Nekromanti Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

Man dör väl inte av en kniv i armhålan? Så farligt är det inte.
Däremot är det i neotech helt befängt att om man blir skjuten rakti ansiktet av en 9mm-kula, så är det fanimej i genomsnitt 1på 10 att man dör! (Nu tar jag med i beräkning att man dör av en hjärnträff)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Neotech (OT)

Däremot är det i neotech helt befängt att om man blir skjuten rakti ansiktet av en 9mm-kula, så är det fanimej i genomsnitt 1på 10 att man dör! (Nu tar jag med i beräkning att man dör av en hjärnträff)
Det tycker jag låter ganska rimligt. Blir man skjuten i ansiktet finns det många icke-dödliga vägar för kulan att ta, som erbjuder mycket mindre motstånd än de dödliga. Det är väl heller inget i träfftabellerna som säger att träffen tar "rakt i" ansiktet? Många träffar får väl antas komma in snett och inte göra mer än slita sönder lite kött och ben.

/tobias, som uttalar sig utan att ha speciellt bra koll på Neotech
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Neotech (OT)

Okej, men om någon sätter en 9mm pistol mot tinningen och trycker av, då är det ju hela 3 på 10 att du dör! Bra va?
Det jobbiga är att det är farligare att bli skjuten i bröstkorgen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Neotech (OT)

Då har du missförstått reglerna - det du beskriver är inte strid, det är "Nådaskott". Och det krävs mycket för att överleva det.

Jag har sagt det förut - skadesystemet är avsett att simulera den inbyggda slumpmässighet som råder i stridssituationer. Om någon stoppar in ett hagelgevär i munnen på någon skall inte stridsreglerna användas. Det är därför reglerna för nådaskott finns med.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Neotech (OT)

Men om man blir skjuten på 10 meters avstånd under strid då?
Ta det inte som att jag inte gillar reglerna eller rollspelet dock.
 

Sum_3

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
33
Location
Åtvidaberg (35km söder om Linköping)
Re: Neotech (OT)

JAg tycker att skade och dödssystemet är både bra och dåligt. Till skillnad från många andra RPG så finns inga hit points, man brukar kunna slåss hur bra som helst, tills man når 0 HP och man dör. I Eon finns lite slumpmässighet, vilket är bra engligt mig. Problemet är att man kan slå så knäppt på tärningarna. Här är en del exempel

Jag var SL till "Slaget vid Röda Floden". Prisjägaren på värdshuset dog av ett slag. Den unga kvinnan (förklädd till man) stack spjutet i örat på honom. Det måste därefter fortsatt in i huvet på honom, eftersom han föll ihop stendöd direkt. Han dog lite väl lätt.

Min Rp, Korpral Yaram, plockar upp en pall och drämmer den hårt i bakhuvet på en gladiator som för tillfället håller i Yarams kompis. Anfallet kommer bakifrån, gladiatorn var inte säker på att han var där. Pallen flyger i småbitar, men gladiatorn märker knappt att någon slog till honom. Han släpper killen han håller i och slåss vidare som om inget hade hänt. Autosvimmad i ett sånt läge?

Till saken hör att vår SL antagligen körde med fel regler, han kollade inte ens under överraskande anfall... :gremsuck:


När vi slåss mot ett gäng vanliga fiender så verkar inget hända. Vi slår, hackar sticker och bankar skiten ur dem, men de vägrar dö!
Ingen av vår spelgrupp har behövt slå dödsslag...är vi så bra?! Antar att det spelas med fel regler någonstans...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Neotech (OT)

Men om man blir skjuten på 10 meters avstånd under strid då?

Jag tycker att både N2 och Eon är lagomt dödliga. Vill du har mer realism, skaffa Phoenix Command. Eller dess absoluta motpol, GDWs inhouse system. Det som kom med Twillight 2000 2nd ed.

/Honken
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Neotech (OT)

När jag skjuter AK5 på tio meters håll siktar jag på bröstet, till att börja med. AK5 får anses vara träffsäkrare än en pistol på i stort sett alla avstånd. Är man tillräckligt nära så är skillnaden försumbar.

När jag siktar på huvudet träffar jag kanske fyra av sex skott, och sällan rätt på exakt där jag siktade, utan i utkant av den STILLASTÅENDE PAPPFIGUREN. Skjuter du på någon på tio meter i strid är han benägen att inte stå still och definitivt inte vrida ansiktet mot dig.

Så, inte ens om du siktar på huvudet är det säkert att du kommer utdela ett dödande skott. Siktar du inte på huvudet och det träffar där ändå är det ännu mindre chans att kulan får en "bra" bana. En träff i "ansiktet" är alltså definitivt en träff i ansiktet, men inget mer. En träff i hjärnan däremot, är antagligen en träff även i halsen, ansiktet eller skallen. Förstår du skillnaden? För att komma in i hjärnan måste kulan passera något annat, men bara för att den passerar något annat så betyder inte det att den ränner rätt in i hjärnan.

