Nekromanti Är rollspelare trygghetsnarkomaner?

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
PAX;n238332 said:
Här behövs en spelledarutbildning helt klart... FIRO
Bolongo;n238422 said:
Jag har pluggat gruppsykologi. Det hjälper inte. Som 2097 konstaterar så förklarar dessa teorier varför interaktioner går fel, men de innehåller inget om hur man förändrar människor så de blir bättre lagspelare. ;)
I viss mån är FIRO användbart för att "nudga" en spelgrupp i rätt riktning mot fungerande gruppdynamik, upplever jag. (Jag gick officershögskolan på 90-talet, då vi gavs en grundlig duvning i FIRO både genom UGL-veckor, rätt mycket teori kring det - och inte minst genom att det pratades om att använda det aktivt som ett analysverktyg i det kommande arbetet mm)

Men, utifrån från trådstartens perspektiv, det FIRO kanske framför allt kan förklara är ju iaf till viss del motståndet mot att ta in nya spelare. En ny person i ett existerande sammanhang, "nollställer" gruppdynamiken och tvingar gruppen att gå igenom Tillhöra och Kontroll-faserna, vilket kan skapa viss ångest. (Särskilt tillhöra-momentet - "om gruppen blir 'sämre' nu, då kanske jag inte längre kommer att ha någon att spela med?")

Och där finns det ju uppenbarligen många saker en SL kan göra, för att försöka få gruppen att komma genom den processen. (Till exempel att inte avbryta de "konflikter" och utmaningar som ingår i kontrollfasen!)

Generellt är det ju högst lämpligt för en rollspelsgrupp att eftersträva att finnas i Samhörighetsfasen (denna fas har fått andra namn, har jag sett, men ni fattar säkert om ni lärt er det...) Och det jag kanske ha mest utbyte av FIRO-grundkunskaperna som SL är att känna trygghet i att iaf ganska ofta utan besvär se vilka händelser i gruppen som kan leda dit och vilka konflikter inom gruppen som inte är särskilt befordrande för gruppdynamiken. (Iaf tror jag det, det kan ju vara ett utslag av falskt självförtroende och confirmation bias förstås...)


Bolongo;n238422 said:
Och när jag startade en ny grupp härom året hade vi en "session zero" där vi snackade ihop oss om vad vi ville ha ut av kampanjen. Det var bättre än inget, men räckte inte fullt ut eftersom dels är inte alla självmedvetna nog att veta vad de egentligen vill, dels är många för artiga för att säga vad de egentligen tycker.
Jag ser fram emot när alla rollspelsgrupper planerar in "boot camps", två veckors hård överlevnadsträning tillsammans i vildmarken inkl att bygga repbroar över vilda forsar, i hällregn, för att lära sig lita instinktivt på varandra... :)

Mer seriöst håller jag med. Min erfarenhet hittills är att det där liksom bara funkar om gruppen redan är så pass långt kommen att spelarna är beredda att verbalisera sådant som är potentiella konflikter om gruppinriktningen. Annars ges inga utslagsgivande svar ändå.

Men är de det, så behövs det (förmodligen) inte hjälpmedel med enkäter etc utan det är bara att starta ett sånt snack.
 

Deepone

Veteran
Joined
12 May 2017
Messages
6
Ne,j absolut inte!

Det beror nog väldigt mycket på vilka personer det är.
Jag och flera av minna spel kompisar tycker det är väldigt kul med nya spelare och få vara med i andra spel gäng. Varje grupp har sin egen kultur och spelstil. Det är väldigt kul att få besöka andras världar och att få besöke i sinna egna.

Varje spelare och spelledare har sin egna unika spelstil. Att växla spelare berikar och utvecklar spelet.

Grund kravet är som alltid att man är övrens om spel och spelstil, men det brukar lösas ganska fort närman startat ett nytg spel.
Problrmet kan vara att hoppa in i en befintlig kampanj. Ex En ny spelate hoppar in i ett skräck spel där man spelar klassisk horor och vill spela Scooby doo humor stilen. Vilket kan förstöra för alla!

Är man bra tydlig och har lite social kompetens så fixar det sig.
Min spel grupp hadeför några år sedan en Harnmaster kampanj där vi bytte spelledare efter varje träff. Kravet var att en episod spelades klart vid varje träff. Spelare kom och gick ny som gamla, det var super kul!

Bjud in nya spelare och testa nya grupper!
:wink:
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Deepone;n238535 said:
Problrmet kan vara att hoppa in i en befintlig kampanj. Ex En ny spelate hoppar in i ett skräck spel där man spelar klassisk horor och vill spela Scooby doo humor stilen. Vilket kan förstöra för alla!
Kan ibland ske även på en mikronivå: spelledde ett konventslir där jag försökte få en ganska snäv 60-tals-känsla och efter lunch tog vi in en spelare till och han trodde det skulle vara South Park-humor. (Inte hans fel, det är svårt att hoppa in.)
 
Top