haltageten
Dum inuti huvudet
Nu är saken den att jag ska spelleda en relativt stor grupp med spelare. En del av dem har aldrig tidigare spelat rollspel och för andra var det välidgt länge sedan de spelade sist. Jag har för enkelhetens skull ordnat det så att alla spelar någon form av "simpel" människoras. En av dem spelar en Ausisk shaman som blivit lite putt på sin stam och givit sig iväg. Sen har vi en tjuv (vanlig vanar) som arbetar tillsammans med sin kvinnliga kompanjon som är foto/biotropiker. Sist men inte minst har vi två cirefalier med i följet. Den ena av dem är en vapenmästare och allt vad det innebär med deras snobbighet och narcism. Den andra är en lite mer sluskig prisjägare som förfalskar det mesta och jagar "hedningar".
Jag har tänkt att börja kampanjen i Asharien där gruppen har blivit sammanstrålad på det viset att Cirefalierna har fått i uppdrag att åka till Asharien för att jaga en specifik person, där har de träffat på tjuvparet och den ausiske schamanen som skall hjälpa dem att rota runt lite i den undre välden.
I detta spelmöte hade jag tänkt att cirefalierna skulle få visa sig "värdiga" tjuvarnas hjälp. Så de skall hjälpa dem att från en riktig krösus stjäla ett par diamanter kallade limrikstårar. Jag hade tänkt att dessa diamanter skall ha fått en förbannelse kastade över sig. När de har stulit diamanterna kommer de få åka iväg på en resa som de aldrig sett maken till men det är en annan historia.
Nu har jag fastnat och kan inte komma vidare. Vad kan det finnas för olika säkerhets anordningar i huset de skall bryta sig in förutom vakter och hundar, borde man lägga in lite fällor i huset? Det kan bli lite opraktiskt för ägaren att leva och bo där då, fast om diamanterna förvaras i ett speciellt rum borde det fungera då? Vad kan det finnas för händelser som man kan lägga in för att få det hela lite mer spännande då de är i staden innan de påbörjat inbrottet?
När de har lyckats stjäla diamanterna så kommer de bli jagade ut på den ashariska stäppen. Men där har jag det klart för mig vad som kan hända. Men som sagt, det är själva stadsscenariot jag har lite problem med.
- Jocke, klurar på häftiga fällor.
Jag har tänkt att börja kampanjen i Asharien där gruppen har blivit sammanstrålad på det viset att Cirefalierna har fått i uppdrag att åka till Asharien för att jaga en specifik person, där har de träffat på tjuvparet och den ausiske schamanen som skall hjälpa dem att rota runt lite i den undre välden.
I detta spelmöte hade jag tänkt att cirefalierna skulle få visa sig "värdiga" tjuvarnas hjälp. Så de skall hjälpa dem att från en riktig krösus stjäla ett par diamanter kallade limrikstårar. Jag hade tänkt att dessa diamanter skall ha fått en förbannelse kastade över sig. När de har stulit diamanterna kommer de få åka iväg på en resa som de aldrig sett maken till men det är en annan historia.
Nu har jag fastnat och kan inte komma vidare. Vad kan det finnas för olika säkerhets anordningar i huset de skall bryta sig in förutom vakter och hundar, borde man lägga in lite fällor i huset? Det kan bli lite opraktiskt för ägaren att leva och bo där då, fast om diamanterna förvaras i ett speciellt rum borde det fungera då? Vad kan det finnas för händelser som man kan lägga in för att få det hela lite mer spännande då de är i staden innan de påbörjat inbrottet?
När de har lyckats stjäla diamanterna så kommer de bli jagade ut på den ashariska stäppen. Men där har jag det klart för mig vad som kan hända. Men som sagt, det är själva stadsscenariot jag har lite problem med.
- Jocke, klurar på häftiga fällor.