Och om vi vill vara mindre OT, byt "AK5" mot "långbåge" och "kula" mot "pil". :gremwink:
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Neotech (OT)

Jag tror att det var min syster som berättade att hon jobbade på ett sjukhus där de fick in en patient som hade stoppat upp en pistol i munnen på sig själv och tryckte av, kulan hade sedan studsat på näsbenet eller nåt annat konstigt och sprängt bort typ halva hans ansikte, men han överlevde. Så en pistol i munnen är inte ett idiotsäkert sätt att dö på det heller.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

Jag tycker att det verkar som att alla utgår från att varje träff man får in är en perfekt träff, man måste väl ta i beräkning alla snuddar och rispor man kanske gör på motståndaren eller när man i Neotech träffar ett mindre vitalt område än vad man siktat på.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Flyttat från Eon-forumet

Denna deltråd flyttades ut från Eon-forumet hit. Låt oss nu alla debattera skottskador en gång till :gremwink:

/RipperDoc
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: Neotech (OT)

Setter du en 9mm mot tinningen og trekker av er det som sagt nådestøt, da gjør du 30 i skade (helmantlet) og har tre sjangser på å treffe hjernen, du vil da ha 51% sjanse til å treffe hjernen minst en gang, og offeret har dårlige sjanser selv om du ikke gjør det.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Neotech (OT)

10 meters avstånd i strid innebär att kulan kan träffa överallt, i praktiskt taget alla vinklar, eftersom folk rör på sig. Om vi antar en huvudträff så finns det fortfarande stora delar av huvudet som inte är dödligt att få en träff i. Efter att ha tittat på alldeles för många akutsjukvårdsdokumentärer vet jag att en kula i huvudet kan innebära ex:
* Träff i kindben, haka, käke etc. Ej dödligt alls, men kan ge otrevliga ärr och bieffekter.
* Kulan kan studsa mot eller fastna i skallbenet (gäller de lägsta kalibrarna eller rikoschetter) - den behöver iaf inte gå igenom
* Kulan kan gå in en bit i hjärnan - men personer kan fortfarande överleva, till och med utan hjärnskador!
* Kulan kan gå igenom halsen... i de flesta vinklar innebär detta INTE en träff i ryggraden, utan snarare massa blödning
* Kulan kan träffa ögat eller en nerv till ögat - man förlorar synen men dör inte enkom av detta

De enda träffarna som är direkt dödande (som i Hollywood-filmer) är de som:
A) Slår ut centrala nervsystemet, d.v.s. hjärnan. Träff i ryggraden är oftast inte dödande, däremot förlamande.
B) Slår ut hjärtat - inte lika snabbt dödande som A, men tillräckligt...hjärnan dör av syrebrist inom någon minut, och resten av kroppen slutar att funka på en gång, mer eller mindre
C) Kraftig chock. Orsakas av en cocktail av slump, träffar i nervsystem eller bara brutala skador (typ brännskador). Chocken slår ex. ut andningen, sänker hjärtrytmen, etc. Kan döda väldigt snabbt.
D) Slår ut andningen helt. En träff i lungan räcker inte, däremot uppskuren luftstrupe eller utslagna andningsmuskler.
E) Stor artärblödning. Innebär hjärt eller hjärn-död inom så kort tid som under en minut.

Skador som är farliga, men inte dödar omedelbart, är ex.:
A) All form av blödning. Generellt sett är bara artärträffar eller inre blödningar riktigt dödliga, övriga blödningar går att förbinda tillräckligt lätt för att de skall anses mindre farliga.
B) Organskador. Lungor och lever är kritiska, tarmar- magsäck är svåra att reparera och ger infektioner, övriga organ är nog inte livshotande.
C) Chock. Chock innebär en nedstängning av de kroppsliga funktionerna, vilket förstås med allt vad det innebär. Resulterar i döden om det inte behandlas.

/RipperDoc - leg. Discovery doktor
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: Neotech (OT)

Autosvimmad i ett sånt läge?
Vet ikke med EON, men jeg tror ikke slike regler finnes i Neotech, som SL ville jeg slått et modifisert sjokkslag.
Det måste därefter fortsatt in i huvet på honom, eftersom han föll ihop stendöd direkt. Han dog lite väl lätt.
Døde han på grunn av traumen fra kun en ekstraskade i øret? Uten noe skade fra før? Det er vel ikke mulig, i så fall bruker du feil regler eller så blander du sammen sjokk- og dødslag.
Antar att det spelas med fel regler någonstans...
Det er nærliggende å tro det ja.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Ärligt sagt tycker jag tvärt om.

Nja tvärt om. Armhålan är bland de sämsta ställena att få att kniv. Där är det ett an de få ställen på kroppen man lätt kan komma åt och skapa en snabb stor blödning. Just armhålan har bland kroppens största area av blodkärl på grund av att blodet där löper i massor av små kärl med relativt hög genomströmning, dvs ett snitt kommer resultera i en väldigt stortvärsnitts area av blodkärl för blodet av att rinna ut igenom, varpå att det är det ställe där man på det snabbast sättet kan förblöda efter ställen som stora kroppspulsådern, dvs det ”normala” ställe som en skada snabbast kommer att ge förblödning.
 
Top