Nekromanti Ärkeskurk

Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Jag undrar en sak angående kampanjer i EON. Det finns ju vissa "recept" som är mycket omtyckta och jag har en återkommande sak som gör att mina spelare känner igen sig i mitt lilla Mundana som jag skapat åt de. Det är en ärkeskurk som hittills har lyckats plåga de riktigt ordentligt en gång. Han skapades helt enkelt då en av RP fick en stigfinnare som enligt ett a v bakgrundsslagen hade haft en olycklig kärleksaffär där den andra parten mördats. Han fick alltså aldrig resultatet "ärkefiende" men han bestämde sig för att förklara kärleksaffären med att en viss legoknekt som hans RP varit bästa vän med hade gått i en elak köpmans sold som tyckte att hans älskade var irriterande, då hon var en känd stråtrövare som gav från de rika till de fattiga. allt slutade med att RP blev förråd och hans älskade dog. Dock så brydde sig legoknekten inte om honom och han stack iväg för att tjäna pengar på andra sätt. Hur som haver så blev det roligt när denne RP och den andre RP i min grupp fick upp ett spår på honom. För denne RP HATAR verkligen denne typ. Det roliga är i alla fall detta:
Det visade sig att han hade börjat göra affärer på Takalorr (bland likasinnade).
DEN ANDRE RP ÄR DVÄRG!!!
Gissa om jag hade roligt när ärkefiendens arbetsgivare satte ett pris på RP:s huvud och dvärgen kapade benen på ett tiotal tiraker och legoknektar... Men ni kan läsa mer om det i följetongen om Tapio här på forumet.

Men har ni andra också ärkefiender i era kampanjer. Det är ett oerhört lyckat koncept som hela tiden kan användas för att få in spelarna i nya situationer. Det kändes extrakul att kunna ta en dvärg till Takalorr.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Hur fansen ska man kunna göra ett äventyr utan en skurk? Klart som fan vi har skurkar.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Du undrar alltså om vi använder skurkar i ett äventyr? Det är väl klart! Skurkarna är en viktig del som inget äventyr ska utelämna. Hur kul blir det om man inte har en person att sitta och hata under spelet?

- Ignatius
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Vi hade en sådan kampanj som pågick i några månader. Den var rolig eftersom det var precis så det gick till. Den där ärkeskurken kom alltid undan förutom i slutet då jag dödade honom med min stolte Daak - riddare.

- Ignatius
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Vissa RP:s hatade en viss Daakriddare en gång i tiden...

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Men hur långt får det gå innan det blir löjligt. Hittils så har det löjligaste varit att ärkeskurken hoppade upp i ett demolerat värdshus och när RP:n som då hatade honom mest sprang efter uppför en trappa istället så ramlade han rätt igenom. Det andra töniga som hände var att den lede fi lyckades fånga den adra RP:n och torterade honom nästan till döds för att sen döda resterna av sina män i borgen då de befann sig i och fly från ön de befann sig på i en liten båt. Blir det lite väl Hollywood stuk på det då, eller? Man kan ju göra skurken odödlig genom att t.ex. göra så han blir ädling eller något så RP:s inte får döda honom för att det är emot lagen. Det vore ganska roligt. Men jag tror att de två RP:s blir gravt pensionerade när Ärkeskurken dör. Men det kommer att bli ett oändligt äventyr att jaga honom. MEn vad gjorde eran Daak riddare mot RP:na, dödade han vänner till de, torterade de, retade han de eller snodde han helt enkelt deras pengar, ära och berömmelse för äventyren de själva avklarat?

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
I en tidigare del av min "såpakampanj" till eon (vi spelar allt, inget storslaget lyckas hända, osv, osv...) introducerades min grupps ärkefiende, prisjägaren Lestat, då en av rollpersonerna visade sig vara eftersökt av en rik köpman. Karaktären är delvis gjord med inspiration från lönnmördaren som är ute efter Regis i Icewind Daletriologin.
Lestat är väldans ihärdig i sitt efterföljande av ovan nämnda rollperson, men då denne nu lämnat gruppen efter en religiös uppenbarelse, så har Lestat för tillfället fallit bort. Men vem vet, han kanske återkommer senare ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 
G

Guest

Guest
du läst nog lite fel... Ignatius spelade en daak-riddare... :C)

Mvh h[-å]
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Ahh... Geffery Lond och Amirro Silversparre...
Varning för nostalgitårar!
Vi har väl inte riktigt haft någon Ärkeskurk det senaste?
Dags att få en snart!

Tänkte f.ö. att ett snyggt Eonskrivbordsunderlägg skulle passa (se bifogning).

//Frixeray - Med glimten i ögat /images/icons/wink.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, en ärkeskur piffar ju alltid upp det hela en aning. Det kan jag helt klart hålla med dig om ! Det är ju alltid lika skoj att vara lite småjävlig mot spelargppen..........

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Det bästa är när man kan få med folk i spelgruppen, som de sedan litar på och samarbetar med. Sedan visar det sig att denne är agent åt fienden, som lurar in dem i ett bakhåll. Gyahahahahahaha!

/Storhetsvansinne? Men jag ÄR ju gud!
 
G

Guest

Guest
vem sa att det skulle va en SLp? :C) du kan juh ta någon av dinna kära spelare att spela ärkeskurken(iaf i början när han hänger med RParna...).

mvh h[-å]
 

kboman

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
49
Location
Malmö
jobbiga SLPs [ot]

SLPs kan vara skitjobbiga... jag minns en gång för länge sen när jag ledde ett drakdödaräventyr i DoD. De var fyra spelare tror jag och minst lika många SLPs. Så stötte de på en demon och det blev såklart strida av. Problemet var bara att jag glömde helt bort minst två av SLPna och RPna fick rejält med spö. T.ex.: när den dog föll demonen (i halv T-rexstorlek) på en av hjältarna och plattade till honom rejält. Han var till föga nytta efter det.
Det var deras smala lycka att de aldrig behövde döda den där draken... den stack istället. Det var en ganska episk kampanj och jag behövde den senare.

En annan nackdel med SLPs är att man aldrig har koll på egentligen hur mycket de borde veta och vad de säger av det. Och det känns inte lika kul som SL att avlasta RPna när de är ute och stapplar i monsunregnet /images/icons/wink.gif

- Kalle, småelak SL

kboman@passagen.se | <A HREF="http://kbomans.texter.nu/" target="_new">http://kbomans.texter.nu/</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
muhihihi!
wheew.. får mig att tänka på massa kuliga äventyr jag varit med om. jag ääälskar verkligen "dubbelagenter" och kontraspionage eller vad man ska kalla det.. en RP får i uppdrag av SL (oftast mig när det gäller sånnthär) att spela elak.. mörda sina kompisar eller nått =o)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Och han jagade skurken, en demonframkallare som frammanat en demon rang 8 i huvudstaden. Och höll honom i templet... Sedan var ju en annan i gruppen en demonframkallare men hon lurade tempelriddaren att hon var nunna(!).

Guderian som en av hantlangarna hette var demonframkallaren och ärkeskurken var Geffry Lond, Killen som styrde ett av liego colonans hus. Så det fanns tre skurkar, Guderian, Geffry Lond och herr Lansal(En mäktig psykomantiker som vände en av rpna mot de andra genom magi) De använde sig av list mer än råstyrka och kunde lura vem som helst. De var farliga men brydde sig inte särskilt mycket om sina förföljare vilket blev deras undergång... En efter en...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top