Nekromanti Är spel skyddade?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag fick aldrig riktigt nån klarhet i hur det är med upphovsrätten (eller vad det heter) för rollspel.

I klartext: Vad händer om jag snor en del av ett rollspelssystem till mitt eget spel? T ex om jag översätter Ars Magicas magisystem till svenska, ändrar lite grejer, och börjar prångla ut.

Tacksam för svar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Kan inte citera lagtext, men såvitt jag vet kan man typ inte skydda specifika mekaniker, men man kan skydda termer och konkret text. Annars skulle ganska många rollspelsföretag få påhälsning av farbror WotC vid det här laget.

Liksom, kolla spelen i handeln: 90% av dem har i stort sett identisk grundmekanik. Det är t.om nästan alltid samma grundegenskaper, liksom.

Så; formulera om och använd inte deras listor.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Översättning är bara en bearbetning och det får man inte göra. Däremot om du struntar i översättning och bara skriver reglerna efter hur du har de i minnet så spelar det ingen roll. Spelregler omfattas aldrig av upphovsrätten. Rena listor, typ vapenlistor, gör det inte heller och det ska vara väldigt långa listor för att man inte ska kunna få sno de rakt av. Ja, i detta fall »rakt av«. Om du är intresserad av rollspel och upphovsrätt så rekommenderar jag följande sida så du inte får svar av någon som läst endast ett ämne i medierätt. :gremsmile:

http://faq.rollspelshornan.se/FAQ/Immaterialr%e4tt

/Han som kan säga att personen som gjort den sidan läser till jurist
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Necross said:
Jag fick aldrig riktigt nån klarhet i hur det är med upphovsrätten (eller vad det heter) för rollspel.

I klartext: Vad händer om jag snor en del av ett rollspelssystem till mitt eget spel? T ex om jag översätter Ars Magicas magisystem till svenska, ändrar lite grejer, och börjar prångla ut.

Tacksam för svar.
Lustigt, de få gånger som jag är här så dyker en fråga om upphovsrätt upp... :gremsmile:

En översättning är normalt sett en bearbetning. Sådana får man göra och man får också ge kopior till medlemmarna i sin spelgrupp, men man får inte göra bearbetningen tillgänglig för allmänheten. Upphovsrätten till en bearbetning tillkommer bearbetaren men det krävs alltså tillåtelse från upphovsmannen till verket som bearbetats för att få publicera bearbetningen till allmänheten.

Upphovsrätt tillkommer den som på ett originellt och självständigt sätt gestaltat ett tankegods t.ex. i text, bild, form, eller ljud.

Upphovsrättsligt skydd ges inte till de enskilda tankar, idéer eller koncept som gestaltats, inte heller till metoder, processer, vetenskapliga rön eller algoritmer som sådana, inte heller till det manér eller den stil som använts, inte heller till det arbete, tid eller pengar som lagts ner på att producera verket och, slutligen, inte heller till det data eller den information (verklig eller fiktiv) som verket innehåller.

När det gäller textverk så skyddas inte som regel enskilda ord eller enskilda meningar. En strof i en dikt kan dock ha skydd. Som en tumregel kan man säga att ju mer konstnärlig en text är desto mindre element skyddas och ju mer funktionell en text är desto svårare är den att skydda.

Spelmekanik som sådan saknar alltså skydd. Termer som används för att beskriva spelmekanik saknar också skydd.

En direkt (och fullständig) översättning av Ars Magicas magi-system skulle nog löpa risk att anses som en bearbetning. En översättning av speltermerna och en re-implementering av spelmekaniken i dina egna ord är inte en bearbetning och således helt OK.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
För att besvara din fråga utan krumbukter: Du kan sno regelsystemet rakt av, så länge texten där du förklarar hur det funkar är din egen. Det är texten (och bilderna) som är upphovsrättsskyddad. Inte reglerna i sig.

Lite vid sidan av din fråga:

Titlar (som Ars Magica, Dungeons & Dragons, etc) brukar vara Varumärkesskyddade. Så du måste naturligtvis hitta på ett eget namn på ditt rollspel.

