Nekromanti Äventyr i Asharien(spoiler, Vicotnik/KraggenRese)

haltageten

Dum inuti huvudet
Nu är saken den att jag ska spelleda en relativt stor grupp med spelare. En del av dem har aldrig tidigare spelat rollspel och för andra var det välidgt länge sedan de spelade sist. Jag har för enkelhetens skull ordnat det så att alla spelar någon form av "simpel" människoras. En av dem spelar en Ausisk shaman som blivit lite putt på sin stam och givit sig iväg. Sen har vi en tjuv (vanlig vanar) som arbetar tillsammans med sin kvinnliga kompanjon som är foto/biotropiker. Sist men inte minst har vi två cirefalier med i följet. Den ena av dem är en vapenmästare och allt vad det innebär med deras snobbighet och narcism. Den andra är en lite mer sluskig prisjägare som förfalskar det mesta och jagar "hedningar".

Jag har tänkt att börja kampanjen i Asharien där gruppen har blivit sammanstrålad på det viset att Cirefalierna har fått i uppdrag att åka till Asharien för att jaga en specifik person, där har de träffat på tjuvparet och den ausiske schamanen som skall hjälpa dem att rota runt lite i den undre välden.

I detta spelmöte hade jag tänkt att cirefalierna skulle få visa sig "värdiga" tjuvarnas hjälp. Så de skall hjälpa dem att från en riktig krösus stjäla ett par diamanter kallade limrikstårar. Jag hade tänkt att dessa diamanter skall ha fått en förbannelse kastade över sig. När de har stulit diamanterna kommer de få åka iväg på en resa som de aldrig sett maken till men det är en annan historia.

Nu har jag fastnat och kan inte komma vidare. Vad kan det finnas för olika säkerhets anordningar i huset de skall bryta sig in förutom vakter och hundar, borde man lägga in lite fällor i huset? Det kan bli lite opraktiskt för ägaren att leva och bo där då, fast om diamanterna förvaras i ett speciellt rum borde det fungera då? Vad kan det finnas för händelser som man kan lägga in för att få det hela lite mer spännande då de är i staden innan de påbörjat inbrottet?

När de har lyckats stjäla diamanterna så kommer de bli jagade ut på den ashariska stäppen. Men där har jag det klart för mig vad som kan hända. Men som sagt, det är själva stadsscenariot jag har lite problem med.

- Jocke, klurar på häftiga fällor.

Hjalle

Swashbuckler
Låt diamanterna var inne i en tjock metallmonter. Den har ganska fiffiga dvärgiska mekaniklås, så det blir till att bära den... Den väger ganska mycket, är rätt klumpig och väcker en del uppseende. Kanske finns det dessutom en liten lucka i glas i den, så att man ser diamanterna. Den är tyvärr oförstörbar...Såvida man inte hittar det urgamla svärdet som sägs kunna skära genom alla material, magiska eller ej. Det ligger tyvärr i en liten krypta i en gömd gravkammare under Pyramiden ute på slätten. Och det är klart, dess gamle ägare ger sig nog inte utan strid...

..varpå du väver in De dödas krig och hela baletten, och rollpersonerna plötsligt befinner sig i en vaken mardröm, och måste hämta hjälp från...

...Vrimzikiel och hans här, eller möjligen Takalorr.

Detta kan bli intressant, tror jag, och kan bli en hejdlöst spännande kampanj och en bra mundansk introduktion för nybörjarna. Men kom ihåg att våran är viktigast. :gremsmirk:

-Hjalle, hade ett fantastiskt spelmöte igår...

