Nekromanti Ärva magiska egenskaper.

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Kan man ärva magiska förmågor också?
Ex, Den där övernaturlige förmågan, att man inte påverkas av negativ Quadosh. Eller att man kan tala med djuren, odödlighet och sådant. Vad tycker ni? Eller ska den förändras som i Terry Brooks böcker?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
man kan ju ärva den men det vore ju ganska läckert om förmågorna förändras via generationerna hehe
det är ju bara för SL att inprovisera fritt

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
de vore jädrans coolt, så länge det e SL som avgör vilka förmågor som föräldrarna har....(jag var SL till riktigt vresiga spelare)

men hur skulle de kunna förändras??


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
När jag spelade en kampanj med 12 åringar så var en av barnens pappa magiker (lättlärd i psykotropi) och för att krydda berättelsen en anning så var pappan död, och barnen växte upp (utan att veta att en av dem bar på magiska anlag) och snacka om att dom blev förvånade när Alan "magikern" började alstra (fick nånting 7 i färgigheten från början)...det var kul

//en liten groda som inte vill riskera livet för någon liten skatt...
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Det vore faktiskten mycket bra idé att forma en kampanj med lite yngre rollpersoner.
Tänk dig att man är t.ex en flicka vid ca 15 års åler som är dotter till den gamla damen i byn som alla kallat för "häxa", på grund av att hon verkar kunna läka sår genom att bara röra vid dem.
Redan som yngre har hon upptäckt att hon inte är som de vanliga flickorna i hennes ålder. När sedan den gamla damen ligger på sin dödsbädd, avslöjar hon för sin dotter att hon "har gåvan, men hon måste lära sig att använda den".
Då måste hon t.ex resa till ett fjärran land för att finna den vise mannen högt uppe i bergen... etc.
Det låter som en början på en intressant kampanj, trots att jag kom på det där på ca 5 minuter.
Eller vad tycker ni?
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Ja, det ska man ju ha med. Om du inte har läst Terry Brooks böcker rekomenderar jag dig att läsa dem, det kan nog Allanon intyga på då han döpt sig likadant som den ascoola magikern i böckerna. I de böckerna står det tydligt hur magiska förmågor förändras och om hur unga människor ska rädda världen. Klart SL ska styra hur förmågorna ska ärvas.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det vore jäkligt tufft att göra det.
Ända problemet jag kan se är hur man kan få in andra spelare i kampanjen utan att få det att verka som om 15-åriga flickan är "helig".


Yassilus
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
...tänk biologi. Tänk ärftlighetslära och tänk dig att föräldrarna har olika starka "magigener" släng därtill en tankegång att fördelen/nackdelen förändras positivt eller negativt. Tänk sedan efter vad som kan ske med sagda nackdel/fördel och Voila - en ny fördel/nackdel är född!

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Den kan skifta från person till person. Då magi har med tanken och inte med kroppen att göra kan förmågorna ändras pga hur personen mår och hur han/hon är uppväxt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Lite av varje, det kan vara roligt att göra kampanjer som går genom ättelinjer. Läs Terry Brooks böcker. Där finns just en sådan situation.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,209
Location
Göteborg
Man skulle kunna göra så att man slår 1T4 (okej det ingår icke i EON, men många har ändå en). Slår man 1 så ärver man. Har båda förmågan så ärver man vid 1 och 2. Man borde kunna ärva även fysiska färdigheter som blixtrande reflexer, mentala egenskaper som nattuggla.

Men jag har inte alltid rätt...

How many roads shall a woman walk on, before you can call her a woman?
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jo, det förstås.
Men de andra kan ju vara typ hennes kusin och/eller bästa vän, eller något liknande.
Om man vill vara extra tråkig kan man ju köra ensam, men...

Jaha... vad skulle man skriva här då?
 
Top