Nekromanti Är RPG-spel till konsol rollspel?

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vad krävs för att nåt ska vara rollspel egentligen? Räcker det med att det står det på förpackningen eller krävs det nåt mer?

När det handlar om spel till konsoler och pc så verkar det enda kriteriet vara att det går att förbättra karaktären genom att den får erfarenhetspoäng osv.

Så då undrar jag förstås hur det är med spel som måste spelas så? Är de verkligen rollspel?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror vi behöver några konkreta exempel att diskutera, skriv förslagsvis ned några spel du inte anser är rollspel, samt några som du anser är det. Det blir lätt luddigt annars. Eventuellt bara en lista på spel som kallas för RPG i allmänhet, så kan vi ta ställning till dem.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ja, självklart är rollspel på konsol eller pc faktiskt rollspel. Men det är ungefär lika mycket bordsrollspel som sexrollspel eller teraputiskt rollspel är bordsrollspel.

Här, i kontexten rollspel.nu, syftar rollspel på bordsrollspel (och i undantags fall forumrollspel). Men bara för det så upphör inte andra sorters rollspel att vara just andra sorters rollspel, ens på rollspel.nu.

Jag hoppas någon förstod detdär.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Enligt www.rollspel.nu är det inte rollspel. I alla fall inte rollspel nog för att diskuteras här, de hör hemma under Övriga spel:

Det här forumet är till för att diskutera spel som inte är rollspel, till exempel brädspel, kortspel och elektroniska spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Vad krävs för att nåt ska vara rollspel egentligen?
Det krävs att en enda person en enda gång i universums historia sagt "rollspel" och menat grejen ifråga.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Diablo-spelen går ut på att levla karaktärer och de val man kan göra är att antingen slå ihjäl monstren eller inte göra det.

MMO spel är väldigt rälsade generellt sätt men de erbjuder mängder av möjligheter till att skådespela sina karaktärer i en interaktiv miljö.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,982
Location
Örebro
Nu kan jag mycket väl ha helt fel och hört helt fel. Men att gå upp i nivå har jag för mig inte räknas in i rpg spektrat (även om det är vanligt förekommande) utan att det ligger en viss skildring av att du följer en roll i en berättelse som ger sig ut på en storskalig resa (ofta med syfte att rädda världen). Dock är nog även det en ganska vag beskrivning av vad RPG innebär då även somliga action och fps spel har liknande element och fortfarande inte räknas som rpg.

Men personligen skulle jag säga att kriteriet är att du följer en roll på ett storskaligt äventyr som mynnar ut i att rädda världen. Ofta med ett inslag av karaktärsfördjupning och dylikt (undantagen blir här mmorpg som istället verkar fokusera på resan genom världen men fortfarande har inslaget av hjälten som räddar världen, samt att du är en roll och följer denna). Kanske kan man säga att rpg i grunden handlar om hjältens resa?

Kan mycket väl ha fel i min definition. Men delade mer min tanke om vad som är ett rollspel i sammanhanget konsolers rpg. Liksom en föregående talar sade, skulle vi utesluta alla rollspel som inte talas om som "rollspel" här på rollspel.nu skulle vi även gå miste om psykologiska, pedagogiska-rollspel osv som har en äldre historia en bordsrollspelen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,653
Location
Rissne
Genesis said:
Vad krävs för att nåt ska vara rollspel egentligen?
Det krävs att en enda person en enda gång i universums historia sagt "rollspel" och menat grejen ifråga.
Ja, det här "varandet" som en del verkar anse finns som nåtslags metafysisk, objektiv koppling mellan ord och vad man kan anse att de pekar på är en sån där grej jag inte känner är så konstruktiv, i såna här sammanhang.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
De här typen av frågeställningar (Är friform rollspel?/Är Öland en ö?/Är RPG-spel till konsol rollspel?) utgår från felaktiga premisser. Det finns nämligen inget bra, rakt svar på en sådan fråga, vilket alltså beror på att frågan inte är tillräckligt snäv.

