Nekromanti Äventyr: Drakar och Elefanten

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Drakar och Elefanten

Här kommer ett äventyrsförslag för alla spelledare som vill vara lite lömska. Det passar för en liten grupp med ganska unga och oerfarna rollpersoner som inte har sett så mycket av den stora världen.

Detta äventyr utspelar sig när rollpersonerna är på en resa från punkt A till B genom ett stort skogsområde där dimman ligger tät. I en liten by i utkanten av skogen går rykten att det förutom laglösa nu även sett en drake i skogen. Det är på värdshuset i byn som rollpersonerna hör rykten och berättelser om draken och andra hemska saker i trakten, både sanna som falska. De kan även hitta en stigfinnare som kan hitta vägen genom skogen. Han är ung och spydig (Stor i orden och liten på jorden) men är allt som står att finna i byn då alla andra är ovilliga att ge sig ut i dimman. Dimma är ingen ovaligt i området även om denna upplevs lite mystisk eftersom den är mycket tät och täcker ett stort område. Att en av byns gamla gummor har börjat viska att det är något ont över den, gör inte heller någon på bättre humör. I detta äventyr gäller det att improvisera mycket, skapa stämning och manuperlera sin spelare.

För unga äventyrare som inte har så stor världsvana och så stora kunskaper i Zoologi kan det lätt hända att de skrämmer upp sig och andra rejält på grund av sin okunskap. I skogen som rollpersonerna ska färdas igenom finns en elefant som kommit på villovägar, långt ifrån sina naturliga hemtrakter (Jag hade älgen som simma till Danmark som inspiration). Om man skrämmer upp alla sina spelare med en stor hemsk drake i skogen i början av äventyret och dessutom lägger in lite rövare och en stor tät dimma m.m. Så kommer man få en bra stämning där man kan låta rollpersonerna missuppfatta vad det är de ser i dimman. Det troliga är ju att rollpersonerna tidigare aldrig har sett vare sig en elefant eller en drake. Det viktiga är att håll stämningen uppe av något stort och otäckt som springer runt i skogen alla och att ge spelarna lite panikkänsla. Nedan finns några förslag på händelser som kan hända i skogen.

• Det finns rövare i skogen som ser dimman som ett bra tillfälle att lägga upp ett bakhåll och överfalla rollpersonerna när de hör att de närmar sig. De dock är mycket fega och flyr snabbt för att hämta fler rövare om det går åt pipan för dem.
• Man kan låta rollpersonerna se hur skogen skakar och hur trän bryts när något stort tar sig fram i skogen. De kan dess utom höra omänskliga tjut från skogen som de inte kan definiera. (Som ”monstret” i TV-serien Lost, även om jag var först). Detta kan användas flera gånger för att göra spelarna extra paranoida.
• Överlevande rövare som tidigare försökt göra ett överfall kan senare ses fly från något stort djur med stora flaxande rörelser längre fram i dimman för en kort ögonblick. Elefanter har ju stor öron som de viftar med när de är arga.
• En rollperson som beger sig in i skogen kan bli nära att spetsas på en av drakens klor när den plötsligt anfaller genom en stor tät buske. Det är naturligtvis bara en av elefantens betar som kommer igenom busken när den står och äter. Rollpersonen råkar överraskar både sig själv elefanten som springer därifrån men steg som får marken att skaka.

Vill spelarna ge sig på draken direkt så kan man skrämma upp ännu mer med hur farliga och hemska drakar är. Om spelarna vill fega ur för snabbt så kan man låta spelarna upptäcka att rövarna har lyckat skada ”draken”. Vilket på sätt och vis är sant, det förklara elefantens dåliga humör. Stigfinnare från byn kan man använda på många vis. Han kan gripas av panik och skrämma rollpersonerna eller driva på och håna dem. Han kommer troligen ha mycket roligt på rollpersonernas bekostnad när det av slöjas att draken är en elefant.

Det fanns mycket riktigt en drake i skogen men han passerade för flera dagar sedan.
Det finns gott om platser i Mundana där en Elefant på upptäcks färd eller på rymmen från någon cirkus kan stöta på rollpersonerna. Detta var ursprungligen ett litet äventyr till Khelataar men jag var tvungen att skriv ner den.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Ja du.
Detta var ganska intressant och möjligen lite sadistiskt men fortfarande roligt :gremwink:

Kanske lite långsökt på sina ställen enligt mig men ingenting som gör så att det inte fungerar.
En SL men bra fantasi skulle definitivt kunna göra något av detta uppslaget, mycket möjligt att jag också gör ett försök :gremlaugh:

Bra idéer! Keep up the good work!
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Kan ju säga att det funka klockrent när jag körde det första gången! Alla var jätte rädda för Draken och var helt övertygade om att det var en stor drake i skogen. Så här lät det ungefär i slutet av äventyret.
-Stor snabel och långa betar ...bla bla...Kort sakt det är en elefant!
-Va! Ser draken ut som en Elefant?
-Nej! Det är en Elefatnt.
-Va? Vad menar du? Vart tog draken vägen?
-Det är en elefant som är draken.
-Aaaaa...? Så det är ingen drake eller?
-Nej!
-Nu fattar jag...Men...
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Haha, det låter underbart faktiskt :gremlaugh:
Om man fått dem att tro att det är på ett sätt så är det (tydligen) svårt att få dem att tänka annorlunda : )

Körde du detta med Niklas, Danne och company?
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Nej det var för länge sedan med en annan grupp. Men Markus finns kvar i gruppen så det går inte att köra igen.
Hade skit kul, det svårt att hålla masken. Har de väll börjat tro att det är en drake så driver de på varandra ganska bra. Dom hade svårt att fatta att det inte var en drake efteråt.
 
Top