Regelmekaniken skulle teoretiskt sett kunna omfattas av ett patent (precis som glödlampor och datormöss och andra uppfinningar), men såvitt jag vet har ingen lyckats få ett enskilt regelsystem godkänt på detta sätt.

Hasbro/Wizards of the Coast hävdar titt som tätt att de har patent på olika spelformer (kortspel bland annat), men i realiteten har de mycket små möjligheter att driva igenom sina krav utanför USA (vi har helt andra domstolsprocedurer i Europa).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
nominesine said:
Titlar (som Ars Magica, Dungeons & Dragons, etc) brukar vara Varumärkesskyddade. Så du måste naturligtvis hitta på ett eget namn på ditt rollspel.
Privatpersoner behöver inte bry sig om varumärkeslagen. Det är när man börjar sälja rollspelet som det blir problem med varumärken. Jag antar att så inte är fallet här. Det finns givetvis undantag, där folk som registerarat absolut.nu har fått problem med Absolut Vodka-företaget, men det kan ses mer som en anekdot än någon som normalt händer.

/Hans Matiné hette Elimääs Drakar och Demoner innan han började sälja spelet
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tillägg till det: Ett namn kan anses vara skyddat om det är inarbetet, även om det inte är ett registrerat varumärke. Sen är det förstås en bedömningsfråga vad som är inarbetat. Eon torde anses som inarbetat i Sverige, men yngre spel, som Matiné eller Saga är nog inte det. Namnen är dessutom troligen för generiska för att skydda också. Spel som inte finns ute i handeln, typ Svärd & Trolldom, är inte skyddade alls om de inte är registrerade. Skulle någon annan släppa ett spel med det namnet så är det bara att tugga i sig det.

Sen att det vore "oetsikt" är en annan sak, jag släppte namnet Legend när jag hörde att det redan fanns ett annat spel på G med samma namn. Vore snopet för dem om jag kom ut med det namnet först. Saga skulle hetat Legend från början, men ett spel med det namnet var i görningen på 90-talet också (såg dummy på det). Vet inte vad som hände med det, dock.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
nominesine said:
Regelmekaniken skulle teoretiskt sett kunna omfattas av ett patent (precis som glödlampor och datormöss och andra uppfinningar), men såvitt jag vet har ingen lyckats få ett enskilt regelsystem godkänt på detta sätt.
Metoder för att spela spel (spelmekanik) är faktiskt explicit undantagen från patentskydd i Europa. I USA är det teoretiskt möjligt med sådana patent.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Arfert said:
Tillägg till det: Ett namn kan anses vara skyddat om det är inarbetet, även om det inte är ett registrerat varumärke. Sen är det förstås en bedömningsfråga vad som är inarbetat. Eon torde anses som inarbetat i Sverige, men yngre spel, som Matiné eller Saga är nog inte det. Namnen är dessutom troligen för generiska för att skydda också. Spel som inte finns ute i handeln, typ Svärd & Trolldom, är inte skyddade alls om de inte är registrerade. Skulle någon annan släppa ett spel med det namnet så är det bara att tugga i sig det.
Jag är rätt säker på att inget rollspel skulle kunna anses som inarbetat någonstans i Europa. För att titeln på ett ett rollspel ska kunna anses som inarbetat måste man klara av att bevisa att 30% av de konsumenter och detaljister som skulle kunna tänkas köpa ett rollspel samt andra parter i branschen anser att titeln är ett varumärke. Det betyder i praktiken 30% av alla konsumenter mellan 7 och 70... en rätt omöjlig uppgift.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I Sverige borde väl Drakar och Demoner vara det? I alla fall förr..?

Och i USA är D&D absolut inarbetat. Dock vet jag inte om de har nån lag om inarbetning där, de har ju helt andra lagar om upphovsrätt.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Arfert said:
I Sverige borde väl Drakar och Demoner vara det? I alla fall förr..?
Drakar & Demoner är ju iofs registrerat så frågan är s.a.s. redan avgjord. Idag skulle knappast 30% av konsumenterna ha koll på vad Drakar & Demoner är för något. På 80-talet och 90-talet var det mer känt men jag undrar om det någonsin varit så känt...

