Nekromanti Ärligen stulet...

Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Hej igen - och hej för första gången, alla som aldrig sett mitt fula tryne här förr.

Jo, till saken: Jag tänkte använda Stephen Kings Derry (Dets (även känt som Bob Gray, även känt som Snåljåp den Dansande Clownen) hemvist) och Stephen Donaldsons "Landet" (från böckerna om Thomas Covenant) som miljöer till ett Werewolf-äventyr respektive ett DC Heroes-äventyr, och nu undrade jag helt enkelt om någon har något att säga om antingen rollspel i någon av dessa miljöer (kanske någon t.o.m. har provat), eller om "stöld" av miljöer och annat till rollspel mer allmänt.

Jag kanske skriver ett eget svar till det här snart och berättar lite mer om vad det är för faktiska scenarion jag har tänkt mig och så, men svara gärna så länge. (Jag ska på konsert nu, måste sticka...)

/från en liten Martinpingvin som är glad att vara hemma
(på rollspel.nu alltså)

Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jag försökte stjäla Robert Jordans WoT-miljö för ett rollspel men det blev väldigt misslyckat. Var försiktig för man blir lätt styrd som SL av de statiska miljöerna.
För övrigt så är jag skeptisk till superhjälte-rolspel, men det är ju bara min åsikt. Någon som vill förklara vad som är så roligt med dessa?

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Man Behåller det man hittar

<I>
"Hej igen - och hej för första gången, alla som aldrig sett
mitt fula tryne här förr."</I>

Tjenixen var ett tag sedan man språkade med dig. Jag tror
det var något om Fantasy-narkotika senaste vi hade en
dialog, om du nu minns mig vill säga /images/icons/smile.gif
<I>
"och nu undrade jag helt enkelt om någon har något att säga
om antingen rollspel i någon av dessa miljöer (kanske någon
t.o.m. har provat), eller om "stöld" av miljöer och annat
till rollspel mer allmänt."</I>

<I>
"Jag kanske skriver ett eget svar till det här snart och
berättar lite mer om vad det är för faktiska scenarion jag
har tänkt mig och så, men svara gärna så länge. (Jag ska på
konsert nu, måste sticka...)"</I>

Jo. Jag har prövat mig fram till några enkla tekniker.
Spelar vi mutant konsumerar jag helst en hel drös med
filmer (Nirvana, Matrix, Mad Max, Judge Dread) för att se
om det är något jag kan ta del av. Att rippa in hela miljöer
är inte riktigt min grej, har aldrig fungerat. Men de små
bitarna man verkligen diggar bör man ta med - Har spelarna
någorlunda koll på vilken miljö/omgivning det är man
försöker härma sjunker dessvärre underhållningsvärdet
avsevärt (om det inte är meningen givetvis, vilket det
aldrig varit för min del).

<I>
"från en liten Martinpingvin som är glad att vara hemma
(på rollspel.nu alltså)"</I>

Jag är verkligen lessen men cheerleaders-gänget hade tagit
ledigt och jag hann aldrig måla klart banderollen tills
du kom hem igen /images/icons/cool.gif

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Det är fara å färde...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag försökte stjäla Robert Jordans WoT-miljö för ett rollspel men det blev väldigt misslyckat. Var försiktig för man blir lätt styrd som SL av de statiska miljöerna.<p><hr></blockquote><p>
Jo, det är klart... Jag är ju i någon mån orolig för detta. Med Det-historien speciellt kan det nog vara fara å färde. Där handlar det helt enkelt om att jag nyligen läste Det (nästan hela, sen blev jag tvungen att åka ifrån mitt exemplar, eftersom det inte var mitt) och fick en galen glimt i ögonen: Hehe... Dom små varulvarna måste få slåss mot Det! Nu skall dom bli rädda... Men jag tror ändå att det kan bli något bra av det. Jag har massor av roliga små idéer, och det passar utmärkt in just nu i krönikan (jag blir kanske tvungen att flytta Derry över gränsen till Kanada, bara, och möjligen rucka på di där 27-årsperioderna något).