Gylf draken

Warrior
Låt huset och diamanterna vara misstänksamt obevakat, endat en vakt som ofta sitter och röker på en stol i vakt kuran invid huset, hans hund "Tjära" är usel som vakthund och viftar på svansen (och håller tyst) då alla med korvar och godsaker kommer. i huset är det rikt utsmyckat men mycket är för jobbigt att ta med sig, gobelänger, sköldar, tavlor och sådant.
Då den finner de två tårarna ligger de bara på en samhetskudde på en pedistal i ett rum med bara ett fönster (för littet för att komma igennom) R/p bör integes några förvarningar (kanske en hint på sin höjd) då säkerheten för dessa är minimal, de är förstås förfallsknigar, kommer då ljushuvudena på att försöka tvinga infon om de äkta stanarna ur ägaren så har han åkt på affärsresa och väntas inte tillbaka för om en vecka eller så. Ägarens bror är dock i huset med, att attackera honom och tvinga ur honom vore ett misstag då han är framgångsrik Livvakt till yrket och med lätthet avväpnar en av R/p som han sedan sätter en välvässad dolk till strupen på. Detta bör dock SL säga rakt säg att Cirefalierna känner till honom och att han inte bör attackerar utan snarare förföljas för att se om han vet något, gör de det, kommer de att genom Skumrasaffärer smygande och spejade upptäcka att ägaren faktiskt är i staden, han har bara gömt sig på ett ruffigt värdshus (Galen hund) Då de en dimmig kväll smyger in på värdshuset finner de under ett bråk som bryter ut en löndörr som leder ned i kälaren, där Ägaren av stenen, och några andra filurer som verkar vara magiker och alkemister, de håller på med någon sorts cermoni runt en stav nedställd i något som verkar vara ett lysande kaos (fototropisk källa, ljus brunn) staven liknar ett griphuvud med de två diamanterna som ögon (Hoppas att diamanterna i är i spelkulstorlek) R/p blir upptäckta men ser sin chans att klubba undan de äldre alkemisterna och knycka staven, detta misslyckas dock då en av männen greppar staven alstrar ett par kongelat och skickar iväg en bländanade blixt på R/p, efter en del strider i kloakerna som är sammanlänkade med lönnrummet så kommer de över staven och förhoppningavis flyr.

VH Jens.L "Staven är en mäktigt Artifakt som omvandlar de filamant stavbäraren alstrar till en blixt (välj själv skada o.s.v.)"

Hjalle

Swashbuckler
Re: WOW :P du har då inga problem med inspiration [NT]

Naeh, det brukar jag inte ha. :gremwink: Jocke/haltageten (som alltså är i min spelgrupp) frågade mig om det var sarkasm, men det är det inte. Om nån annan undrade... :)

-Hjalle, kan när han är på det humöret.

Gylf draken

Warrior
En tanke vore förstås att "limrikstårar" inte är några ädelstenar utan ett missförstånd då detta är Ägarens smeknamn för sina två systerdottertvillingar, en stor besvikelse för R/p och uppdragsgivarna då detta avslöjas dessto bättre blir det dock då det kommer fram att dess två "gull-ungar" är värda mer för Ägaren än alla ädelstenar i världen och att han skulle betala dyrt för att få dem tillbaka helskinnade, lyckligt vis känner en i spelgruppen en ägare till ett barnhem eller liknande där de två bedårande tvillingarn kan stanna i säkert förvar tills äffären är klar, situationen blir dock mer pressad då ett av barnan försvinner från barnhemmet (som oxå fungerar som födslocentral) det blandas allltså ihop med ett annat barn dett märker R/p då barnens ögon och hår inte har samma färg, Ägaren är barnvakt åt tvillingarna och vill inte att hans syster ska få reda på något om händelsen så han kanske alldrig emr får se sina "limrikstårar" någe mer, han betalar bra men svär oxå på att finna R/p var än på munadna de görmmer sig om så ett hårstrå fattas på deras baranhjässor, ut och leta den andra tvillingen förstos och syskon nr 1 måste de ha med sig för att Jämföra med, (låt mycket branskrick, byta blöjor och panikartade flykter då mödrar upptäcker hur en märklig grupp står och håller up (jämför) hennes barn med ett annat.
Då rätt unge är funnen och en annan är lagd på dess plats (för hoppnings vis den rätta) så har systern redan anlänt, medans ägaren febrilt och med svetten rinnande ut efter nacken uppehåller henne så måste R/p klättra upp på baksidan av huset, in genom ett förnster och plasera tvillingarna (som då sommnat) i spjällsängarna.

VH Jens.L "kom på det här komiksenariot så sent som igår kväll 12:46 minuter före jag sommnade in"