Arfert said:
Och i USA är D&D absolut inarbetat. Dock vet jag inte om de har nån lag om inarbetning där, de har ju helt andra lagar om upphovsrätt.
Jo de amerikanska reglerna för varumärkesrätt skiljer sig från de Europeiska (varumärkesrätten är ju en harmoniserad rätt). Där räcker det i praktiken med 5 års användning för att ett märke skall ha anses ha fått en s.k. secondary meaning och därmed få ett skydd. D&D är ju dock registrerat både där och här.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
peterb said:
Metoder för att spela spel (spelmekanik) är faktiskt explicit undantagen från patentskydd i Europa.
Tack för upplysningen. Jag visste inte att det var uttryckt så tydligt. Du råkar inte ha en källanvisning? Kan vara bra att ha, eftersom frågan brukar dyka upp på olika forum då och då.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Min erfarenhet är noll respekt för andra och andras material när det gäller rollspel, huruvida det är lagligt eller ej hade varit intressant att veta dock.

Fast på effektsidan hade det säkert varit lika meningsfullt som att försöka polisanmäla Radiotjänst för förtal så det spelar nog igen egentlig roll.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu är det ju så att inarbetning gäller varan eller tjänstens målgrupp, inte alla svenskar. Så är lagen inte tänkt att tolkas. Då vore målgrupps-aspekten helt meningslös.

Ett kännetecken anses inarbetat, om det här i landet inom en betydande del av den krets till vilken det riktar sig är känt som beteckning för de varor som tillhandahålls under kännetecknet. Lag (1994:1510).

I det här fallet: folk som spelar rollspel i Sverige. Där torde Drakar och Demoners kännedom vara högre än 30%. Det lär den också göra om man breddar målgruppsdefinitionen till kortspelare, figurspelare osv.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Arfert said:
Nu är det ju så att inarbetning gäller varan eller tjänstens målgrupp, inte alla svenskar. Så är lagen inte tänkt att tolkas. Då vore målgrupps-aspekten helt meningslös.

Ett kännetecken anses inarbetat, om det här i landet inom en betydande del av den krets till vilken det riktar sig är känt som beteckning för de varor som tillhandahålls under kännetecknet. Lag (1994:1510).

I det här fallet: folk som spelar rollspel i Sverige. Där torde Drakar och Demoners kännedom vara högre än 30%. Det lär den också göra om man breddar målgruppsdefinitionen till kortspelare, figurspelare osv.
Tyvärr inte. Tolkningen av vad som menas med "en betydande del av den krets till vilken det riktar sig" är avgjort av EU-domstolen i.o.m. det s.k. bostongurka målet. Med begreppet "en betydande del av den krets till vilken det riktar sig" menas en betydande del av alla konsumenter, detaljister och leverantörer som skulle kunna tänkas köpa, leverera eller hantera varan. Vilket för med sig att för ett spel är den relevanta omsättningskretsen 30% av alla konsumenter.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
nominesine said:
peterb said:
Metoder för att spela spel (spelmekanik) är faktiskt explicit undantagen från patentskydd i Europa.
Tack för upplysningen. Jag visste inte att det var uttryckt så tydligt. Du råkar inte ha en källanvisning? Kan vara bra att ha, eftersom frågan brukar dyka upp på olika forum då och då.
1§ 2 st. pt. 3 patentlagen: "3. en plan, regel eller metod för intellektuell verksamhet, för spel eller för affärsverksamhet eller ett datorprogram, eller"

(https://lagen.nu/1967:837)
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Tibbelin said:
Min erfarenhet är noll respekt för andra och andras material när det gäller rollspel, huruvida det är lagligt eller ej hade varit intressant att veta dock.
Lagligt i de allra flesta fall... :)
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
peterb said:
Tibbelin said:
Min erfarenhet är noll respekt för andra och andras material när det gäller rollspel, huruvida det är lagligt eller ej hade varit intressant att veta dock.
Lagligt i de allra flesta fall... :)
Jag som misstänkte det, vilket var en bidragande orsak till att jag knep ett steg till på bitterhetstrappan.
 
Top