Nekromanti Äventyr i Fenix

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Eftersom jag hör till de som tror att det främst är det systembundna spelmaterialet som säljer en rollspelstidning så kan jag inte annat än applådera Fenix äventyrsinitiativ. Nr 4/05 fick mig dock att fundera om inte två äventyr i varje nummer vore ett ännu bättre alterntiv, t.ex. ett äventyr på 10 sidor och ett lite kortare på 6 sidor. Med enbart 16-sidiga äventyr blir det rätt glest mellan äventyren (vore det inte trevligare med två Eon-äventyr under ett och samma år istället för bara ett?). Fler äventyr (hela 12 st på ett år) skulle även innebära större chans för de lite mindre spelen att få något äventyr publicerat. Sedan anser jag att Fenix bara ska publicera äventyr till svenska rollspel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Intressanta tankar

Tjenare!

Jo, det var kul med kortare äventyr. Det är ju också ofta dem man inte köper, utan då köper man ju större äventyr. Men det är många som känner att 8 sidor är för litet för att göra något med, men det varierar ju från skribent till skribent. Själv skulle jag nog gilla ett 8 sidors format bättre.

Vi kanske ska lägga upp lite tips om hur ett äventyr ska skrivas, jag har ju skrivit såndana förut.

När det gäller äventyr så ser jag gärna att det primärt är till svenska rollspel, men kan tänka mig att D&D och WoD får sin beskärda del också.

Men helst svenska spel!

/M
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Jag föredrar längre äventyr. För att de ska förtjäna platsen bör de vara så omfångsrika att det är värt besväret att spela dem. Många korta äventyr hinner knappt börja innan man är klar med dem, och då skulle den plats de tar upp kunna utnyttjas bättre. (Nu har jag ännu inte läst de två kortare äventyren i senaste Fenix, det är tänkbart att de får mig att ändra uppfattning.)

/tobias
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Jag är helt klart för samma äventyrsformat som i senaste Fenix. Jag har heller inget emot att de är till utländska spel.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Intressanta tankar

Åtta sidor är perfekt. (Var inte Hårda bud på 8 sidor?)

Det blir ett one-shot med lagom mycket info/förberedelser. Dessutom får det författaren att fokusera sitt skrivande till väsentligheter. Jag tycker att en speltidning är fel form för mastodont-kampanjer.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Intressanta tankar

Jag håller helt med i allt. Men det är väl egentligen inte svårare än att de som skriver 16-sidors äventyren istället skriver två 8-sidorsäventyr. Nu har jag precis skrivit äventyret till Götterdämmerung så den kommer att bli på 16 sidor, men hade jag sett detta tidigare hade det varit möjligt att jag skrivit två kortare. Det är ju hur kul som helst med enkvällsscenarion! :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Intressanta tankar

Åtta sidor är skitbra, tycker jag! Man är tvungen att förtäta och koncentrera det man gör som skribent, och som läsare så plöjer jag mycket hellre kortare äventyr för nöjes skull. Om jag väl spelar ett äventyr så är mindre kärnmaterial att hålla reda på bättre -- ut fyller jag med kampanj- och rollpersonsspecifikt material.

Jag är nybis på att skriva äventyr åt andra, och skulle gärna se en artikel på ämnet.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Jag gillar kortare äventyr som koncentrerar sig på själva äventyret, då är det chans att jag kan/orkar använda det till den kampanj jag spelleder oavsett om det råkar vara i just den spelvärld med just de regler som primärt varit målet för äventyrskrivandet.
 
Top