Drakar och Elefanten
Här kommer ett äventyrsförslag för alla spelledare som vill vara lite lömska. Det passar för en liten grupp med ganska unga och oerfarna rollpersoner som inte har sett så mycket av den stora världen.
Detta äventyr utspelar sig när rollpersonerna är på en resa från punkt A till B genom ett stort skogsområde där dimman ligger tät. I en liten by i utkanten av skogen går rykten att det förutom laglösa nu även sett en drake i skogen. Det är på värdshuset i byn som rollpersonerna hör rykten och berättelser om draken och andra hemska saker i trakten, både sanna som falska. De kan även hitta en stigfinnare som kan hitta vägen genom skogen. Han är ung och spydig (Stor i orden och liten på jorden) men är allt som står att finna i byn då alla andra är ovilliga att ge sig ut i dimman. Dimma är ingen ovaligt i området även om denna upplevs lite mystisk eftersom den är mycket tät och täcker ett stort område. Att en av byns gamla gummor har börjat viska att det är något ont över den, gör inte heller någon på bättre humör. I detta äventyr gäller det att improvisera mycket, skapa stämning och manuperlera sin spelare.
För unga äventyrare som inte har så stor världsvana och så stora kunskaper i Zoologi kan det lätt hända att de skrämmer upp sig och andra rejält på grund av sin okunskap. I skogen som rollpersonerna ska färdas igenom finns en elefant som kommit på villovägar, långt ifrån sina naturliga hemtrakter (Jag hade älgen som simma till Danmark som inspiration). Om man skrämmer upp alla sina spelare med en stor hemsk drake i skogen i början av äventyret och dessutom lägger in lite rövare och en stor tät dimma m.m. Så kommer man få en bra stämning där man kan låta rollpersonerna missuppfatta vad det är de ser i dimman. Det troliga är ju att rollpersonerna tidigare aldrig har sett vare sig en elefant eller en drake. Det viktiga är att håll stämningen uppe av något stort och otäckt som springer runt i skogen alla och att ge spelarna lite panikkänsla. Nedan finns några förslag på händelser som kan hända i skogen.
• Det finns rövare i skogen som ser dimman som ett bra tillfälle att lägga upp ett bakhåll och överfalla rollpersonerna när de hör att de närmar sig. De dock är mycket fega och flyr snabbt för att hämta fler rövare om det går åt pipan för dem.
• Man kan låta rollpersonerna se hur skogen skakar och hur trän bryts när något stort tar sig fram i skogen. De kan dess utom höra omänskliga tjut från skogen som de inte kan definiera. (Som ”monstret” i TV-serien Lost, även om jag var först). Detta kan användas flera gånger för att göra spelarna extra paranoida.
• Överlevande rövare som tidigare försökt göra ett överfall kan senare ses fly från något stort djur med stora flaxande rörelser längre fram i dimman för en kort ögonblick. Elefanter har ju stor öron som de viftar med när de är arga.
• En rollperson som beger sig in i skogen kan bli nära att spetsas på en av drakens klor när den plötsligt anfaller genom en stor tät buske. Det är naturligtvis bara en av elefantens betar som kommer igenom busken när den står och äter. Rollpersonen råkar överraskar både sig själv elefanten som springer därifrån men steg som får marken att skaka.
Vill spelarna ge sig på draken direkt så kan man skrämma upp ännu mer med hur farliga och hemska drakar är. Om spelarna vill fega ur för snabbt så kan man låta spelarna upptäcka att rövarna har lyckat skada ”draken”. Vilket på sätt och vis är sant, det förklara elefantens dåliga humör. Stigfinnare från byn kan man använda på många vis. Han kan gripas av panik och skrämma rollpersonerna eller driva på och håna dem. Han kommer troligen ha mycket roligt på rollpersonernas bekostnad när det av slöjas att draken är en elefant.
Det fanns mycket riktigt en drake i skogen men han passerade för flera dagar sedan.
Det finns gott om platser i Mundana där en Elefant på upptäcks färd eller på rymmen från någon cirkus kan stöta på rollpersonerna. Detta var ursprungligen ett litet äventyr till Khelataar men jag var tvungen att skriv ner den.
