Ärans väg del 9: Maktens Portar del I

Torbern Klason

Gammal rollspelsräv
Så var det dags för del 9 av äventyret ärans väg ....vilket får namnet Tankeverksamhet är jobbigt

Spelarna är
  1. Vargkrigaren Obdurian
  2. Dvärghantverkaren Orik (snickare)
  3. Smeden Tyra (människa)
  4. Bianca magiker och människa
  5. Alven Alva (jägare)
I Förra äventyret så slutade det hela med att Maktens Portar öppnades och jag som SL fick flashback till 1986/87 när vi spelade det för första gången....och fick fly när Mogdath gjorde slarvsylta av gruppen. En fick offra sig och min karaktär fick dra de två andra efter sig till Eremiten i träsket och sedan fly på dennes flotte. Nästa gång var runt år 2000 och då använde vi DoD-91 och hjältarnas handbok (och allt för mycket DnD inspiration). Den gången gick vi in och gjorde polismansgreppet på Mogdath, fixade skattfällorna med en flygane matta osv. Kort sagt som en billig 80-tals-actionfilm.

Nu öppnas portarna och alla blir bländade av ljuset som strålar ut ur portarna när de öppnas. Jag blev så upphypad att jag fick slänga fram det gamla äventyret framför spelarna som undrade om SL blivit tokig. Men de var ändå glada över att jag läste med stor inlevelse.
1766422959645.png
När portarna öppnats och bländade ögon vant sig vid vanligt ljus så hör de en röst bakom sig. Där står Tefalas och berättar om Godvindels uppdrag. Spelarna tycker det verkar som ett vettigt uppdrag och tackar ja. Emedan de tittar igenom sin packning så dyker en mörk gestalt upp bakom Tefalas och det är den svarte riddaren från Döda Skogen som stöter ned honom på samma sätt som Olof Palme blev skjuten (SL-kommentar..... ja jag är gammal privatspanare och menar på att Skandiamannen eller Christer H är den skyldige). Återigen undrar spelarna varför SL dillar om Olof Palme och korsningen svea vägen tunnelgatan....Initiativkort dras och Obdurian lyckas med ett perfekt slag och utdelar ett enormt hugg som tar drygt 1/3 av alla KP. Riddaren slår tillbaka och gruppen får arbeta hårt med hjälteförmågor och svärdskonster. Pilar visar sig studsa på rustningen men Tyra hittar en glipa med sin dolk och ger bra skada. Till sist är det Tyra som låter stridshammaren a'la Darnath Lysander från Imperial Fists i WH40K tala och bankar till Riddaren så han faller ihop. Resten av gruppen lämnar inget till slumpen och bankar på riddaren på marken så det dånar om det. Efter overkill & Death from above tar slut så finner de att rustningen är tom och när Obdurian tar tag i hjälmen så bränner den hans hand för den onda magin är så stark att den fräter i händerna på vanliga dödliga.

Gruppen kommer ihåg Tefalas och hittar honom slå sitt sista dödsslag och misslyckas. Han ber dem med sitt sista andetag att ta död på Mogdath med dolken. Sedan dör han. Tuvinel står en bit bort och hon erbjuder sig att hela de som är skadade och fixar en bår och hennes riddare bär med sig Tefalas till Arkand för att ge honom en ärligt begravning. Hon säger "Ge inte min bror Dakoth någon nåd för han kommer inte att ge någon nåd emot er". Hon varnar dem också för mörkrets hjärta och ber dem att inte låta det falla i varken Dakoth eller Vinhands ägo. Sedan beger hon sig hemåt till Akarand för att gifta sig, tillsammans med pärlhornet.

När spelarna nu gör sig klara att kliva in genom maktens portar så skymtar den någon kort figur borta i korridoren längst bort till höger, bredvid den stora trappan. Den ser en svart slängkappa som försvinner. De ser också fotstegen av Vinhand, Kvasimund och hands gäng som gått åt vänster. De kliver in och möts av en våg av pilar. Flera träffas men Bianca snubblar innan och ramlar så hon blir inte träffad. Men svärm efter svärm av pilar a'la tyska kulsprutor på Ohama Beach så tvingas spelarna ned och får krypa intill vägen. Ett gäng med skelettkrigare kommer utrusande från korridoren tll höger och stridutbryter. Skeletten nedgörs efter visst fumlande där vapen kastas till höger och vänster. Spelarna får idén att använda skelettens sköldar som skygg och stänger för gluggarna mot armborstskyttarna.

Ett lugn sprider sig för en stund och de noterar att en av de två stayerna framför trappan har ett skrivdon. Dvärgen Orik läser och säger frågande "Kan ni hjälpa mig" och får då en karta. De tar en kvart på att rita av den men sedan hör de så läskiga skrik från den stora trappan att alla tar tillståndet RÄDD:

De bestämmer sig för att ta korridoren till höger och hittar två metalldörrar. En till öst och en till väst. De öppnar den västra och möts av 5 skelett. Obdurian och Alva flyr genom den västra dörren och träffar på 3 skelett med armborst. Strid utbryter på alla fronter. Orik och Alva gör ned de 5 skeletten samtidigt som Alva och Obdurian gör processen kort med de tre skeletten. De hittar en nyckel som leder dem till vapenförrådet men de hittar inte den hemliga gången....Dock ser de genom gluggarna hur en kuslig hemsk skepnad flyter utanför vid den stora trappan. Han avger ett skrick och Alva blir paralyserad av skräck. Det är Mogdaths astralkropp som de ser, och nu vet han att portarna står öppna och skelettvakten är nedgjord.

Den kollar igenom korridorerna och hittar en död orch och en av Vinhands kumpaner som ligger utan huvud och händer. Orik hittar lite ord på vägen och säger "Jag är vän". De passerar fällan och når fram till källan som de dricker och känner sig stärkta. De smyger vidare mot Templet och lyckas klara sig igenom blixtfällan tack vare Orik. De finner ännu en av Vinhands kumpaner som ligger död brevid orchen. De möter Gwinnas spöke och hon berättar om maktens portar, mörkrets hjärta och Kalins förräderi. Dock försäger sig SL här när han råkar läsa innantill "att mörkrets hjärta är inte här utan med Kalin". TYPSIKT också tänker SL.....
Gwinna ger dem en översiktskarta över maktens portar och ber dem fördriva Mogdath från hennes tron på ovanvåningen. Spelarna tänker dock ta vägen genom smedjan och staden..... men det blir nästa äventyr.

Det var SÅÅÅÅ härligt att spela maktens portar. Så mycket flashbacks och roligheter. Tack till Fria Ligan för dess arbete

Back