Vad som är relevant är vad vi ska använda begreppet till. Rollspel är inte det ena eller det andra. Rollspelsbegreppet är ett verktyg som vi kan använda för att förstå och ordna verkligheten. Men för att det ska vara relevant måste vi bestämma oss för vad det är vi ska förså och ordna. Ska vi bygga en större teoriapparat för att ordna och systematisera aktiviteten "spel" beror ju rollspelsbegreppets innebörd på hur vår teori ser ut. Och ska vi förstå rollspel som en kulturell och social praktik behöver vi definiera rollspel utifrån detta, och vill vi diskutera rollspel som en subkultur är det kanske rimligt att utesluta Diablo (i varje fall singleplayerdelen) ur begreppet.

Alltså, frågan "Är D&D/Friform/DatorRPGs rollspel?" kan bara besvaras på ett vettigt sätt om det finns något teoretiskt/kontextuellt ramverk som begreppen ska förhålla sig till. Det sagt så kan olika definitioner vara mer eller mindre användbara för den aktuella kontexten.

Liksom, om min sambo frågar om "vi ska rollspela lite" plockar jag inte fram tärningarna, och jag kommer inte ha på mig lädersuspensoar under fredagens Noir-session.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Vimes said:
Liksom, om min sambo frågar om "vi ska rollspela lite" plockar jag inte fram tärningarna, och jag kommer inte ha på mig lädersuspensoar under fredagens Noir-session.
Precis. I meningen "Jag gillar rollspel, som till exempel Noir och InSpectres", så är inte Diablo ett rollspel. I meningen "Jag gillar rollspel, till exempel World of Warcraft och Dungeon Siege" så är det antagligen det. I meningen "Jag gillar rollspel, som när jag tar på mig min Batmandräkt och ligger med min flickvän" så är återigen Diablo antagligen uteslutet.

Ord har endast en definition när de används.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,559
Location
Helsingborg
Genesis said:
I meningen "Jag gillar rollspel, som när jag tar på mig min Batmandräkt och ligger med min flickvän" så är återigen Diablo antagligen uteslutet.
Möjligtvis i din värld.

/Han som dock brukar få vara Robin
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Han said:
Genesis said:
I meningen "Jag gillar rollspel, som när jag tar på mig min Batmandräkt och ligger med min flickvän" så är återigen Diablo antagligen uteslutet.
Möjligtvis i din värld.

/Han som dock brukar få vara Robin
Lol.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Recca said:
Vad krävs för att nåt ska vara rollspel egentligen? Räcker det med att det står det på förpackningen eller krävs det nåt mer?

När det handlar om spel till konsoler och pc så verkar det enda kriteriet vara att det går att förbättra karaktären genom att den får erfarenhetspoäng osv.

Så då undrar jag förstås hur det är med spel som måste spelas så? Är de verkligen rollspel?
På gott och ont har begreppet CRPGs (Computer RPGs) etablerat sig.

Så, ja, dataspel kan vara rollspel - inget tvivel om det.

Att detta vattnat ur definitionen av rollspel rejält är bara att beklaga, men jag råder dig att inte begå misstaget att försöka förneka den rådande definitionen av begreppet (alltså inklusive datarollspel) - det är lätt att glömma att datarollspelarna är minst 10 gånger fler än vi "purister" (bordsrollspelare).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag tror 10 ggr fler är en rejält underdrift. x.x

Dessutom så spelar ju jag computer rpg's oxo <.<
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Recca said:
När det handlar om spel till konsoler och pc så verkar det enda kriteriet vara att det går att förbättra karaktären genom att den får erfarenhetspoäng osv.
Inom datorspels världen så räknas anses spel där du på något sätt kan modifiera karaktärens egenskaper/förmågor enligt eget tycke att de innehåller rollspels element.
Dock så hamnar vapen och utrustning i en sorts grå zon där det egentligen är upp till PR puttarna om en spel med moddbara vapen ska klassa som att de har rpg element eller inte.
Till exempel så anses Bioshock ha RPG inslag faste det främst är ett FPS.

Dessutom bör man ta i beaktande att begreppet karaktär också kan vara flytande.
Exempelvis så kan en rymdflygstridssimulator anses ha rpg element om du kan modda ditt skepp eftersom det är skeppet som är karaktären.

Så inom datorspel så skulle man väl kunna säga spel räknas som rollspel när spelaren själv kan modifiera karaktären till en egen spelstil/speltyp. (Själva spelmekaniken för hur detta görs, XP, pengar, fasta uppgraderingspunkter har ingen betydelse.)
Man bör också ha i beaktande att spelstil/speltyp inte har med roller per se att göra så som rädd liten flicka, starkemanen med ett hjärta av guld m.m utan istället hänvisar till de olika rollytperna karaktären kan moddas till för att lösa ett problem så som tank healer, dps, etc.

