Jag har spelat Diamantäpplet, Katres Gåtor och Av Blod Komna både som spelare och spellett dem ett par gånger själv.
Det är väldigt bra äventyr, tre väldigt olika äventyr. Diamantäpplet är en väldigt bra introduktion till Mundana och spelet i sig. Perfekt för nybörjare och jag har inte haft nån grupp som varit missnöjd med det. Det negativa med det är att man bör läsa de efterkommande äventyren för att förstå metaplotten, så man inte missar en viktig grej som påverkar kampanjen senare..
Katres Gåtor är det bästa äventyret av de tre, speciellt om man har en uppmärksam och fokuserad grupp som lyckas komma in i Rosens namn-känslan i äventyret.
Av Blod Komna är i mina ögon det svagaste äventyret, fortfarande bra men det når inte samma höjder som de två innan. Introduktionen och avslutningen på äventyret är väldigt bra, men mittendelen när man är i staden med flera fraktioner som pockar på uppmärksamheten riskerar att bli väldigt bökig. Ska du köra med alla SLP:er och fraktioner med alla deras intriger kan det bli sjukt plottrigt och du måste ha en väldigt fokuserad grupp, det blir svårt att LOL:a sig igenom äventyret utan att det faller samman. Mitt tips är att titta på fraktionerna, välj den/de du tycker är intressant, fokusera på den/dem och skippa de andra, annars bör du ha en intrigkarta i stil med
detta.
De två efterkommande äventyren har jag tyvärr inte spelat, bara skummat, så de har jag ingen åsikt om än.. Men nån gång så..