Nekromanti Äventyr, D&D 3.5?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag tänkte på det här med äventyr till D&D3.5.
Jag lär väl lära mig tillräckligt för att spela snart och då lär det ju bli så att jag kommer lös att spela min försa session någon gång.

Jag tänkte på det här med äventyr då.
Har ni några kortare äventyr som är ganska enkla för en första session?
Om inte kanske ni vet om någon fin PDF som ligger och skräpar på någon hemsida någonstans. Annars tänkte jag att man kan ju göra ett eget litet första-spels-äventyr för lvl 1 PC's.
Ja, så tips om att strukturera äventyr i D&D, vart det kan finnas ett lättare D&D-äventyr, och sådant är allså vad jag söker.

Första sessionen kanske förrsten bara blir med 2-3 spelare, så äventyr som kräver ett partyn på 6-7 pers är inte att rekommendera mig.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Wizards of the Coast har ett litet arkiv med gratisäventyr som kanske kan vara något att kika på.

Äventyren till 3.x förutsätter att en normalgrupp har fyra medlemmar, så du kanske måste nerfa motståndet en smula. Ta bort något monster här och där, eller sänka deras hp och attackbonus något.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Wizards of the Coast har ett litet arkiv med gratisäventyr som kanske kan vara något att kika på.

Äventyren till 3.x förutsätter att en normalgrupp har fyra medlemmar, så du kanske måste nerfa motståndet en smula. Ta bort något monster här och där, eller sänka deras hp och attackbonus något.
Schyssta bananer, hörru!
Det där andra äventyret kunde väl diskuteras. Men visst, det funkar, men nog är det väldigt, väldigt kort... :gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nåväl, mera mera!
Ingen som har något eget material till D&D 3.5?
Egentillverkat är alltid mycket roligare att kolla på. Annars funderar jag på att stjäla något Baldurs Gate scenario, eftersom jag antagligen kommer att lira kring Forgotten Realms. Inte bara för att jag har den boken, utan också för att jag älskar alla de dataspel som har utspelat sig kring den världens alla delar. Känner mig smått hemma där kan man väl säga. Att göra ett eget äventyr innan man knappt fattat spelet kan dock bli lite tungt, men om inte annat kan jag forma det just efter mina kunskaper.

Förresten, hört talas om några Diabloböcker, någon som kan säga något mer om det? Utspelar sig förresten Diablo i någon D&D-kampanjvärld?
... Jag har aldrig fattat det så i alla fall. Dessutom är väl inte mekaniken i PCspelet speglat av systemet, så som Morrowind, Baldurs Gate, Neverwinder Nights och de är? Vet att man har liknande abilitys, men vapenskada osv. är ju annorlunda.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
solvebring said:
Nåväl, mera mera!
Ingen som har något eget material till D&D 3.5?
Egentillverkat är alltid mycket roligare att kolla på. Annars funderar jag på att stjäla något Baldurs Gate scenario, eftersom jag antagligen kommer att lira kring Forgotten Realms. Inte bara för att jag har den boken, utan också för att jag älskar alla de dataspel som har utspelat sig kring den världens alla delar. Känner mig smått hemma där kan man väl säga. Att göra ett eget äventyr innan man knappt fattat spelet kan dock bli lite tungt, men om inte annat kan jag forma det just efter mina kunskaper.

Förresten, hört talas om några Diabloböcker, någon som kan säga något mer om det? Utspelar sig förresten Diablo i någon D&D-kampanjvärld?
... Jag har aldrig fattat det så i alla fall. Dessutom är väl inte mekaniken i PCspelet speglat av systemet, så som Morrowind, Baldurs Gate, Neverwinder Nights och de är? Vet att man har liknande abilitys, men vapenskada osv. är ju annorlunda.
Wizards publicerade i samarbete med blizzard ett par Diablo 2 böcker till D&D för att knyta samman spelen, jag har två som är till 3.0 tror jag, en handlar om hur man skapar Diablo 2 karaktärer med D&D regler, den andra handlar om hur man spelar dataspelets quester (inkluderat Secret cow level) som en D&D kampanj.

Diablo världen Sanctuary har dock inget med D&D att göra i grunden, utan är helt enkelt en Blizzardvärld.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
När du letar äventyr förresten, så hoppa inte över de som är gjorda för version 3.0 bara för att du använder 3.5. De regelmässiga skillnaderna mellan versionerna är mycket små och mer eller mindre försumbara.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej. Låter i alla fall ashäftigt. Man har ju gjort några... erhm, hundra - eller mer - timmar med Diablo II : Lord Of Destruction. Det där du snackar om är väl dock baserat på Diablo I väl?
Kan inte minnas några cowlevels i tvåan, däremot manglade man en hel del sådana i ettan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
När du letar äventyr förresten, så hoppa inte över de som är gjorda för version 3.0 bara för att du använder 3.5. De regelmässiga skillnaderna mellan versionerna är mycket små och mer eller mindre försumbara.
Okej, skall lägga det på minnet. Tackar för tipset.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Red Hand of Doom är det bästa äventyret som släppts till 3.5E. I början bra för nybörjare men blir snabbt mer komplicerat.

Jo, alltså. Det är jag som tycker RHoD är bäst men sök efter lite recensioner, vetja.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
"The Wizards Amulet" + "The Crucible of Freya" från Necromancer Games är en klassisko intro-combo som jag använt tre gånger för nya spelare. Finns i piratbukten.

