Är spelledare de bästa spelarna?

Typ ja.

Men som många nämnt, mitt intryck är att det mer handlar om personlighet och engagemang för hobbyn [hos dem som även vill vara SL] än några unika lärdomar från att spelleda. Sen skadar det säkert inte, precis som det är nyttigt att öva sig i olika spelstilar i allmänhet.

Då tänker jag att det du beskrev, att ge varandra plats, ge och ta, läsa in stämningen runt bordet, kanske är lättare för en person som trivs i rollen som SL, att fördela och se till att alla trivs. Att de här sakerna påverkar just den trivseln.
Jag är ofta spelledare och jag är en ganska usel spelare i mina ögon. Men det har nog mer att göra med att jag är timid som person och har svårt att avbryta andra. Som spelledare vet jag istället att jag har ansvar att bryta in och fördela ordet. Så beror nog på personen.
De här två kommentarerna fick mig att tänka till lite för de ekar lite problem jag själv tenderar att ha som spelare. När jag spelleder är det ju min roll att lyssna in och se till så alla får vara delaktiga och har en chans att vara i rampljuset. När jag spelar blir det då också lätt för mig att ta en mer stödjande roll där jag väntar in och ser vad andra hittar på och därmed inte tar särskilt mycket plats själv. Detta kan faktiskt frustrera mig ibland när jag känner att jag inte haft tillräckligt mycket plats i äventyret när felet då sannolikt ligger på mig själv.

Detta leder så klart vidare till vad vissa andra också sagt, att en bra spelare och en bra spelare är lite samma sak. Bra rollspel kommer kanske främst från att alla deltagare samspelar med varandra, tar plats där det är lämpligt, men kanske ännu viktigare att de lämnar öppningar och stöttar de andra spelarna att själva få ta plats.

Kan man lära sig detta genom spelledande? Absolut, det tror jag. Men sedan finns det så klart de som redan har det där som en del av sin personlighet. Som kommer till rollspel precis för att de vill samverka och samarbeta och samberätta. Då krävs så klart inte att de sätter sig i spelledarrollen för att "lära sig".

Den viktigaste delen i mina ögon när vi snackar trad-lir är "ledar" - grejen. Där kan ju folk skilja sig vilt i erfarenhet från arbetsliv och andra aktiviteter. De viktiga ledaransvaren är i princip desamma som på arbetsplatsen IMO. Och! Där marks ju tydligt vem som har intresserat sig för ledarskap, vem som aldrig provat, vem som har eller inte har fallenhet, etc.

Back