Äventyr där man ovetandes spelar kloner? Typ Moon/Oblivion

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Finns det något sådant liknande? Sci-fi, troligen one-off.

EDIT: söker något mer åt "blue collar sci-fi-hållet" snarare än science fantasy.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,496
Interface Zero som är en cyberpunk setting till Savage worlds har utrymme att göra det med regler för olika typer av kloner med mera. Och medan jag inte läst det så borde det gå att göra i Blade Runner spelet med. Men både de är mer Cyberpunk.

Man kan göra det i 40k eller Star Wars. Båda har regementen av klonsoldater som man kan göra intressanta saker med. Men de är båda mer rymdopera.

Eclipse Phase har möjligheten att man spelar Forks av riktiga personer, eller kloner med falska minnen. Det är hård sci-fi. Men det är samtidigt en WEIRD transhumanist setting. Och är typ ett skräckspel med AI:s som Cthulhu.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Interface Zero som är en cyberpunk setting till Savage worlds har utrymme att göra det med regler för olika typer av kloner med mera. Och medan jag inte läst det så borde det gå att göra i Blade Runner spelet med. Men både de är mer Cyberpunk.

Man kan göra det i 40k eller Star Wars. Båda har regementen av klonsoldater som man kan göra intressanta saker med. Men de är båda mer rymdopera.

Eclipse Phase har möjligheten att man spelar Forks av riktiga personer, eller kloner med falska minnen. Det är hård sci-fi. Men det är samtidigt en WEIRD transhumanist setting. Och är typ ett skräckspel med AI:s som Cthulhu.
Tackar, men regelsystemet är inget problem och har ett passande i åtanke. Det är ett eventuellt scenario jag letar (så att konceptet inte redan är "gjort" i spel).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,118
Location
Stockholm
Kanske inte exakt vad som efterfrågas men FENIX hadde för flera år sedan en artikel om att spela Blade Runner med en hackning av NOIRs regler, en av äventysförslagen var att man var replikanter med implanterade minnen som inte visste vad de var.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det är ju ett asballt koncept! Blev faktiskt sugen på att skriva ihop något sådant nu 🙂
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Inte äventyr, men finns en del på temat i säsong 1 av Ghost in the Shell: Stand Alone Complex-animeserien. Spoilers
Det är i avsnitt 7
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Är det konceptet till nästa NtE Somalia äventyr jag ser?
Åh det hade varit coolt, men har en del andra äventyrsuppslag till Neotech-Somalia som prioriteras i första hand 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Du kan ju kombinera. Om du ändå skriver ett klon äventyr så kan det ju vara i Somalia.
Nja, jag tror @Badmojo kommer göra ett såpass bra äventyr av konceptet att det inte kommer behövas något från min sida 😊
 
Top