Angående hur man strukturerar så är det ganska mycket meckigare att göra egna äventyr till 3.5 jämfört med 4E. Varför vill du spela 3.5? (om man får fråga alltså)
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
rjonas said:
Red Hand of Doom är det bästa äventyret som släppts till 3.5E. I början bra för nybörjare men blir snabbt mer komplicerat.

Jo, alltså. Det är jag som tycker RHoD är bäst men sök efter lite recensioner, vetja.
Instämmer. Red Hand of Doom visar att D&D-äventyr faktiskt kan vara riktigt bra.
:gremsmile:

Vad gäller trevliga äventyr till D&D så bör även nämnas

Freeport-serien (av Green Ronin)
En belönad trilogi bland pirater och kultister.
"Freeport Trilogy Five Year Anniversary Edition" finns att köpa som PDF
Kolla också in www.greenronin.com/freeport - där finns några gratisäventyr
Om du klickar på Focus on Freeport så hittar du bl.a. följande korta men ganska trevliga äventyr:
Holiday in the Sun
av Chris Pramas (för level 2-4)

Witchfire-trilogin (av Privateer Press)
En belönad trilogi i en härlig steampunk-värld.
Några gratisäventyr skrivna av beundrare finns här:
Buccaneer Bass

In The Belly of The Beast (av Mike Mearls)
Kanske kan vara svårt att få tag på, men det här äventyret är det som gav oss bäst spelupplevelse under hela D&D-kampanjen. Det är kort, och genialiskt i sin enkelhet. Handlar mer om dynamik mellan personer än om monster och skatter.

Men som tidigare har nämnts - kolla in gratisäventyren på Wizards.com/dnd - där hittar du fler äventyr än du någonsin hinner spela... (Jag återkommer om det är någon särskild av dem jag kommer på är bra.)
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Här hittade jag en fantastisk lista över gratis äventyr till Dungeons & Dragons - fler än 83 stycken - och sorterade efter lämplig level!
:gremlaugh:

83 free D&D adventures

Listan inkluderar officiella gratisäventyr från WotC.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Angående hur man strukturerar så är det ganska mycket meckigare att göra egna äventyr till 3.5 jämfört med 4E. Varför vill du spela 3.5? (om man får fråga alltså)
För att jag alltid funderat över att lira D&D, men aldrig fått tummen ur för att 1: Det verkar omständigt att lära sig, 2: Böckerna är satans dyra så att de inte känns nr1 att prioritera. Men så kom jag över 8:a D&D3.5 böcker för 500 + frakt. Superbilligt!
"Vi slår till och får tummen ur", tänkte jag då. Så, för att börja spela D&D över huvud taget tänkte jag testa med 3.5 till en början eftersom jag ändå fick chansen att göra ett sådant klipp.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
För att jag alltid funderat över att lira D&D, men aldrig fått tummen ur. Men så kom jag över 8:a D&D3.5 böcker för 500 + frakt. Superbilligt!"Vi slår till och får tummen ur", tänkte jag då. Så, för att börja spela D&D över huvud taget tänkte jag testa med 3.5 till en början eftersom jag ändå fick chansen att göra ett sådant klipp.
Ojsan! Det var en schysst deal. Vilka grejor ingick i paketet? Förresten så tror jag att det var en bra grej för dig att börja med trean istället för fyran, då den är mer likt de traditionella spel som du brukar tala dig varm för. Så den är nog mer din sejdel rumstemperad beska droppar (för det är bara mesar som dricker te.) :gremwink:

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilka grejor ingick i paketet?
Är inte hemma nu, så jag skall se om jag kan googla fram alla titlar. Kan dem inte alla i huvudet nämligen.
- DM Guide
- Players handbook
- Monsters Manual
- Forgotten Realms
- Arms and Equipment Guide
- Book of Vile Darkness
- Ghostwalk... någonting tror jag
- ...ehm

Äsch fan, jag minns inte. Skall redovisa listan till veckan när jag är hemma igen. :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Red Hand of Doom är trevlig, om än inte ett introduktionsäventyr för en nybakad DM med första nivåns rollpersoner :gremsmile:

Vad det gäller färdiga köpäventyr på den lägre nivån så är t.ex. Scourge of the Howling Horde gjort specifikt för nya DM och spelare, med det "nya" formatet med 1-2 sidor per encounter som innehåller alla regler man behöver just där (monster-stats, skills, etc), encounters designade för att vara lätta att spelleda och ta sig an som spelare, få monstertyper, osv. Ett riktigt introduktionsäventyr med andra ord! Tyvärr är det inte så jäkla spännande, ett riktigt basic lågnivågrottkräl, men det har en liten twist i alla fall.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Aha, ja det var ju en vettig anledning! :gremsmile: Men jag är rädd att du kommer ångra dig ändå - 4E gör nästan allt man ville göra i 3.5, men bättre.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Även om jag tycker att DnD4 inte bara var bättre än jag hoppades utan ett av de bäst realiserade rollspelen jag sett tänker jag ändå slå ett slag för att 3.5 också är ett bra spel och att jag inte tror att solve kommer ångra sig det minsta (när han väl börjar spela istället för att bara läsa böckerna :gremsmile: ).
 
Top