Äventyr, äventyrsplatser och äventyrsfrön

Jag skulle nog egentligen vilja säga detsamma om äventyrsfrön eftersom de så ofta är just en kortfattad idé och inget mer.
Jo, kanske. Men jag tycker nog generellt de spretar mer. Från idé till färdigt koncept (ingång miljö, förutsättningar - om än ytligt besrkivna). Om ett material sägs innehålla en äventyrsplats är det för mig oftare mer givet vad jag kan förvänta mig.

Sen är det här igen stor fråga. Frön är ju lite av en marginalföreteelse i färdigt material.

Med äventyr så tänker jag att det mest är en paketering av en produkt. Men de är kompletta och kan utspela sig på en eller flera platser.

Äventyrsplatser är kompletta men avgränsade till en plats och ofta öppna med flera ingångar, vilket bl a gör dem lättare att sätta in i sin pågående kampanj och spelvärld.

Äventyrsfrön är inte avsedda att vara kompletta, utan är bara en idé eller inspiration. Men det förhindrar ju inte att man använder använder dem direkt ändå, med högre grad av improvisation. Ett kort äventyr är kort, medan ett äventyrsfrö inte är tänkt att vara komplett.

Äventyrslandskap kan jag bara minnas att jag har läst i Mutant Hindenburg, tänkte att det var en vidare beskrivning av äventyrsplats, eller flera platser som beskrivs ihop.

Har sett begreppet i Symbaroum också. Kanske en Johnsson Haake-grej.

Vad jag vet dök det upp först i en Coriolis-bilaga i Fenix. Minns att jag reagerade eftersom jag tyckte (och fortfarande tycker) att termen borde ha funnits med redan i grundreglerna. Orsaken till att den inte gjorde det är förmodligen att de inte tänkte i de banorna då.

Edit: Äventyrslandskapet Arams ravin publicerades i Fenix 2008. Är nästan säker på att det skrevs av Mattias Lilja.

Last edited:
Första gången jag träffade på ordet landskap i rollspelsarrangemang var @verlandes. Kaskelot vilket beskrivs som ett mysterielandskap. Det är också en riktigt bra beskrivning av produkten.
Där var det mest en tolkning av "adventure site"! Men jag är rätt nöjd med begreppet, och verkar som att "landscape" hänger med till översättningen (jag ville ha "site", men då skällde @clarence redd på mig).

Back