Nekromanti Äre någe bra.. nya drakar.

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Sitter och funderar på om jag ska införskaffa ny drakar&demoner, nen jag vet inte riktigt hur världen är. Gamla d&d är lite utjatat samt så är det ingen riktigt sagostämning. Eon är jäkligt bra med saknar lite sago stämning där också.
Skulle vara roligt att höra vad som ni tycker är nytt med nya drakar&demoner.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Sagostämning? Javisst!

Visst är det väl sagostämning i DoD6. Sedan så är det också levelbaserat (finns förvisso alternativa regler omman inte vill ha levlar). Enligt mig så är den bästa ändringen magisystemet som är hellt nytt...

Letar du på forumet så finner du många svar på den här frågan.

Försök att inte förväxla D&D (Dungeons & Dragons) och DoD (Drakar och Demoner) det är olika spel.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Ja...det är väl bra...Hade bara hoppats på att nya Drakar & Demoner skulle vara mer revolutionerande, precis som de första spelen var för länge sedan..Det är dags för en renässans inom drakar och demoner serien tycker jag.. Har du inte -91 års version av spelet (som, med tilläggsböcker, är det bästa rollspelet idag) så är det värt ett köp. Själv väntar jag gärna på nästa utgåva av spelet....

M
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Sagostämning!

Stämningen är bra i det nya spelet, verkligen sagoaktig. Men tyvärr har det dykt upp en massa nya saker som exempelvis restriktioner för vad de olika yrkena kan ha för utrustning, striderna fungerar annorlunda, tålighetsgraden kan bli lite löjlig (en någorlunda tålig figur kan med pyttelite tur överleva ett tvåhandssvärd i skallen, har figuren på sig en okej rustning så ökar chanserna drastiskt) och det finns en del nya detaljer som i alla fall jag tycker är störande. Om man bara ignorerar de delar som är dåliga så får man ett helt okej spel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Om du bara vill ha en ny värld så behöver du knappast konc. dig på regelverket.. Grundboken kan visserligen vara bra att ha om du vill konvertera om de nya reglerna till de gamla.. T.ex. har en ny grundegenskap adderats och skadesystemet är mycket högre (man har hög KP och allt ger mer i skada)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte kommer på fler saker som man måste veta för konvertering. Å andra sidan har han inte läst DoD6:s regler
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Själv tycker jag att DoD6 är skit bra. Vi körde Eon innan men det var ingen som tyckte det var så kul.

Reglerna tycker jag är lätta och det mesta flyter på jag stör mig inte så mycket på dem men sen är jag inte så konservatistisk som vissa här på forumet.

Världen är bara för skit härlig, jag älskar den. Dessutom är Jorges en mycket trevlig världs/monsterbok.

Köp det tycker jag...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Var _det_ en pik till mig eller? =) [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar bara för att Alikzus svarade på hans inlägg
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"nen jag vet inte riktigt hur världen är. Gamla d&d är lite utjatat samt så är det ingen riktigt sagostämning. Eon är jäkligt bra med saknar lite sago stämning där också."

Personligen så tycker jag att sagostämningen i DoD6 tonats ned i Jorges Bestarium till förmån för en karg och hård fantasyvärld med klara nordeninflueser i stämning. Sagostämningen finns där fortfarande men det är "mörkare" sagostämning numera jämfört med regelboken och Vinterskogen hemlighet. Själv gillar jag denna "mörkare" sagostämning framför än "gullig" sagostämning då den "mörkare" känns mer i linje med världen samt har en större utvecklingspotential, imho.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Var _det_ en pik till mig eller? =) [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar eftersom Alikzus svarade på hans inlägg
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Håller med dig. När Stigarnas bok släppts och grunden till världen är kompletterad samt DoD6 Expert är ute så kommer den sjätte utgåvan klassa allt vad svenskt rollspel heter. Tror att enkelheten i DoD6 är deras största fördel, till skillnad från t.ex. Eon som är alldeles för invecklat och krångligt för att flyta på tillräckligt bra, såvida man inte pluggar in regelboken utantill. Vem orkar?
 
Top