Nekromanti Är Western kul?

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Jag har så gott som bara spelat EON, och undrar om det finss någon som har spelat både EON och Western och kan jämföra spelvärld, realism och snabbhet i regelsystemet. Jag gillar EON, men det finns några dåliga saker, t ex BRYT-reglerna.

I vår förening har vi fått för mycket pengar och undrar om det är någon som kan beskriva Western för mig. Är det kul att vara kobojsare?/images/icons/wink.gif

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag har så gott som bara spelat EON, och undrar om det finss någon som har spelat både EON och Western och kan jämföra spelvärld, realism och snabbhet i regelsystemet. Jag gillar EON, men det finns några dåliga saker, t ex BRYT-reglerna."

Spelvärlden är enkel, slå upp en historiebok, uppslagsverk om Amerikas historia och om indianer och liknande så har du spelvärlden. Har du inget sådan bok, köp Western, även om du inte spelar så är det trevlig läsning och i halva regelboken är det bakgrundsmaterial från indianer och inbördeskrig, till lagar och spelledarpersoner m.m.

Eons värld är ju fantasy, medans Westerns är historisk och därigenom svårt att jämföra.

Brytvärlden finns inte i så stor utsträckning då det oftare sker revolverdueller än slagsmål med svärd... Visserligen råkar man väl i luven på någon kofösare på saloonen då och då, med resultatet att nävarna får tala...

"I vår förening har vi fått för mycket pengar och undrar om det är någon som kan beskriva Western för mig. Är det kul att vara kobojsare?"

Gillar du Västern och västernfilmer och hela den genren så kommer du att älska även rollspelet Western.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Det är klart Western är kul!

Om du bara spelat EON tidigare tycker jag verkligen du skall pröva Western. Själv är jag inte så väldigt bevandrad i EON:s regel- eller spelvärld. Men jag tycker att Westerns regelsystem är mer konsekvent och pedagogiskt, utan att för den skull vara "orealistiskt". Systemet är väl balanserat mellan rimlighet och spelbarhet.

Vad det gäller spelvärlden så kan jag bara hålla med "Riddaren". Regelbokens kampanj och spelvärldsbeskrivning är lysande. För komplement är det bara att gå till biblioteket och låna böcker som berör tidsperioden.

Dessutom finns det en rad äventyr och bakgrundsmaterial på Westerns hemsida. Jag rekommenderar även den nya boxade verisionen, då där finns allt... och jag menar allt för att snabbt komma igång att spela.

Ha det,
E.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Ja, men är det realistiskt? Kan man blöda? Eller finns det bara "KP"?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Visst kan du blöda...

Det är realistiskt.. men inte lika slött som iaf jag tyckte EON var...

Någon so kan reglerna bättre än mig kan säkert samanfatta skadesystemet.. jag kommer bara blanda ihop det med figurspelet..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Beskriv er kampanjvärld

Kan du beskriva någon utav era kampanjer för mig? Springer ni bara omkring och skjuter indianer? Skämt åsido, men du kan väl berätta?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jodå !

Det lila som jag har spelat western så tycker jag att dte är ett spel som hålle bra klass !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Beskriv mer ingående

Ja, men du kan väl beskriva ditt senaste äventyr, det är väl klart att alla på Western-forumet säger att Western är
B R A, men ni kan väl beskriva på vilket sätt. Min kompis har spelat Gondica, som gjorts av samma som gjorde Western. Har ni spelat båda spelen kan ni ju jämföra.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Kan inte Anders & Tove beskriva sitt verk?

Tacksam för svar.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fel

"Ja, men du kan väl beskriva ditt senaste äventyr, det är väl klart att alla på Western-forumet säger att Western är
B R A, men ni kan väl beskriva på vilket sätt. Min kompis har spelat Gondica, som gjorts av samma som gjorde Western. Har ni spelat båda spelen kan ni ju jämföra."


