Nekromanti Äta, sova och bli sjuka.!

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
[color:\\"red\\"] Hur löser ni problemet att få spelarna att känna att dem är hungriga trötta blöta och att deras tår har börjat bli gröna! [/color]

Själv tycker jag detta som SL är något av de svåraste. Så fort man ger en spelare en sjukdom(alltså slår fram det) så börjar dem bara gnälla!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
(tråden blir antagligen flyttad, jag meddelade just moderatorerna.)

Jag säger till dem att de är hungriga, trötta och att deras tår är gröna. Märkar jag av att de inte spelar efter det så ger jag dem minus på diverse handlingar, men oftast klaras det av ganska bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tråden flyttas!

Den här tråden har flyttats från SF-rollspelsforumet till Rollspelsforumet. Den hör bättre hemma här.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Själv tycker jag detta som SL är något av de svåraste. Så fort man ger en spelare en sjukdom(alltså slår fram det) så börjar dem bara gnälla!
Eh, börjar de gnälla om de tar skada i strid också?
Eller misslyckas med ett färdighetsslag?

En spelare som gnäller över att ett tärningsslag går honom emot skickar jag tillbaks till sandlådan.
Han är inte mogen att spela spel, inte ens Monopol.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eh, börjar de gnälla om de tar skada i strid också?
Eller misslyckas med ett färdighetsslag?


Å andra sidan så kan de påverka sånt här. De kan välja en annan väg runt, och de kan göra motstånd i strid, de har själva valt hur mycket erfarenhetspoäng eller liknande de vill lägga på sina färdigheter.

Sjukdomar kankse man bara slänger på folk, sådär. Inte lika kul.

När SL tycker att något är intressant/bra, och spelarna inte tycker det så delar man inte riktigt vision. Försök att locka över spelarna genom att delge din vision: Få till en tätare stämning kring visionen, försök få spelarna intresserade av det.

Eller så går det bara inte. Det finns ju en gräns för hur gudalikt stämningsfull en SL kan vara, men man kan ju be spelarna att anstränga sig lite själva också för att ta emot ens vision.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Å andra sidan så kan de påverka sånt här. De kan välja en annan väg runt, och de kan göra motstånd i strid, de har själva valt hur mycket erfarenhetspoäng eller liknande de vill lägga på sina färdigheter.

Sjukdomar kankse man bara slänger på folk, sådär. Inte lika kul.
Jag reagerade på att brutalt skrev att han slog fram sjukdomen.
Det lät inte riktigt som: "idag ska ni bli sjuka, 50% chans att ni drabbas av böldpest, 50% kolera".
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Åk till BSK!

"Hur löser ni problemet att få spelarna att känna att dem är hungriga trötta blöta och att deras tår har börjat bli gröna!"

På BSK kände jag mig precis så... Jag var hungrig, trött och mina fötter var ruttna. Fråga Ripperdoc eller Yyrkoon ifall ni inte tror mig. :gremgrin:

Nej, men jag ska vara något allvarligare. För det första så spelar jag inte spel som har sjukdomar som man kan "slå fram" och framförallt inte om spelet har en tabell med 200 sjukdomar beskrivna med symptom, tidsåtgång, botemedel och eftervärkningar. Det tycker bara jag är slöseri med papper. Jag menar, det finns läkarböcker till sådant.
För det andra så är inte sjukdomar som är "bestämda sedan innan" särskilt ofta, då jag sällan vill försämra mina spelares hälsa.

Men för att komma till sak. När mina spelare är trötta säger jag att de är trötta så letar de rätt på någon plats att sova på. När mina spelare är hungriga så säger jag att de är hungriga så letar de rätt på någon ( :gremgrin: ) att äta på. När mina spelare är sjuka så säger jag att de är sjuka så gör de något åt det. För mig är det inte svårare än så.

"Så fort man ger en spelare en sjukdom(alltså slår fram det) så börjar dem bara gnälla!"

Klarar inte dina spelare av att ta effekten av tärningsslag så kanske du borde fråga dem ifall de vill spela rollspel eller yatzy.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Åk till BSK! [OT-trams]

(snipp)...och mina fötter var ruttna.

(snipp)...då jag sällan vill försämra mina spelares hälsa.


Men se då till att tvätta fötterna när du ska spela rollspel! :gremgrin:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Inga kommentarer! [ot]

Eller några kanske...

Jag hade gärna tvättat fötterna... Det hade nog inte hjälpt. Dock hade nog luftning av fötter hjälpt. Och dessutom skadade jag dem inte under spelmötet utan innan deras pass och min hemfärd. Innan dess var de lyckligt ovetande...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låt dem gnälla...

Låt dem smälta det...
Är man blöt, trött & sådant så är ju sjukdommar lika säkert som att CSN strular ju... Så låt dina spelare bita i det sura äpplet...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Inga kommentarer! [ot]

Jag hade gärna tvättat fötterna... Det hade nog inte hjälpt. Dock hade nog luftning av fötter hjälpt. Och dessutom skadade jag dem inte under spelmötet utan innan deras pass och min hemfärd. Innan dess var de lyckligt ovetande...

Jotack. Vi var väldigt lyckligt ovetande om dina fötters tillstånd innan dess att vi satte oss i cafeterian vid femsnåret, för att spendera tiden fram till nästa pass. Vi hade inte förväntat oss att en ung viril mans fötter skulle kunna påbörja en förruttnelseprocess så snabbt. Lyckligtvis utrymde vi närområdet och förskansade oss utanför karantänzonen för att spela härliga spel som Fluxx, Carcassone och Gnumies.
 
Top