Nekromanti Ärkemagiker DoD91

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Funderar på att göra en ärkemagiker men har kommit på en sak... Det går inte....! Okay de får alltid vara hjältar MEN om man nu ska ha iaf 6 besvärjelser med hyfsat värde typ S 12-16 så går det inte även om man nu har 175 bp och 350 ep från början.... skulle krävas iaf 1500 ep för att få en "hyfsat" bra ärkemagiker... hur ska man lösa detta dilemma?
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Med mer erfarenhetspoäng och mindre kostnader...

Jag har alltid tyckt kostnaderna för besvärjelser varit ganska absurda, så jag halverade dem helt enkelt.

Sedan införde jag fler erfarenhetspoäng för magiker... 100 extra i grund, och sedan ytterligare 150 per åldersgrupp.
Dessa poäng kan bara läggas på besvärjelser.

Det kan tyckas vara väldigt orättvist mot andra yrken, men tänk på att en magiker har många fler färdigheter (besvärjelser) att skaffa.

För att spelarna inte skulle drabbas av en svår släng av kobold och lägga alla poäng på eldklot så bestämde jag att erfarenhetspoängen som läggs på besvärjelser skall delas upp enligt följande:
SV 1-3 15%
SV 4-6 15%
SV 7-9 15%
SV 10-12 15%

Överskjutande poäng (om Magikern har köpt alla besvärjelser som finns med det skolvärdet, vilket kan hända i sällsynta fall) läggs till nästa skolvärdesgräns

De sista 40% poängen kan läggas varhelst spelaren önskar.

Detta har två effekter; dels så kommer annars aldrig använda besvärjelser fram (tex Besudla från Nekromantiken) i dagern, dels så får man magiker med lite allmänbildning som inte BARA har två, tre anfallsbesvärjelser och Antimagi.

Systemet är inte helt idiotsäkert kontrollerat än, men de RP som skapats hittils har varit helt acceptabla.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Ärkemagiker4Ever

Att vara ärkemagiker är inte bara att ha höga färdighetsvärden, utan också en livsstil. Allt handlar kanske inte bara om FV... eller?

Det går att fuska lite faktiskt. Två exempel:

Hade en ärkemagiker,hette nåt på G tror jag, som kunde Stanna tiden, Eldstorm och Döda. Han kunde även Sigill, Permanensoch Nexus. Han gjorde ett par magiska föremål med hjälp av Hjältepoäng (han hade bara 1 i besvärgelserna /images/icons/smile.gif) och plötsligt var han allsmäktig (typ).

Sedan har vi Gyandillion Besvärgaren, Ärkemagiker & Drakmästare, Gudafödd halvalv. /images/icons/clever.gif
Har skaffat sig typ alla utom en (Född i ont tecken) Vilda Magier. Visst är det lite dyrt men det kan löna sig att skappa sina magiska krafter på den vägen...
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Du har ju studerat på akademi i 30 år också. Det brukar vi räkna in, och då får man ca 50 ep per år vilket ger 1500 ep, precis som du bad om.
 

Jedi

Veteran
Joined
19 Aug 2001
Messages
27
Jag vill bara tillägga att besudla är ett måste för nekromantiker, det och förmågan att putta omkull folk /images/icons/grin.gif
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Det hela är ju ganska enkelt, vill SL att det ska finnas en hyfsad magiker med i gänget o nån vill göra en Äkremagiker så är det ju bara till att ge honom/henne de besvärjelser som han tycker passar med ett lämpligt färdighetsvärde, detta behöver ju faktiskt inte de andra spelarna veta nåt om /images/icons/smile.gif
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
När och jag och min grupp spelar så änvänder vi kostnads listan från Chropia för besvärjelser, dvs kostnaden är halverad..

Vilket gör att man kan få en ganska bra magiker från början vilket man inte kan med det gamla systemet.

Eller som man oxå kan göra: Låta magiker omvandla HP till erf. 1Hp = 10erf men det får bara göras av magiker.

Mvh
Schesuz
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Förslag som har tagits upp förut är:
× Kör med BC för besvärjelser.
× Gör kostnaderna för besvärjelserna billigare som i Chronopia. SV 1-3 kostar 2, 4-6 kostar 3, 7-9 4, o.s.v.
× Höj stegen för kostnadsgränserna till var 4:e steg istället för 3:e. SV 1-4 kostar 2, 5-8 kostar 4 o.s.v.
× Mina husregler. Man får ett visst antal poäng (ålder+FV i magiskolan) att köpa besvärjelser för. Kostnaden för besvärjelsens SV. Minimagi kostar 1 poäng/styck.

