Är Starter Setet till Symbaroum bra?

Organ

Out of time, out of mind
Frågan finns i rubriken. Hur står Symbaroums Starter Set sig i jämförelse med de till ligans övriga spel? Det verkar inte vara riktigt lika innehållsrikt som till exempel motsvarande set till Alien och The One Ring, men är å andra sidan snäppet billigare. Är det bra value for money?

Hur är det med världsbeskrivningen? Är den tillräcklig för att man ska få sig en bild av Davokar? Hur är äventyret? En kritik jag sett är att en del tycker att det är lite väl kort och lite väl innehållslöst. Har setet varit en inkörsport till spelet för någon? Är det någon som spelat igenom det och tänkt "Yes! Det här vill jag ha mer av!" och köpt spelet, alternativt övertalat sin spelledare att göra det? Är det någon annat som inte täcks av frågorna ovan som du anser att en nyfiken som jag bör veta om det?

Jag tycker att den innehåller tillräckligt mycket information och prylar för att vara värd pengarna, och äventyren är helt ok. Men med några få undantag är det en helt annan känsla i startboxen än i Törnetronen. Jag tycker det är synd att de valde att helt fokusera på "Skattjakt i Davokar". Det finns många spel som gör grott-/gravröj bättre än Symbaroum. Vilddjurets märke och Döda drömmars grav upplever jag som en mycket bättre introduktion.

Jag tycker att den innehåller tillräckligt mycket information och prylar för att vara värd pengarna, och äventyren är helt ok. Men med några få undantag är det en helt annan känsla i startboxen än i Törnetronen. Jag tycker det är synd att de valde att helt fokusera på "Skattjakt i Davokar". Det finns många spel som gör grott-/gravröj bättre än Symbaroum. Vilddjurets märke och Döda drömmars grav upplever jag som en mycket bättre introduktion.
Delar denna syn. Som intro till spelvärlden och reglerna är det bra, men äventyren har ett lite missvisande fokus och äventyren är som högst medel (det andra är bättre än det första).*

* Fast man får ha med sig att det finns ganska gott om sådana äventyr/äventyrsplatser till spelet. I VV, MM och tillägget till Monsterkodex. Så man får väl anta att det är avsiktligt och efterfrågat. Men om ens ingångsvärde är att spela Törnetronen är de inte optimala.

Men med några få undantag är det en helt annan känsla i startboxen än i Törnetronen. Jag tycker det är synd att de valde att helt fokusera på "Skattjakt i Davokar". Det finns många spel som gör grott-/gravröj bättre än Symbaroum. Vilddjurets märke och Döda drömmars grav upplever jag som en mycket bättre introduktion.
Intressant. Jag har lite samma känslor inför starter setet till The One Ring. Det är sannolikt det snyggaste någonsin och har massor av innehåll som man som spelledare har stor nytta av och jag älskar det to bits. Men jag tycker även att det som introduktion till TOR räknat skjuter lite grand på sidan då det har en annan stämning och innehåller äventyr av en helt annan typ än de man får i det kompletta spelet. Bäst funkar det som en source-box till The Shire.

Intressant. Jag har lite samma känslor inför starter setet till The One Ring. Det är sannolikt det snyggaste någonsin och har massor av innehåll som man som spelledare har stor nytta av och jag älskar det to bits. Men jag tycker även att det som introduktion till TOR räknat skjuter lite grand på sidan då det har en annan stämning och innehåller äventyr av en helt annan typ än de man får i det kompletta spelet. Bäst funkar det som en source-box till The Shire.
Sant. Jag tycker dock ToRs vinner på att det ändå är grund för en liten minikampanj om hobbitar. Jag tycker inte riktigt Symbaroums har det anslaget (av att kunna spelas fristående som en avslutad helhet).

Jag insåg just att det finns ett dedikerat Symbaroum-forum där den här tråden passar bättre än i rollspels-forumet. Kan någon vänlig admin flytta den rätt?

Back