Gondica och Western görs inte av samma personer, de ges bara ut under samma varumärke (vilket inte är ett bolag). Gondica görs av Anders Blixt och Åke Rosenius, medan Western görs av Anders Gillbring och Tove Gillbring. Sedan är de väl lite smått inblandade i varandras ändå, Åke Rosenius illustrerar ju endel Western-material.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Beskriv er kampanjvärld

Enklast är väl att gå till www.rollspel.com och läsa de olika recensionerna som finns. Hur äventyren ser ut kan du ju se genom att ladda hem ett eller ett par och titta på dem.

Dock är det sällan man slåss med indianer utan det rör oftare kampen mot olika konstellationer av laglösa och andra desperados.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Nej...

...alla hänger vi här för att Western är så tråkigt och vi missar aldrig ett tillfälle att klaga på Anders & Tove.

*blir allvarlig*
Grymt kul. Bäst. Reglerna är underbara och världsbeskrivningarna... *mys*

/Gollum - ont i halsen

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Cowboys & indianer...

...har jag bara spelat i det där diligens-station-äventyret som följde med i ett nummer av Sverox...

Annars är det som Riddaren sa mest den laglösa sidan som äventyren byggs omkring. Hemkomsten var intressant att spela på GothCon, eftersom jag inte använt den rasism som fanns där i mina egna kampanjer. Ett tema som garanterat kommer att spelas här i Borlänge inom en snar framtid! :)

/Gollum - kliar sig i huvudet

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Kan inte Anders & Tove beskriva sitt verk?

Jodå, visst kan vi det:) Men det är svårt att hitta rätt längd på svaret...

Western utspelar sig i Västern-mytens klassiska miljö och ger en god inblick i en dynamisk och spännande epok. Här möter rollpersonerna kallhamrade desperados, skoningslösa prisjägare, omutliga lagmän, tappra indiankrigare, korrumperade indianagenter och svavelosande domedagspredikanter. Det är en plats och en tid dit civilisationen ännu inte hunnit. Western är också en värld där myten är levande och tron kan försätta berg.

I skuggan av det ödesdigra inbördeskriget finns bitterhet och motsättningar kvar. Många fd soldater har sökt sig västerut med sina krigserfarenheter som enda kapital. Ranchkrig blossar upp, guldruscher lockar tusentals lycksökare, byar lever i skräck för stora banditgäng och rättvisa skipas av den som drar snabbast. Western är ett spel för äventyrare och hjältar.

Vad gäller regler har vi lagt ned en hel del möda på att ta fram ett system som är enkelt att använda och utgå ifrån, men som ändå ger utrymme för nyanser. Vi tycker själva att vi lyckats riktigt bra:)

Vill du ha tips och idéer kring olika typer av kampanjer så rekommenderar vi att kolla här <A HREF="http://www.rollspel.com/western/aventyr/w2.htm" target="_new">http://www.rollspel.com/western/aventyr/w2.htm</A> Grande Station är ett bra introäventyr - tar en spelkväll och det är lätt att få ihop väldigt olika rollpersoner. Ritningens Irrfärder är en kul kampanj med många förvecklingar och mycket action. Föredrar man lite mer av murder mysteries är Vem klämtar klockorna för? och Lewisons Testamente bra val. Hederlig spaghetti förmedlas bäst i Dollartrilogin - förra årets konventskampanj.

Vi har hittills inte gjort så där väldigt många äventyr där indianerna spelat en avgörande roll. Lite tips kring det hittar du dock i förra numret av Codex, samt i äventyrskampanjen som medföljer Arizona (nästa supplement, som kommer i slutet av maj). (IOFS så utspelar sig Laglöst Land i Indianterritoriet, liksom äventyret. För det mesta när det diskuteras indianer i rollspelssammanhang brukar det dock vara de mer klassiska indianer och cowboys varianterna som avses...)

