Är ZON en bra term?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Syftet med zoner är alltså att inte behöva räkna meter eller godtyckligt hitta på något i stunden. En zon är en "lekplats" (för vuxna, med vapen). Den ersätter i allt väsentligt rutnät och är tänkt att illustrera det kaotiska tillståndet i en strid där alla slåss mot alla.

Anekdot: När vi ex. kör slagövningar med mits har jag ingen aning om vem eller vilka som är bakom mig eller hur långt det är dit. Jag har knappt koll på var väggarna är. Jag är visserligen inte någon tränad krigare på något sätt (i allra högsta grad tvärtom). Det jag vill säga är att det jag har fokus på är personen framför mig och hens händer/fötter. Skulle jag ta ögonen ifrån hen, bara under ett ögonblick, skulle jag få smäll i huvudet.

Detta är alltså ett sätt att INTE spela taktiskt. Den taktik du kan använda är mot din motståndare och även inom gruppen, där ni såklart kan slåss i formation odyl. Det är alltså betydligt mer simulationism än spelighet.

Så, det var ett långt intro.

Fråga: Funkar zon som term eller bör det heta något annat?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag har klurat lite på detta sedan du ställde frågan, och jag landar nog ändå i att Zon trots allt är bäst, eftersom:
- Det är ett etablerat uttryck, och många av oss använder det ändå som tänkt.¨
- Zon, för mig, antyder att det är ett sammanhängande, avgränsat område utan att nödvändigtvis vara hela slagfältet/platsen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har funderat på alternativ, men de flesta synonymer känns som att de redan används för mycket i vardagsspråk och att man därmed tappar tydligheten. Kallar man det för "plats" eller "ställe" eller "område" så känns det upplagt för oklarheter – "alltså när du sa att området var bevakat av kameror så trodde jag att du menade liksom regelmekanik-området…"
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag upplever “zon” som hyfsat specifikt definierat. Mer typ fält på en piltavla, än ett abstrakt område som folk slåss inom.

Jag vet dock inte om jag har något bättre förslag. Så fort man sätter ett ord på det upplever jag att det blir väldigt inramat. Så om möjligt hade jag inte nämnt det alls – och bara lämnat det till sunt förnuft om man kan nå varandra och sånt.


Anekdot: När vi ex. kör slagövningar med mits har jag ingen aning om vem eller vilka som är bakom mig eller hur långt det är dit. Jag har knappt koll på var väggarna är. Jag är visserligen inte någon tränad krigare på något sätt (i allra högsta grad tvärtom). Det jag vill säga är att det jag har fokus på är personen framför mig och hens händer/fötter. Skulle jag ta ögonen ifrån hen, bara under ett ögonblick, skulle jag få smäll i huvudet.
Jag försöker alltid att ha koll på omgivningen när jag slåss, så att jag vet var väggen/buren/ringen är, och vad eventuella andra gör runtomkring mig. Detta för att undvika att snubbla in i någon, eller råka kliva in en oavsiktlig smäll från något annat par, och så att jag kan time:a att studsa tillbaka med ryggen mot väggen/buren/ringen istället för att bli överraskad av den. Blir små snabba sidblickar eller fokusskiftningar hela tiden – och jag upplever som sagt att det hjälper mig att undvika strul snarare än att det orsakar strul för mig.

Gissar på att det är en vanesak. Man lär sig när det är safe att skifta fokus och ta in omgivningen.

Sen är ju mittsträning/sparring betydligt mer avslappnat och kontrollerat än ett våldsamt slagsmål är, så det är lättare att hålla koll.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
For the record; jag har aldrig använt ordet zon i spel. För mig är det en regelterm för att i text kunna beskriva höftningar, terräng, position på ett enkelt och övergripande sätt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag tror aldrig att jag har använt ordet zon när jag har beskrivit zoner. "Vakterna befinner sig i biblioteket, men ni är fortfarande kvar i foajén." betyder "Det finns två zoner: biblioteket och foajén."

Med det sagt så hade jag nog föredragit område. Eller möjligtvis stridsområde.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Zon som namn är skitbra, det är ju bara en meta-kommentar på vad du egentligen beskriver inuti spelet så som en plats eller en förflyttning precis som Zire sa.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Zon fungerar för mig, tycker det är en extremt tydlig term. Bland en av de tydligare termerna jag mött i rollspel där termer brukar lida av att vara vaga istället.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Område eller zon känns nästan likvärdigt. Nästan för att zon får mig att alltid tänka Mutant för ett litet mikroögonblick.
 
Top