Nekromanti Är RPG-spel till konsol rollspel?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,942
Location
The Culture
Egentligen innehåller den här frågan två olika frågor.

1) Är datorrollspel rollspel?

Ja, det är de.

2) Hör datorrollspel hemma på det här forumet?

Nej, det gör de inte.

Det är många saker olika saker som kallas för rollspel, och det leder normalt inte till någon förvirring om man inte är en kvällstidnings-"journalist" som bestämt sig för att blanda ihop saker för att få till en snaskigare artikel. De som spelar datorrollspel kallar dem för rollspel, och därför bör även vi andra göra det för att minska mängden förvirring i världen.

Det här forumet är däremot avsett för en viss specifik typ av rollspel, nämligen bordsrollspel av traditionell typ, och de varianter som har uppstått ur sådana (till exempel friform, forge och även lajv). Datorrollspel får finna sig i att bli förpassade till forumet för övriga spel, vilket jag antar att Drakar och demoner får finna sig i på forum som i huvudsak är ägnade åt datorspel.

/tobias
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Gurgeh said:
Egentligen innehåller den här frågan två olika frågor.

1) Är datorrollspel rollspel?

Ja, det är de.

2) Hör datorrollspel hemma på det här forumet?

Nej, det gör de inte.

Det är många saker olika saker som kallas för rollspel, och det leder normalt inte till någon förvirring om man inte är en kvällstidnings-"journalist" som bestämt sig för att blanda ihop saker för att få till en snaskigare artikel. De som spelar datorrollspel kallar dem för rollspel, och därför bör även vi andra göra det för att minska mängden förvirring i världen.

Det här forumet är däremot avsett för en viss specifik typ av rollspel, nämligen bordsrollspel av traditionell typ, och de varianter som har uppstått ur sådana (till exempel friform, forge och även lajv). Datorrollspel får finna sig i att bli förpassade till forumet för övriga spel, vilket jag antar att Drakar och demoner får finna sig i på forum som i huvudsak är ägnade åt datorspel.

/tobias
Point taken. :gremtongue:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Faktum med är att inom datorspel så är rollspel en spelmekanik och inte en typ av spel.
Jag förstår det, det var därför jag skrev att du redan hade svarat bra på den biten. Eller vänta, det gjorde jag tydligen inte. Men jag hade tänkt att göra det. =)

Jag mera bara försökte överbrygga skillnaden mellan de två och se på vilka dator rollspel som kommer närmre rollspels mediet och poängtera vilka jag tycker har kommit längst. Eh, typ.

/Hartland
-Omotiverat deffensiv
 
Top