Så PnP rollspel och dataspels RPGs har väl egentligen inte så mycket med varandra att göra även om vissa dataspel och MMORPGer påfallande liknar PnP rollspel.
(Men även om ett spel som Elder scrolls eller Never Winter Nights råkar vara påfallande lika vanlig rollspel så bör man komma ihåg att även det mest rällsade pappersrollspel innehåller en spelarfrihet som inte ens går att föreställa sig inom datorspelsbranschen. Datorspels RPGerna är egentligen enbart elektroniska varianter av de gamla soloäventyrsböcker som t.ex.Ensamma Vargen böckerna.)

SÅ egentligen så bör man väl diskutera om ensamma vargen böckerna är rollspel... :gremwink:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Jag skulle vilja tillägga som kriterium att det inte bara räcker med exp och utrustningssystem för att ett dator rollspel ska ens vara ett dator rollspel. Det måste inom spelet också finnas (en liten) möjlighet att spela sin roll. Har inte spelat Diablo2 men ettan platsar inte då. De flesta klassiska rpg spelen passar inte då heller egentligen. Det blir ju en viss skillnad mellan att bli tilldelad en roll som gör som hen vill och att själv kunna skapa vissa delar utav spelkaraktärens identitet.

Detta är dock något som kommit mer och mer över de senaste åren så som jag upplever det. Bioware släpper storspel efter storspel(KOTOR, Dragon Age, Mass Effect), Fable serien, Deus Ex:HR, mm. Spel där man även om man följer en viss händelse kedja ändå känner att man kan påverka utfallet av handlingen. Framförallt Dragon Age som jag på nått vis upplevde som en tillräckligt personlig erfarenhet att jag nog aldrig kommer att spela om något av dem, bara för att min upplevelse ska fortsätta vara "den rätta".

MMORPG:n har jag inte spelat nog för att uttala mig om, men rollspels faktorn måste nog ändå kunna anses vara relativt hög. Man kan inte påverka hur spelet går direkt, många fler kommer att komma efter dig och döda bossen du just dödade, men det är väll kanske en i sig unik upplevelse att spela som en "vanlig" invånare i en värld. Dessutom så är möjligheterna att agera större i dem än i de flesta ensam spel.

/Hartland
- som hoppas att han inte var för osammanhängande
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Faktum med är att inom datorspel så är rollspel en spelmekanik och inte en typ av spel.

Och den spelmekaniken är helt enkelt att man som spelare ska kunna "anpassa"(customize) sin karaktär eller en aspekt av sin karaktär.
Det är därför som inom datorspelbranschen Bioshock räknas som ett rollspel fast än du blir tilldelade en fixerad roll som helt följer en rällsad bana genom spelet.
Det är även skälet till att Dragon Age O räknas som ett rollspel. Inte för att du kan spela en gazillion olika rollpersoner utan för att du kan anpassa din karaktärs förmågor efter eget tycke.

Dock så räknas det ändas som rollspel om det är en del av spelmekaniken.
Kan du anpassa utseendet på din karaktär kosmetiskt men utan att det har någon inverkan på spelmekanik så räknas det inte som ett rollspel.

Så alla Diablo räknas som rollspel, alla MMOer räknas som rollspel, final fantasy räknas också som rollspel, osv.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hartland said:
Detta är dock något som kommit mer och mer över de senaste åren så som jag upplever det. Bioware släpper storspel efter storspel(KOTOR, Dragon Age, Mass Effect), Fable serien, Deus Ex:HR, mm. Spel där man även om man följer en viss händelse kedja ändå känner att man kan påverka utfallet av handlingen. Framförallt Dragon Age som jag på nått vis upplevde som en tillräckligt personlig erfarenhet att jag nog aldrig kommer att spela om något av dem, bara för att min upplevelse ska fortsätta vara "den rätta".
Du borde testa Alpha Protocol. :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Recca said:
Du borde testa Alpha Protocol. :gremsmile:
Håller med. Det spelet överraskade mig väldigt mycket.
Ett måste om man gillar Deus Ex, Thief och dylika smygarshooters. :gremsmile:
 
Top