Tanken är förresten att Stephen Kings bok finns i spelvärlden. Om det är troligt att RP:nas karaktärer läst den (d v s om spelarna tror att de skulle ha läst den) är det bara utmärkt om spelarna själva har läst den. Jag skall nog kunna få fram en och annan överraskning i alla fall.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>För övrigt så är jag skeptisk till superhjälte-rolspel, men det är ju bara min åsikt. Någon som vill förklara vad som är så roligt med dessa?<p><hr></blockquote><p>
Mja, du kanske skulle fråga någon som inte har tagit en serieskurks namn som nick...

Kanske kan jag bättre formulera mitt svar om du preciserar vad du är skeptisk till. Är det superhjältar och superhjältehistorier i allmänhet eller är det deras lämplighet för rollspelsformatet?

Superhjälterollspel har jag ärligt talat än så länge något begränsade (men positiva) erfarenheter av, men tycker mig se stora möjligheter.
el Martino


Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Re: Man Behåller det man hittar

Tjenixen var ett tag sedan man språkade med dig. Jag tror
det var något om Fantasy-narkotika senaste vi hade en
dialog, om du nu minns mig vill säga


Hej, din gamle räv.
Jag minns den diskussionen, men faktiskt inte att jag själv deltog.

- Har spelarna
någorlunda koll på vilken miljö/omgivning det är man
försöker härma sjunker dessvärre underhållningsvärdet
avsevärt (om det inte är meningen givetvis, vilket det
aldrig varit för min del).


Som framgår av mitt svar till Vitulv, om du läst det, är det meningen i ett av de här fallen (varulvar vs. Det). Typ.

Den person jag i första hand skall spela DC med (helst några till förstås, men det är inte klart vilka) har inte läst Thomas Covenant-böckerna, det har jag kollat. Det är en viktig anledning till att jag skall använda dem, jag har läst dem och inte Håkan. Vad det handlar om i det här fallet är att jag behövde en liten påse "instant fantasyvärld" (som i de tecknade filmerna, ni vet...). Äventyret skall till stora delar utspela sig "inne i" vad man skulle kunna kalla för ett magiskt online-rollspel. (Det har inget med internet att göra, verklighetskänslan är extremt stark eftersom det utspelar sig i en fullt verklig annan dimension, alla "slp" är fullt medvetna och kännande varelser med de moraliska konsekvenser detta för med sig om man bryr sig om sånt. Och man kan dö på riktigt, i.a.f. när saker så småningom börjar gå fel. Men i övrigt är det ganska likt ett online-rollspel.) Jag har möjligen lust men definitivt inte tid att skapa en fantasyvärld för ett enda litet futtigt äventyr som troligen aldrig ens blir spelat. Så jag känner mig så illa tvungen...

mvh,
mho




Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inspiration !

Det är ju bra att man inspireras av olika böcker !! Så det är bara att fortsätta ta idéerna från de här författarna !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Busige Cobbel ;-)

<I>
"Den person jag i första hand skall spela DC med (helst
några till förstås, men det är inte klart vilka) har inte
läst Thomas Covenant-böckerna, det har jag kollat." </I>

Det är bra, då kan man slänga in precis vad som helst /images/icons/smile.gif

<I>
"Vad det handlar om i det här fallet är att jag behövde en liten påse "instant fantasyvärld" (som i de tecknade filmerna, ni vet...). Äventyret skall till stora delar utspela sig "inne i" vad man skulle kunna kalla för ett magiskt online-rollspel. (Det har inget med internet att göra, verklighetskänslan är extremt stark eftersom det utspelar sig i en fullt verklig annan dimension, alla "slp" är fullt medvetna och kännande varelser med de moraliska konsekvenser detta för med sig om man bryr sig om sånt. Och man kan dö på riktigt, i.a.f. när saker så småningom börjar gå fel. Men i övrigt är det ganska likt ett online-rollspel.) Jag har möjligen lust men definitivt inte tid att skapa en fantasyvärld för ett enda litet futtigt äventyr som troligen aldrig ens blir spelat. Så jag känner mig så illa tvungen..."</I>

Det där låter väldigt intressant faktiskt. Hoppas det
fungerar lika fint som du beskriver det. Visa gärna upp ditt
lilla verk här på på forumet vid tillfälle.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top