då ska väl jag försöka vara hjälpsam också, då, och säga att jag håller med. Fast jag vill ha både och. Både pusselbitar, och så något exempel på hur man kan sätta ihop dem.

Och det säger jag inte bara för att jag tänker göra så i Scriptura... =)
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
a) har varken skrivit äventyr eller regler
b) bra regelsystem
c) regelsystemets

men det här är bara vad som är viktigast, jag tycker att introäventyr kan ge väldigt mycket, för då får jag se lite hur skaparna tänkt sig att man ska spela. och hur man ska använda reglerna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
a) Svårast att skriva: regler eller äventyr

...beror på vilken typ av rollspel.

b) Viktigast överhuvudtaget (om man måste välja):
ett bra regelsystem eller bra äventyr till "ok" regler?

...OK regler med bra äventyr. Enbart bra regler räcker oftast inte.

c) Vad har störst betydelse för ert omdöme av ett rollspel:
regelsystemets uppbyggnad eller äventyrens utformande?

...åter ingen, beror på vilket spel. WFRPG och CoC är ju bra exempel på där det senare är viktigast.
 
G

Guest

Guest
Kort och enkelt:

1. Regler
2. Regler
3. Regler

Utan bra regler faller ett spel platt [Se Mutant:UA eller 90% av alla andra efterblivna BRP-system]. Systemet skapar ramar och förutsättningar för spelet. Äventyr är bara fluff. Bra regler ger inspiration till äventyr, inte tvärtom...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
a) Det är svårare att ta fram regler som funkar, om det är det du menar.
b) Regler, givetvis. Är ett dåligt fotbollslag bra om planen är perfekt? :gremsmile:
c) Reglerna, utan tvekan. Jag läser inte ens äventyr till ett spel med dassiga regler.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag svarar på b & c-frågorna. I & med att man inte skriver regler & sådant.
För min del så är ett välskrivet äventyr alltid trevligt, det är på nått sätt viktigare för mig. Regler kan man stopp in på valfritt sätt.Även utformningen är viktigt, så det inte blir en massa hänvisningar fram & tillbaka. Att det är logiskt uppbyggt.
Att regler är viktiga, det kan jag ju inte förneka. Men heller lite mindre bra regler & ett klart bättre äventyr.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
a) Regler.
b) Regler
c) Regelsystemet

(Enter Tony Irwing) MEN reglerna måste endera tydligt visa hur de skall användas eller visas det via exemepel eller stämingstexter. Jag tror inte att det är lämpligt att separera de båda helt enkelt.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Tycker Krille har något smart när han pratar om att han kan ordna äventyr själv...

För mig är det enklast att skriva regeler, men bara åt mig själv. Detta för att de flesta äventyr har regeler som jag inte tycker duger, men kan tänka mig behålla äventyret.

Viktigast för mig är ett bra äventyr, med betoning på bra. Ok regler eller ok system är sak samma, båda kan jag improvisera runt, men ett riktigt bra scenario är guld! Och jag har sett få regler som kan ersätta det...

Jag kan köpa ett system för settingen eller kanske för en cool detalj, men har aldrig gjort det enkom för reglerna. Däremot kan jag lägga ut pengar för ett bra äventyr.

-Gunnar
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
a) Äventyr är svårast för mig. Regler kan jag skriva i sömnen (vilket har hänt flera gånger) och är enkla att analysera och testa. Äventyr kan däremot se skitsmarta ut och sedan prutta sönder vid första speltestet.

b) Om jag kunde få läsa ett bra skräckäventyr så skulle det vara mer intressant än vad några regler någonsin skulle vara. Men traditionella äventyr är inte så roliga. Regler brukar av tradition vara aningens roligare än äventyr, så vi säger väl regler, då.

c) Regler har större betydelse.

Detta förutsätter att reglerna inkluderar världsbeskrivning, dock.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Basenanji said:
Med anledning av Andys funderingar kring att ha med ett introäventyr i en grundbok...

Vad tycker ni är...

a) Svårast att skriva: regler eller äventyr
Jag hade gärna läst Andys funderingar, för jag förstår inte riktigt tanken med tråden. Det känns från början som att du typ frågar: "Vad är viktigast för ett hus, materialet och hur det är byggt eller människorna som bor i det?". Du tar två saker som, från början, inte verkar höra samman och sedan ställer en fråga om det. Regler är något som spelledaren får serverade medan äventyr är något som spelledaren måste skriva själv. Ur vilket perspektiv ställer du frågan? Hade det varit till spelmakare så borde du ha lagt frågan i makarforumet.

