Nekromanti Är sköld en "rustning"?

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
"Sköld" finns med i listan över rustningar och *verkar* vara avsedd att ses lite grann som en rustning, fast jag är osäker på vad som eg. var tanken. Det är relevant t.ex. för regler som +2SG för akrobatik/smyga och besvärjelseförbud för rustningar tyngre än läderrustning.

Hur tror ni tanken var från början? Och hur kör ni? Jag lutar åt att betrakta sköld som separat.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Jag betraktar en sköld som ett vapen, så inga konstanta negativa modifikationer, dock så kör jag med 3 varianter av sköldar med lite andra modifikationer (kolla in husregelstråden, har för tjocka fingrar för att länka med telefonen....)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag antar att detta handlar om Fantasy ...?

Nå, jag har inte lirat eller läst på ett bra tag nu (tidsbrist) men ajg skulle vilja säga att det är något man får tumma på från situation till situation. Det är trots allt ett OSR-insprierat spel och som de säger där handlar det mycket om Rulings, not rules; alltså att man helt enkelt får göra bedömningar istället för att förlita sig på precisa regler.

Skölden är ju en del av rustningen på så vis att den ger till försvaret när man bildar sina pölar i en strid. Att den sedan är lös och kan lägga bort och även kan användas som tillhygge, ja, det är ju helt enkelt så som den är. Så, om man bär sin sköld på t.ex. armen så påverkar den ju manövers där man behöver ha armen fri, precis som den påverkar säg en kullerbytta om den bärs på ryggen.

Kort sagt: Bedöm som du och din grupp tycker att det gör sig bäst. Själv skulle jag höfta lite granna och inte bry mig så mycket då jag inte är mycket för regeldetaljer, fast det är ju jag det. Jag skulle nog bedöma situation för situation och det till spelarnas fördel om det är något coolt på G.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sköld fungerar delvis som en del av rustningen. Skyddar från attacker framifrån, och de från andra håll man är medveten om.

De begränsar magi för de begränsar rörligheten för en arm. Smyga (ljudet alltså) tycker jag de inte begränsar, om det inte är trångt så man riskerar att stöta till väggar mm. Men man blir ju klumpigare om man kånkar på en större sköld, så man får bedöma från fall till fall.

Sen tycker jag att man kan använda en sköld som ett enkelt vapen om man är sköldtränad.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Arfert said:
Sen tycker jag att man kan använda en sköld som ett enkelt vapen om man är sköldtränad.
Tänker du Improviserar vapen då? För det borde väl alla kunna amvända det som tycker jag. Vad blir vapenmodden med sköld om man är sköldtränad?
 
Top