Nekromanti Äventyr i Trakorien?

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Ska snart dra igång en Svavelvinterkampanj och det är ju nödvändigt när man spelar O4Ö att spelarna har rätt mycket kännedom om Trakorien. Jag funderar därför på att först spela en serie äventyr i Trakorien och sedan få dem att resa till Marjura.

Är det någon som har eller vet var det finns färdiga äventyr som passar? En tanke är att låta spelarna uppleva det Brior upplever, men även det kräver mycket arbete av mig så har ni möjlighet att lätta min börda....
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Nej! Låt det få uppleva Trakorien medans ni spelar 04ö. Oslagbar känsla att få uppleva allt under spelets gång. Mitt tips är att låta alla läsa Briors resekrönika. Det ger dem en bra bild och dessutom så kommer de få uppleva så mycket mer.

mvh
/joakim kalcidis
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nja, jag håller på med ett liknande projekt (vilket som vanligt aldrig kommer ros ihamn) men spelarna ska få ränna runt lite i Trakorien efter Svavelvinter (som nu närmar sig sitt slut).

De äventyrsideér jag har är:

Ett möte med en missuppfattad enstöring till Cyklop i Runglerbergen.
Det coola äventyrsuppslaget från Trakorienboken där man ska hämta en stulen Zepelondare från ett gäng måndyrkare i Kargom.
Dimensionsresor i det instabila området kring (jag tror det är Limmarsfjäset, eller?).
Politiskt ränkspel i Tricilve.
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Jag tycker inte att alla ska få läsa Briors resa. Det blir nog roligare om bara någon i gruppen har läst det så att gruppen är lite beroende av honom. Sedan får ju spelarna läsa diverse saker i trakorien boken om de har vissa färdigheter så som Historia, zoologi m.m

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Men det är lite jobbigt för spelarna att hitta oraklen om endast en person har tillgång till boken i fråga.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
annan lösning

Jag betraktar själv Brior Brådfot och hans krönika som faktiska företeelser i min spelvärld. Alltså existerar båda. Även om rollfigurerna inte äger ett exemplar av Briors krönika (ty den skrivs ned i sin befintliga form först 618 eO, se Briors inledning) har de tillgång till Briors skrönor genom att de har träffat och umgåtts med nämnde munk. (Brior har alltså återgett sin resa för rollfigurerna muntligt.)

Eftersom Briors krönika kommer att publiceras senare i min spelvärld måste jag även ta hänsyn till två andra detaljer. Nämligen det faktum att Brior omnämnder sin krönika "Svavelvinter" i sin inledning, samt det faktum att han avreser mot Marjura i slutet av krönikan. Därmed kan Brior befinna sig på Marjura samtidigt som rollfigurerna. (Mina spelare åkte alltså med kvarellen Vågdansaren mot Marjura samtidigt som Brior.) Om man får tro Briors inledning så bevittnade han även Cruris uppvaknande, vilket innebär att han faktiskt bör ha deltagit i nämnda äventyr...

Som parentes kan också nämnas att på grund av stort manfall under Svavelvinter så har en av mina spelare tagit över rollen som Brior som sin rollfigur. Därmed kan alla spelare ha tillgång till krönikan - Brior kan så att säga fylla i sin berättelse efter behov. (Själva boken existerar dock endast i form av Briors anteckningar, som han givetvis bär med sig.)

Annars anser jag att den bästa lösningen är att låta alla spelare läsa krönikan - det är det den är till för - oavsett om man väljer att lösa det som jag gjort (ovan).

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Jepp - det är en korrekt iakttagelse - därför införskaffar man flera exemplar, en till varje spelare. Då kan de läsa, andas och leva krönikan under sin tid mellan spelmötena...

Jo - jag vet att det är ruskigt dyrt med flera exemplar.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Eller... så scannar man in det ex man har, OCRar och lägger upp på en privat FTP så spelarna kan ladda ner vid behov =)
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Ojsan - nästan vad jag gjort...

Då kan man även ändra i mtrl för att förtydliga vissa saker...

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Alla ska ju inte veta allting tycker jag. speciellt inte de som inte bor i trakorien i vanliga fall.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Rent praktiskt är det omöjligt att klara äventyret utan att ha läst reseskildringen. Man kan ju inte bara gissa sig fram till olika platser på måfå.

Men gruppen jag spelleder är å andra sidan bosatt i Trakorien (en riddare från Tricilve, en tjuv från Melse och en alv från Gwondel Leigu. I Oraklets Fyra Ögon kommer de också bli bekanta med en halvlängdsman från Saphyna).
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Även jag har löst problemet, med att äventyrarna har någon kännedom om Trakorien, på så sätt att de alla är födda och uppvuxna där.

Finns det någon annan idé?

Baldyrs idé att de tar samma "resväg" är ju klart smart tycker jag(IMHO).

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Överhuvudtaget tycker jag att rollpersonerna ska ha liten kunskap om de öar de inte har varit på under en längre tid, detta gör att de måste söka efter människor som kan mycket om de företeelser som beskrivs i Vox Rancina (historiker, teologer, geografer, vägvisare och sjöfarare mm) och vips blir det plöttslig lätt att lägga in biäventyr under deras jakt på ögonen samtidigt som rabdoranas mördare kan dyka upp på lättare sätt än endast anfall på barer och vägar. Det blir också lättare att introducera nya karaktärer om någon skulle dö.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hmm, det är ju en tanke. Men Vox Ranzina är ju jätteotydlig, det är ju assvårt att ens veta var man ska leta redan med hjälp av reseskildringen i Trakorien-boken.

Dels så är det lite trist att låta dem leta upp nån passande historiker som sedan ger dem svaret rakt i näven...
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
De ska ju inte få svret rakt av, utan vara tvugna att själva pussla ihop de ledtrådar som ges, detta ger spelledaren mer frihet sammtidigt som man kan styra av rollpersonerna ifall det gå för fort, jag anser att Oraklets fyra ögon ska vara lika mycket en reseupplevelse där rp:na konfronteras med den uppsjö av kulturer som finns i trakorien trots att de har en bunt galna grodsekt mördare efter sig. Det viktigaste är att spelledaren kan sitt trakorien och visar på de skillnader som existerar i öriket. Rollpersoner med höga värden i geografi/orådes kännedom/stadskännendom kan få läsa om de plattser de känner till men inte mer än så. Om någon råkar ha generell georgafi får sl välja ut de stycken i Trakorien han anser det vara logiskt att rp:n känner till utifrån rp:ns yrke,nationalitet och ras. Det här sättet är lite jobbigare än att bar ge rp:na trakorienmodulen, men i slutändan blir det roligare och mer trovärdigt. allt som behövs är en scanner/kopieringsmaskin och en sax.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Kan man inte intensifiera de galna grodornas närvaro vid de platser som är nära de fyra ögonen - eller iaf tre av dem (inte det som är säkert) - för att illustrera att spelarna är i närheten och "det bränns"?

Synpunkter önskas.

Ujuj vad hemlig jag var - inga spoliers här inte...

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 
Top