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Beskriv mer ingående

Western och Gondica är två helt olika spel - olika regler, olika spelvärldar olika konstruktörer. Därför säger det inte så mycket mer att ni spelat Gondica än att ni spelat Eon;-)

En konkret skillnad är att Western använder sig av en T20 som bas för samtliga tärningsslag, där högt är bra och 1:or fummel...

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Det finns inga KP över huvudtaget. Och ja, du kan blöda. Får du inte hjälp tillräckligt snabbt finns risken att du förblöder av allvarliga skador. Ett annat problem är att det blir svårt att fly undan uppbåd under någon längre tid om du är sönderskjuten...

Principen i skadesystemet är enkel: varje träff ger en skada som varierar från Skråmor till direkt Dödliga/Kapande. De flesta blöder man av... När man tagit lika mycket Blödning som man har i Egenskapen Fysik förlorar man medvetandet, då man blött dubbla sin Fysik dör man.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Beskriv er kampanjvärld

Just nu har vi följande kampanjer igång:

Tyskjudiska bröder på Kansasprärien som sliter hårt med att brygga öl och sälja det. Däremellan har de ryckt in som vicesheriffer då de där oborstade kofösarna från Texas ställt till problem. De har också haft mycket kontakt med indianer i området, dels hjälpt till med att skaffa fram förnödenheter för att stammen skulle klara vintern, kämpat mot korrupta indianagenter och även tvingats in i kampen mot renegater... Dessutom har flera duster med klanen utspelats...

En annan spelgrupp har startat en detektivbyrå - ett tacksamt sätt att komma in på nya äventyr;-) De har fått lösa allt från bortrövanden, rån, mord och blodshämnd och har, till skillnad från lagen, inte tagit hänsyn till några gränser. Mycket har utspelat sig "south of the border" i Mexiko. Roligast här har dock varit att alla rollpersoner haft utförliga personliga bakgrunder (solospel 1-3 kvällar/person) som ständigt vävts in i historien, och där de inte sällan hamnat på olika sidor...

Andra har spelat mitt under brinnande inbördeskrig. I en kampanj deserterade rollpersonerna efter Gettysburg och drog västerut. Där blev de mot slutet av kriget indragna i en militärkupp i Texas, som de med mycket möda stoppade... Samma personer begav sig därefter österut igen, och fick prova på New York som kampanjvärld (oerhört coolt) och därefter jaga och spåra upp konspirationen bakom mordet på Abraham Lincoln...

En mer stillsam kampanj står några överklassungdomar i sydstaterna för. De växer upp i Richmond - sydstaternas huvudstad - mitt under brinnande inbördeskrig. Familjerna spelar en stor roll, liksom hur kampanjvärlden runt omkring dem förändras under krigets gång. En stor del av handlingen utspelar sig på baler, presidentens mottagningar, under teaterbesök eller ute på militärskolan Virginia Military Institute. Det är en intrigtät kampanj där politisk kohandel och smuggling (både lyxvaror till syd och slavar till friheten norrut) är några av ingredienserna.

Sedan har vi givetvis en klassisk outlawkampanj - rollpersonerna är desperados på flykt undan rättvisan sedan gruppens hetsporre skjutit först och frågat sedan... Men presenterat sig först av allt;-)

Ytterligare en består av en snobbig engelsman, en försupen apache och en girig texikan. Tusan vet varför de någonsin började samarbeta, men vid det här laget har de räddat varandras liv så ofta att ingenting kan skilja dem åt...

Tja, det var några... Hoppas det kunde ge lite idéer, inspiration och känsla för kampanjvärlden och dess möjligheter

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Påpekar...

...att del 5 i äventyrssviten med 6 äventyr inte blir rätt nerladdad, antingen blir nerladdningen fel eller så är filen blank från text med bilder...

Har testat från tre olika uppkopplingar med samma resultat...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Du frågar på ett Western-forum ifall western är kul. Vad förväntar du dig för svar? "Nej, men jag sitter här och skriver i alla fall." /images/icons/wink.gif

Jag har själv frågat samma sak och fått ungefär samma svar... /images/icons/wink.gif

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 
Top