Vad gäller frågorna så tycker jag rent spontant som Krille svarade.

---

Något jag har funderat på under de senaste månaderna är hur lika regler och äventyr är när det kommer till hur de formar spelupplevelsen. Här är några likheter:

× Båda säger någonting om rollspelet. Fokus på vapenfärdigheter eller att alla äventyr är grottröj formar rollspelet rejält.

× Båda skapar en viss "stämning" medan man spelar. Reglerna är något som både spelledaren och spelarna måste anpassa sig till medan ett färdigskrivet äventyret målar upp miljön och hur man interagerar med den.

× Båda kräver att hela spelgruppen är överens om hur de ska spelas. Ett skräckäventyr skiljer sig från ett actionäventyr och att spela bombbaserat, fisktank eller rälsning kräver också olika bemötanden från spelarna.

× Båda kräver improvisering som beror på vad spelarna gör. Med reglerna så försöker exempvelis spelledaren applicera rätt regler eller hitta på egna för studen.

Ja, det var väl likheterna som jag kom på för studen. Det finns många fler, men de kommer jag endast komma på om jag direkt pekar på dem. Det här ovan är sådant som jag kommit på medan jag skrev reglerna till Matiné.

Skillnaderna är att reglerna måste spelledaren anpassa sig till medan äventyret är något som anpassar sig till spelledaren (då denna skriver sådana). Visst, vissa modifierar reglerna för att passa spelgruppens spelstil bättre (eller spelledarens) medan andra endast köper äventyr och anpassar sig efter dem.

---

Vad vill jag säga med detta tankeprojekt? Jo, att båda är viktiga verktyg för spelmakaren till att förmedla hur spelet ska spelas. En del indiemakare är noga med att ge tips istället, men om man är duktigt så räcker det med att utforma regler och hur man ska skriva ett scenariot på ett visst sätt för att skapa just den spelstil som spelmakaren vill att spelgruppen ska ta.

Så, nu när jag har fiffulerat kring frågeställningen så har den gått från "vad är viktigast för ett rollspel, äventyr eller regler?" (materialet och hur det är byggt eller de som bor i huset) till att handla om "vad är viktigast för ett rollspel, att förmedla en spelstil eller att förmedla en spelstil?". Med andra ord: "Vilket sätt föredrar du för att förmedla en spelstil?"

/Han som kände att han ville få ur sig detta
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Basenanji said:
Min uppfattning är att de flesta vill skriva värld/settings-regler men sällan gillar uppgiften att skriva själva äventyren (mer än skissartat).
Hmm... när jag tänker efter, jag älskar ju att skriva äventyret. Enda kruxet är att det är svårare att packetera som en produkt. Eller snarare som en "traditionell rollspelsprodukt". Så äventyr blir släppta som konvetsscenarion, bortglömda i sveroks scenariobank, släpta i en box (eller Från Atlantis till Blekinge), Murdermysteries osv. Men inte som rollspel.

-Gunnar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
a) Regler

b) bra regelsystem

c) systemet. det är lättare att själv göra äventyr i den smak man söker än att börja modda om regelsystem.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Eftersom jag själv har apsvårt att komma på bra intriger och handlingar, och enklare att förstå mig på siffror, får jag nog vara Tom Tvärtom här. Jag svarar Äventyr, Äventyr och Äventyr. Vilket för min del betyder att stackars gamla BRP-derivatet Drakar och Demoner är ett av de bästa rollspelen jag sett, med tanke på hur stor del av utgivningen som är färdiga äventyr istället för bara bakgrundsmoduler.

Jag kan säga både ett och annat om svårigheten att faktiskt *spela* Den Femte Konfluxen-kampanjen, men jag har inte hittat nåt motstycke till något annat spel utom möjligen (gamla!) Dungeons and Dragons. Och ingen SL jag spelat med har kunnat skapa nåt motsvarande själv...

Det är äventyr som gör rollspel spännande, och det är mycket enklare att ignorera eller ersätta ett mediokert regelverk än att piffa upp ett mediokert äventyr.

Tycker jag.
 
Top