Nekromanti Äventyr/kampanj för tjuvar

Ottar

Veteran
Joined
28 Nov 2002
Messages
39
Location
Hudiksvall
Vi är en rätt så erfaren grupp (5st + SL) sonm funderar på att göra en grupp med tjuvar. Äventyren kommer vara i stil med "sno den rike köpmannens dyrbara tavla" har någon nått tips eller erfarenheter på äventyr eller hur gruppen skulle kunna göras. Även andra sorters äventyrs ideer önskas.

Tack på förhand.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Hmm, det kan bli lite trist i längden.
Men det absolut härligaste är när en rp tvingats gömma sig och vakten/likande går förbi gömstället *ryser* :gremlaugh:
Ett annat förslag är de blir jagade av "myndigheterna" eller konkurerande tjuvliga.

Sen vad är det för typ av tjuvar? Ficktjuvar,Inbrottstjuvar,Rånare? Är någon lönnmördare?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Fördelen med en sådan typ av kampanj är att om alla har samma bakgrund eller är i samma bransch så kommer man som SL alltid ha naturliga gemensamma nämnare för äventyren.

Nackdelen med att spela tjuvar är kanske att bilden av tjuvgillen, stora organiserade ligor som kontrollerar städernas undre värld osv i fantasy nog är något uppblåst. Om du börjar räkna på det så krävs det ganska stora städer för att ett flertal ska kunna leva på stölder och inbrott regelbundet utan att det blir så uppseendeväckande att det startas en människojakt på brottslingarna direkt. De flesta brottslingar på medeltiden var nog kriminella antingen väldigt tillfälligt (att man åkte fast var nog rätt vanligt) och av nöd. Om man ska tänka sig något lite mer hållbart så är det kanske en smugglarliga, för illegala eller billigare gods finns det alltid en marknad av och från många även ett intresse av att verksamheten kan fortgå - dvs det är lite lättare att köpa den här sortens organiserad brottslighet. Och i så fall så kan ni ju börja med att se på smugglarkapitlet i Sjöfarare & Pirater.

Dock, om ni verkligen vill ha inbrottstjuvskonceptet så är nog det första rådet att placera kampanjen i en riktigt stor stad så att det kan finnas tillräckligt stora jaktmarker.

Mvh / Phelan
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Se upp för inflation! Både tillgången på byte och bytets värde måste hållas nere för att det ska bli hållbart. Så säger mina erfarenheter iallafall...
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Håller med...
En hel sida full med bra tips.
Det som jag skulle säga är redan sagt.
Om dom skall bryta sig in i ett hus se til att huset är någorlunda stort. ( kanske några förtrollningar som försvarar det oxå :gremsmile: )

Lycka till
 

Ottar

Veteran
Joined
28 Nov 2002
Messages
39
Location
Hudiksvall
Vi har som sagt inte gjort karaktärerna än.
Men det blir väll någon inbrotstjuv, nån ficktjuv en tiggare och en bråkmakare( alias "Hulken")
 

Ottar

Veteran
Joined
28 Nov 2002
Messages
39
Location
Hudiksvall
om nån har nått tips på ett färdig skrivet äventyr som kan hämtas någon stanns. Är jag idel öra
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
precis, viktigt att få annorlunda roller, så att inte alla är nästan likadana...

en professionell lönnmördare tycker jag skulle vara kul
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Vi är en rätt så erfaren grupp (5st + SL) sonm funderar på att göra en grupp med tjuvar. Äventyren kommer vara i stil med "sno den rike köpmannens dyrbara tavla" har någon nått tips eller erfarenheter på äventyr eller hur gruppen skulle kunna göras. Även andra sorters äventyrs ideer önskas.
Skulle nog föreslå en kampanj alla Thief(Data spelet), det vill säja smyga in i ett enormt hus fullt med vakter, fällor, magi och liknande för att för söka sno så mycket som möjligt på en eller flera nätter utan att åka fast
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Då är jarlamodueln att rekomendera......... staden är som gjord för kriminell aktivitet. Maktens skuggor kanske inte är jordens bästa äventyr... personligen tänker jag vänta med det och låta rpna bekanta sig med staden först.
Samt att modulen har en häftig färg, kanske inte riktigt Eon men häftig.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Farligt

Om en lönnmördare är i farten blir det betydligt mer klappjakt efteråt än om ett hus har blivit rensat av inbrottstjuvar. Eftersom de flesta som är värda att lönnmörda är viktiga och inflytelserika lär rollpersonerna tvingas fly från staden efter varje mord om de inte är i Daval eller någon annan jättestad.
 
G

Guest

Guest
Äventyren kommer vara i stil med "sno den rike köpmannens dyrbara tavla" har någon nått tips eller erfarenheter på äventyr eller hur gruppen skulle kunna göras

Jag har funderat på att spelleda ett inbrott i Neotech, där tänker jag nog göra så att jag ger spelarna några spelkvällar på sig att ta reda på så mycket som möjligt om huset de ska in i. Vaktrutiner, övervakning, hundar och liknande. Sen går jag ut ur rummet och de får så mycket tid på sig som de vill att komma på en plan för inbrottet.
När de väl bryter sig in i huset så vet jag inte vad ska göra, alltså blir det lite spännande för min del också. På detta vis kan man dra ut på ett inbrott så att man inte behöver bryta sig in i ett nytt hus varje kväll för att de ska bli roligt.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jag bara älskar det här, mohahahahaha

En rolig sak är när någon redan har snott eens mål t.ex en tavla. Man jagar den över tjuvgillen här och tjuvgillen där, hälare här hälare där. Man jagas samtidigt av ordningsmakten då det är dom som tror att man snattat tavlan. Efter många små äventyr får man tavlan.

Något annat som brukar vara kul är när rollpersonerna lägger näsan i någonting som rör hela Mundana.
Nu kanske Kejsarstaven eller något sånt är lite för episkt men andra saker finns.
Man gör inbrott i en rik mans hus. Man får med sig en väldig massa saker som klingar bra i fickan.
Men efter några veckor när man köpt sig ett bättre hus i en annan stad så börjar saker omkring hända.
Man komer hem och ser att hela huset är uppochner vänt. Man ser tydligt hur någon har letat efter något. Skepnader i mörka huvor som döljer deras andsikten syns på gatorna. Rollpersonerna har mardrömmar och vaknar kallsvettiga mitt i natten.
Det tar ett tag inana dom kommer på vad dom har gjort för fel och hur dom sedan reder ut det som hänt.
Dom kommer känna på sig i att dom är på för djupt vatten.
Hur det löser sig är upp till SL hur han/hon vill att kampanjen ska sluta.


/Hugo, som är avundsjuk på sin RP :gremwink:
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Jag har varit spelledare för några tjuväventyr, och en kampanjliknade sak oxå.

Vi håller oss då uteslutande till en medelstor stad. Det ör viktigt att Sl kan staden, så att den får liv, och blir roligare att spela i. Jag körde en kampanj i stuk med "en handfull dollar" eller "Last man standing". Det är kul när Rp´na blir inblandade i under världen, och tvingas ta ställning, jobba åt någon boss, och sedan spela ut några tjuvgillen mot varandra, dra med hela bytet, om de överlever. Det kräver dock att Sl planerar upp strukturen hos gillena, hur det är organiserat.

Riktigt kul när det funkar och är genomtänkt.
 
Top