Nekromanti Äventyr i "bokform"?

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Halloj,

för så håller jag på att skriver klart det sjunde äventyret i Wicked Times serien (ett ganska kort äventyr) som heter "Winter is coming" (utspelar sin i slutet av november 1939 i bl. Sverige).

Men, jag har nu funderat runt och provat en hel del olika "typer" av äventyr till O:FR och funderar nu allvarligt på att göra ett längre äventyr som är uppdelat i flera mindre bitar och släppa det i bokform med nedladdningsbara handouts.

Jag tänker mig typ 5x(2-3) timmars speltid ungefär, fem delar (kapitel/avsnitt) där varje tar 2-3 timmar att köra.

Finns det intresse för detta tror ni?
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Ja! Är det något som behövs till Operation så är det Scenarion. Längre scenarion är det sätt jag helst spelar Operation, jag har en pågående kampanj (kanske den långsammast flytande någonsin) som är i Februari 1937 nu. Någon gång skall jag komma till dina scenarion!
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Bra! Jag funderar på att förlägga det någon gång 36-38, innan kriget, när tyskarna samlar artefakter som värst för att få ihop tillräckliga krafter för att kunna "få upp fler fallens från helvetet".

Skall försöka hålla kapitlen "korta" och koncisa men bra brytpunkter (för att t.ex få in friskt blod). Mina spelare, i alla fall vissa, har tendenser att få sin karaktärer inburade på livstid eller på mentalsjukhus, och vissa går under jorden, som ubåtskaptenen som klev ut ut garderoben och öppet visade sig vara homosexuell, sånt gillas inte i Storbritannien på 30-talet ;-) Andra har förlorat lite lemmar eller ögon.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Sjukt bra med korta scenarion som man kna kasta in i sin egen kampanj och få den så mycket mer fyllig.

Mina spelare blev precis rekryterade till Operationen...efter att vi spelat två år :gremsmile:
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
jag funderar även på att göra så att även om hela kampanjen har ett visst årtal (för att passa yttre händelser och så), så kommer antagligen episoderna till en viss del vara tidsobundena eller lätta att flytta med smärre modifikationer.

jag håller på att övertala en "kartritar/spelkompis" som arbetar på Cambridge och är Engelsman och Cthulhu freak att bli min editor och hjälpa mig med det språkliga i detta äventyr så att även en infödd Britt skall kunna läsa det och inte ogilla språkbruket.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det går bra!

Tre äventyrsdelar klara. En provsspelad och två till minst skall spelas i jul (när grabben kommer hem från Ronneby över julen). Skall få till den fjärde delen innan dess. Håller på att smider ihop plotten, har ett antal lösa ideer som skall pusslas ihop. Det var den andra delen som var svårast, fick att litet brejk eftersom jag kom inte på hur jag skulle skruva till det men sen trillade poletten ner och resultatet är jag i alla fall riktigt nöjd med!

Blir nog bara en eller två till i denna bok, redan uppe i 55 sidor eller nått (plus 25+ handout-blad eller nått). 4 äventyr blir rätt lagom.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Alla äventyr testspelade.
Sätteriarbete i inDesign nästan klart.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
OK, provtryck beställda.

Blir två "böcker", en med handouts och en med äventyren, tyvärr går det inte att på nått print on demandställe mig vetligen att trycka "lösblad" så det blir en limmad bok med alla handouts, tryckta på ena sidan bara förutom dom som faktiskt skall vara dubbla.

Det finns en länk i handoutboken till en pdf ifall man vill slippa klippa i den.

Priserna kommer bli i webshoppen 318 ink moms + frakt för äventyr och handouts, frakten är rätt liten dock i alla fall inom Sverige.

Ifall provtrycket faller i smaken kommer det gå att handla inom en vecka.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Aj, det blir till att spara lite. Jag förstår att det blir dyrt dock.

Har du pratat med Fallen Publishing om att samarbeta. Det är bli billigare om du ger ut säg...100 eller 200 exemplar. De arbetar ju på en ny utgåva och är det någonting O:FR saknar så är det scenarion.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det är färgbilderna i alla handouts som kostar, 2 spänn / sida. Samt att handout är ju "enkelsidigt" så det blir många papper. Sedan är ju print on demand dyrare per st (men jag måste fortfarande upp i runt 40 ex får att ens nå break even på initalkostnaderna).
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag förstår helt. Jag önskar dig lycka till! Jag kommer nog att investera lite senare!

Jag tycker dock fortfarande att du skall prata med Fallen! De BEHÖVER scenarion.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Kiai said:
Jag tycker dock fortfarande att du skall prata med Fallen! De BEHÖVER scenarion.
Jo, Mikael (MR Fallen) har ju provspelat ett av dom hemma hos mig, planen är att sälja ihop i alla fall på nått sätt. Får se om jag kommer loss till Lincon i år, i så fall kanske jag trycker några och tar med mig och säljer där, men kan inte lova nått.

Och jag har ju 15st som går att ladda ner redan så det finns en del att spela. Dessa har jag dock arbetat igenom betydligt mer även om dom som finns att hämta inte alls är dåliga, men genom att göra dessa har jag funnit vad som funkar och vad som inte funkar..
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag har funderat lite på hur priset skulle kunna göra mer gynnsamt eftersom det som är ruskigt dyrt är handoutsen.

Ifall man har handouts separat så kan man antingen köra enbart äventyret och sedan ladda ner handouts som PDF och printa själv eller köpa tryckta handouts ifall man hellre vill det. Handouten är ju redan satta till "självkostnadspris", men ifall man även skriver länken i äventyret så kommer man komma till ett pris på runt 180 plus frakt.

Hur låter det?
 
Top