Här kommer ett äventyrsförslag för alla spelledare som vill vara lite lömska. Det passar för en liten grupp med ganska unga och oerfarna rollpersoner som inte har sett så mycket av den stora världen.
Detta äventyr utspelar sig när rollpersonerna är på en resa från punkt A till B genom ett stort skogsområde där dimman ligger tät. I en liten by i utkanten av skogen går rykten att det förutom laglösa nu även sett en drake i skogen. Det är på värdshuset i byn som rollpersonerna hör rykten och berättelser om draken och andra hemska saker i trakten, både sanna som falska. De kan även hitta en stigfinnare som kan hitta vägen genom skogen. Han är ung och spydig (Stor i orden och liten på jorden) men är allt som står att finna i byn då alla andra är ovilliga att ge sig ut i dimman. Dimma är ingen ovaligt i området även om denna upplevs lite mystisk eftersom den är mycket tät och täcker ett stort område. Att en av byns gamla gummor har börjat viska att det är något ont över den, gör inte heller någon på bättre humör. I detta äventyr gäller det att improvisera mycket, skapa stämning och manuperlera sin spelare.
För unga äventyrare som inte har så stor världsvana och så stora kunskaper i Zoologi kan det lätt hända att de skrämmer upp sig och andra rejält på grund av sin okunskap. I skogen som rollpersonerna ska färdas igenom finns en elefant som kommit på villovägar, långt ifrån sina naturliga hemtrakter (Jag hade älgen som simma till Danmark som inspiration). Om man skrämmer upp alla sina spelare med en stor hemsk drake i skogen i början av äventyret och dessutom lägger in lite rövare och en stor tät dimma m.m. Så kommer man få en bra stämning där man kan låta rollpersonerna missuppfatta vad det är de ser i dimman. Det troliga är ju att rollpersonerna tidigare aldrig har sett vare sig en elefant eller en drake. Det viktiga är att håll stämningen uppe av något stort och otäckt som springer runt i skogen alla och att ge spelarna lite panikkänsla. Nedan finns några förslag på händelser som kan hända i skogen.
• Det finns rövare i skogen som ser dimman som ett bra tillfälle att lägga upp ett bakhåll och överfalla rollpersonerna när de hör att de närmar sig. De dock är mycket fega och flyr snabbt för att hämta fler rövare om det går åt pipan för dem.
• Man kan låta rollpersonerna se hur skogen skakar och hur trän bryts när något stort tar sig fram i skogen. De kan dess utom höra omänskliga tjut från skogen som de inte kan definiera. (Som ”monstret” i TV-serien Lost, även om jag var först). Detta kan användas flera gånger för att göra spelarna extra paranoida.
• Överlevande rövare som tidigare försökt göra ett överfall kan senare ses fly från något stort djur med stora flaxande rörelser längre fram i dimman för en kort ögonblick. Elefanter har ju stor öron som de viftar med när de är arga.
• En rollperson som beger sig in i skogen kan bli nära att spetsas på en av drakens klor när den plötsligt anfaller genom en stor tät buske. Det är naturligtvis bara en av elefantens betar som kommer igenom busken när den står och äter. Rollpersonen råkar överraskar både sig själv elefanten som springer därifrån men steg som får marken att skaka.
Vill spelarna ge sig på draken direkt så kan man skrämma upp ännu mer med hur farliga och hemska drakar är. Om spelarna vill fega ur för snabbt så kan man låta spelarna upptäcka att rövarna har lyckat skada ”draken”. Vilket på sätt och vis är sant, det förklara elefantens dåliga humör. Stigfinnare från byn kan man använda på många vis. Han kan gripas av panik och skrämma rollpersonerna eller driva på och håna dem. Han kommer troligen ha mycket roligt på rollpersonernas bekostnad när det av slöjas att draken är en elefant.
Det fanns mycket riktigt en drake i skogen men han passerade för flera dagar sedan.
Det finns gott om platser i Mundana där en Elefant på upptäcks färd eller på rymmen från någon cirkus kan stöta på rollpersonerna. Detta var ursprungligen ett litet äventyr till Khelataar men jag var tvungen att skriv ner den.