Nekromanti Är spel som baseras med d20 ett ROLLspel...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Bah

Men jag tycker att just rollspelandet faller bort när man med sin karaktär jagar feats samt XP för att öka level.
Då är det ju DU som inte kan rollspela.

När en karaktär har både wound points samt vitality points så blir man superhjälte efter ett några få levels.
Dessutom verkar du inte ens kunna reglerna du kritiserar.

...och kan enkelt räkna ut vad en motståndare har.
Hurdå?

Så undrar jag vad tror ni att ni ger för signaler till nybörjare inom rollspel?
Att rollspel är kul, och att det inte är fel att tycka att det är roligt att använda de regler som spelet erbjuder till att ha roligt.

Vilka signaler tror du att du ger till nybörjare?

Till syvende och sist... D&D, oavsett vad du tycker om det, är grunden för definitionen av den här typen av rollspel. Att påstå att d20, som bygger på D&D, inte är rollspel, är som att påstå att sötvatten inte är vatten.

Och missförstå mig inte, jag förstår precis vad du är ute efter. Du gillar inte levels, och tycker att det är tråkigt att spela med dem. Toppen! Du vet vad du vill ha, och vad du inte vill ha.

Om du vill läsa mer om vad folk tycker om det du tar upp kan du tex läsa följande tråd:

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...&sb=&o=

...där D&D dyker upp, och där signaler om typ av spel diskuteras. Om du sen kommer hit igen har du ännu större chans att få en konstruktiv diskussion.

Och slutligen, här diskuteras oftast regler. Varför? Jo för att gestaltandet är så svårt att diskutera på forum. Regler är fasta variabler, gestaltandet beror helt på situation och förutsättningar, och ingen vet hur det var vid just ditt bord när du spelade.

Men okej, ett tips: kolla in Dynasties & Demagogues. En bok till d20 om intriger, ränkspel, politisk manipulering och socialt rollspelande. Läs den, och kom sen tillbaks och berätta hur den påverkade din syn på d20 som rollspel.

M.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Bah

Men okej, ett tips: kolla in Dynasties & Demagogues. En bok till d20 om intriger, ränkspel, politisk manipulering och socialt rollspelande. Läs den, och kom sen tillbaks och berätta hur den påverkade din syn på d20 som rollspel.

Eller om du vill komma lite billigare undan så kolla in The Last Dance (också från Penumbra). Jag tror inte någon som har läst det äventyret har särskillt svårt att förstå hur bra det går att ROLLspela i d20.

/j
 
Top