Vet inte om jag kan hålla med om att en ärkemagiker blir dålig.. Kör visserligen med lite andra regler (som kostnadsmässigt inte skiljer sig) men en spelare som gjorde en magiker (83-årig hob) hade:
<TABLE><TR><TD>HELA</TD><TD>11</TD></TR><TR><TD>BLIXT</TD></TD><TD>9</TD></TR><TR><TD>KNÄCKA</TD><TD>9</TD></TR><TR><TD>SPÅRLÖS</TD><TD>9</TD></TR><TR><TD>VINDPIL</TD><TD>9</TD></TR><TR>
<TD>SKYDD</TD><TD>11</TD></TR><TR><TD>STENVÄGG</TD><TD>10</TD></TR><TR><TD>FRAMMANA/SKICKA BORT SALAMANDER</TD><TD>12</TD></TR><TR><TD>KAMOUFLAGE</TD><TD>10</TD></TR></TABLE>

Dessutom hade han tre vilda förmågor, en spiritus familarii och 14 färdigheter med FV 10 eller högre. Detta var givetvis innan jag gjorde "mina" husregler.

/[color:448800]Han</font color=448800> som satte mina inom fnuttar för att han fick insperation från en annans husregler och tycker därmed inte att det är helt och hållet hans egna husregler
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Vi brukar göra som så att vi bara skriver i lämpliga S och FV när rollpersonen skapas.
Då får man inget problem med alltför kassa gubbar och magiker som inte slutat suga på tummen och dessutom kan ju SL reglera alltihop precis som han vill ha det i sin lilla kampanj.

Det sättet är att rekomendera tycker jag och inte alls koboldigt ni era koboldspanare!
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Vanliga magiker

En sak som också skall påpekas är att en "vanlig" magiker inte heller är bra från början, men sedan då man spelat en tid så utvecklas magikern snabbare än de "vanliga" RP:na.

De flesta magiker är kanske lite "efter" i början, men sedan då de kommer ikapp så spöar de fett!!!
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Vanliga magiker?

Men nu är ju en ärkemagiker en ärkemagiker och ingen vanlig magiker. Ärkemagiker ska vara mäktiga från början, ifall man inte gör varje ärkemagiker man har till en lärling, vilket blir rätt så tråkit i längden.
Ärkemagiker spöar fett från början. /images/icons/wink.gif

Sen kan man ju alltid göra som Balentinos och bli ärkemagiker inne i spelet. *ler*
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Re: Vanliga magiker

Magiker utvecklas snabbare....? hmmm.. får inte de lika mycket erf som "vanliga" krigare m.m.... MEN ta detta exempel.....
Jag har en magiker med Eldklot S 16 och för att jag ska få tillräckligt många erf för att höja det till S 17 så kostar detta ca 42 erf eller nåt liknande MEN....
En krigare som har FV 16 i tvåhandssvärd behöver bara 12 erf för att höja sig till FV 17 typ när jag har höjt mitt eldklot till S 17 har krigaren redan uppnått typ fv 19 i Tvåhandsvärd.... är det verkligen att utvecklas snabbare?
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Re: Vanliga magiker

Å andra sidan, om din spelledare ger dig tillgång till magiska kodexar (som jag i och för sig tror att många är tveksamma till) utvekclas din magiker _väldigt_ fort.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Kanske menar han av nån anledning DoD6-magiker? NT

/[color:448800]Han</font color=448800> som håller med om att det är för dyrt för magiker
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Kanske menar han av nån anledning DoD6-magiker? NT

Det menar han nog inte. I hans exempel talar han om BakgrundsPoäng, något som inte finns i DoD 6.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Finns det

En sak som också skall påpekas är att en "vanlig" magiker inte heller är bra från början, men sedan då man spelat en tid så utvecklas magikern snabbare än de "vanliga" RP:na.

Vet jag inte om jag håller med om. Ge mig ett exempel tack.

För att spelgruppen ska vara balanserad krävs nästan att magikern har lite sämre FV:n än de andra. Annars kan det bli så att krigarna drar sina svärd och bågar och ska precis börja slåss så kastar magikern en explosion eller eldstorm (finns nån sån i M. handbok) eller nåt liknande mitt i fiendehopen och så är alla borta. På grund av hans förmåga att "ta bort" flera fiender på samma gång blir det mer "rättvist" om de andra har lite högre FV:n. Dock ger grundreglerna honom [color:blue]mycket</font color=blue> sämre FV:n.
 
Top