Nekromanti Är rollspelare ohygieniska och asociala?

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Vad är det för typ av människor som söker sig till rollspelens värld? Vad menar jag nu med denna diffusa fråga? Alla är vi i behov av bekräftelse och känslan av att vi hör hemma i något skrå. Vad är det då för "roll" som rollspelare tar sig an i samhället? I filmens värld och kvällsblaskorna är rollspelare ofta smala, ej atletiska personer, gärna med lite astmaspray som denne ständigt andas genom. Gärna en person som trivs bättre i böckerna än i samtal med någon annan. Personen är också ofta ohygienisk, vilket leder till en onormal slitenhet och en tveksam kontakt med det motsatta könet. Jag vill poängtera att jag inte delar dessa synpunkter. Jag har mina egna funderingar, men undrar nu hur ni ser på ämnet. Placerar vi rollspelare oss medvetet i ett så kallat fack? Eller är det samhället som gör det eller kanske det är en symbios av dessa båda delar? Ordet är fritt...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Jag tror att folk tar det här med rollspel lite för seriöst i sånna frågor. Så vitt mig anbelangar är det ingen större skillnad mellan att spela rollspel och spela vilket jäkla brädspel som helst. Det är en kul grej man gör med några polare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Å andra sidan hör undertecknad till de som absolut tar rollspel på stort allvar, och som nästan blir lite upprörd när folk jämför denna ädla hobby med t.ex brädspel och annat fjams. Och ändå stämmer jag inte in särdeles bra på bilden.

Det det hela handlar om är såklart en ikonifiering av begreppet "nörd" i allmänhet, och att begreppet "rollspel" i populärkultur är associerad till just "nörd".

//Krank, som tycker att jämförelsen "rollspel" och "brädspel" är som den mellan "leka med bilar" och "meka med veteranbilar"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Bah! Rollspel är ju inget annat än munchkin, talisman och hero quest fast med fler regler :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Inge rollspel jag vill kännas vid :gremwink:

Nåja... det är inte sant: Neverwhere har färre regler, och det spelet gillar jag. Även om jag har ytterst få spelvänner som jag skulle kunna spela det med...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Rollspel kan lika gärna ha färre regler än de du nämner. :p
Yup =)

//Krank, som haft sin bästa, starkaste och finaste rollspelsupplevelse i en friformskampanj
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,954
Location
The Culture
Neverwhere OT

Nåja... det är inte sant: Neverwhere har färre regler, och det spelet gillar jag.
Jag måste bara kolla. Avser du det Neverwhere som recenseras här?

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad är det för typ av människor som söker sig till rollspelens värld?
Tjaa, allsköns folk skulle jag vilja säga. Tror inte att man kan stoppa in folk i olika fack på det sättet iaf..
Känna åxå lite steriotypt, tyvärr med de där beskrivningarna. Visst att det säkerligen finns sådana som du beskriver.. Dock så tror jag väll inte att de är altl för många.
Skulle nog gissa på att det är ett visst mått av kliche av sammhället att slentrianmässigt stopp aalla rollspelare i samma fack.

/ Johan K, som spånar lite om detta.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett mer än en film med rollspelare i och det var i den gamla godingen "E.T." där huvudpersonen Elliots storebror spelar. Han framställs som hipp och cool där. Fast sen är ju filmen från -82 tror jag, och det sägs ju att det hänt en del sen dess :gremsmile:

Någon annan med fler filmer där rollspel eller rollspelare är med? Det känns som att jag missat nån.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
En större andel än i samhället i övrigt stämmer nog in på den bilden. Åtminstone är det intrycket jag får på konvent. Personligen passar jag in i en del av klichébilden, dels genom att jag är väldigt bra på att samla upp slumpmässig fakta, dels att jag har en del issues i sociala situationer som fortfarande hänger kvar vid mig och kan få mig att känna mig obekväm i vissa sammanhang. Annars passar varken jag eller de flesta jag spelat med in så mycket på den här bilden. Kanske beror det på att merparten också är lajvare, en grupp som med nödvändighet kommer ut lite mer.

En intressant artikel här beskriver fem vanliga problemkällor i nördigare umgängeskretsar. Jag är säker på att många kan känna igen sig eller andra i dem.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tja, i filmens värld ser vi ut sådär, de gånger vi inte spökar ut oss i lajvkläder för att spela D&D och spelledaren har en kungakrona och man måste buga för honom. Film suger.
I verkligenheten har jag stött på asociala typer, ohygieniska typer, asociala och ohygieniska typer och sedan folk som varit helt normala. Och sedan en liten grupp folk som är sköna lirare, helt enkelt. Jag tror att om man granskar fågelskådare, frimärkssamlare och tågnördar med samma frenesi som vi granskar oss själva kommer vi nog hitta lika stora ägg där som vi hittar hos oss själva.

Fast det är bara hos oss som de envisas om att berätta som sina rollpersoner och vad som hände det senaste spelmötet... argh... :gremsuck:


Storuggla, goat-style kung fu
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Fast det är bara hos oss som de envisas om att berätta som sina rollpersoner och vad som hände det senaste spelmötet... argh...
Det vore onekligen intressant om det hände bland folk som inte spelar rollspel. :gremgrin:

Dock tror jag nog att fågelskådare berättar om sina skådningar osv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,580
Location
Helsingborg
Re: Är rollspelare ohygieniska och asociala?Någon

Någon annan med fler filmer där rollspel eller rollspelare är med?
Just nu kommer jag bara på en och det är Shrek 3. Rollspelare förekommer i flera komediserier också, varav en är Jesse där bland annat en satt en trollkarlshatt och spelade.

/Han, vars skalle det står still i
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Yeah, men om någon har sett en skendräktig storspovsfinkörn så intresserar det andra fågelskådare. Vad din rollperson sade till markisen av Karpagallien är dock antagligen inte intressant om man inte råkar ha spelat samma äventyr och äventyrets utveckling är avhängigt vad man säger till markisen...

...eller om det man sa helt enkelt är roligt på riktigt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Yeah, men om någon har sett en skendräktig storspovsfinkörn så intresserar det andra fågelskådare. Vad din rollperson sade till markisen av Karpagallien är dock antagligen inte intressant om man inte råkar ha spelat samma äventyr och äventyrets utveckling är avhängigt vad man säger till markisen..."

Speciellt när allt det "roliga" är resultatet av ett tärningsslag. :gremmad:


Storuggla, "åh bah, så fumlade han! höhöhöhö!"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Och bara här har vi ju egentligen visat att man inte kan stoppa in rollspelare i "ett" särskitl fack. Vi är allt för olika för det =)
 
Top