Är rollspelare bättre på något än andra?

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Du menar att rollspelare ofta har alla sina tärningar samlade på ett ställe, istället för att ha dem liggande i olika Alga-kartonger?
Jag skulle hävda att tärningar ska ligga i den låda där spelet de hör till bor.

Sedan har man sina rollspelstärningar. De kan man med fördel ha på ett ställe, gärna sorterade efter färg, storlek, antal sidor, eller någon annan parameter.
:cool:
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Rollspelare är bättre än andra på att ta fantasi på allvar. Många andra tycker att fantasi bara är trams och för barn (även om de kan jaga upp sig väldigt gällande specifika andra spel, där man ska samla poäng för att vinna - som fotboll).
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rollspelare eller nördar i allmänhet är bra på att ta saker som rör deras hobby och som normies inte skulle bry sig om på dödligt allvar tex som vem sköt först Han eller Gredo , Kan en magiker kasta besvärjelsen eldboll under vattnet , Vem skulle vinna i en fight Hulken eller Stålmannen , Vilken franchise är bäst Marvel eller DC osv osv . Sådant som normies troligtvis aldrig ägnat en tanke åt under hela sitt liv.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Jag skulle hävda att tärningar ska ligga i den låda där spelet de hör till bor.

Sedan har man sina rollspelstärningar. De kan man med fördel ha på ett ställe, gärna sorterade efter färg, storlek, antal sidor, eller någon annan parameter.
:cool:
På tal om att sortera tärningar så har jag genom åren lärt mig att rollspelare (och warhammer spelare) blir rätt lättriggade av att tärningarna inte är sorterade efter framför allt storlek. Antalet personer som erbjudit sig att ge mig ett komplett sett med tärningar som ser likadana ut kan inte längre räknas på en hand. Av någon anledning så är det här en syn som kan göra rollspelare och warhammer spelare rätt upprörda, framför allt när alla T6or ligger på bordet.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Tänkte skriva att rollspelare är bättre på att spela rollspel. Men nej, många av mina bästa spelupplevelser har jag haft när jag spelat med nybörjare, som inte är så fast i förutfattade meningar om hur rollspel ska spelas.
Det här är ju otroligt sorgligt. Om jag inte kände att rollspelare var bättre på att spela rollspel så hade jag nog slutat att spela för länge sedan. Att bli bättre på att spela rollspel är typ halva nöjet, för mig. Att känna att man växer, lär sig nya tekniker, blir bättre på beskrivningar, dramaturgi, improvisation, och så vidare. Jag har absolut träffat nybörjare som varit oväntat duktiga, men aldrig någon jag tyckt var lika duktig som mig (det hade ju varit förödande för mitt ego om en nybörjare var bättre än mig efter 20 års erfarenhet), och som en allmän trend så tycker jag att det helt klart är så att ju längre folk har spelat rollspel, desto bättre är de. I alla fall om vi spelar den typen av spel jag gillar att spela och deras rollspelserfarenhet också är av den typen av spel.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Tänkte skriva att rollspelare är bättre på att spela rollspel. Men nej, många av mina bästa spelupplevelser har jag haft när jag spelat med nybörjare, som inte är så fast i förutfattade meningar om hur rollspel ska spelas.
Bra poäng, rollspel är lite som datorspel eller droger. Ska helst avnjutas som ung och är som roligast i början.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det här är ju otroligt sorgligt. Om jag inte kände att rollspelare var bättre på att spela rollspel så hade jag nog slutat att spela för länge sedan. Att bli bättre på att spela rollspel är typ halva nöjet, för mig. Att känna att man växer, lär sig nya tekniker, blir bättre på beskrivningar, dramaturgi, improvisation, och så vidare. Jag har absolut träffat nybörjare som varit oväntat duktiga, men aldrig någon jag tyckt var lika duktig som mig (det hade ju varit förödande för mitt ego om en nybörjare var bättre än mig efter 20 års erfarenhet), och som en allmän trend så tycker jag att det helt klart är så att ju längre folk har spelat rollspel, desto bättre är de. I alla fall om vi spelar den typen av spel jag gillar att spela och deras rollspelserfarenhet också är av den typen av spel.
Frågan är ju (som alltid) vad vi lägger i orden, i detta fall ”bättre”. Om vi menar ”karaktärsgestaltning” så håller jag med @Monokel. Själv bröt jag (spelmässigt, en av dem är min bästa vän idag) med gänget jag spelade med från 1994 till 2010 för att de var helt ointresserade av att testa nya spelstilar eller utvecklas som rollspelare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Frågan är ju (som alltid) vad vi lägger i orden, i detta fall ”bättre”. Om vi menar ”karaktärsgestaltning” så håller jag med @Monokel. Själv bröt jag (spelmässigt, en av dem är min bästa vän idag) med gänget jag spelade med från 1994 till 2010 för att de var helt ointresserade av att testa nya spelstilar eller utvecklas som rollspelare.
Fast det visar ju att du har utvecklats jämfört med en nybörjare. För att Monokels kommentar ska vara sann behöver ju dina kompisar ha blivit aktivt sämre.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Fast det visar ju att du har utvecklats jämfört med en nybörjare. För att Monokels kommentar ska vara sann behöver ju dina kompisar ha blivit aktivt sämre.
Det tycker jag inte. Ointresserade av spela annat än det de vanligen spelar, ointresserad av att utvecklas.

Men jag har spelat med nybörjare som varit bättre på gestaltning än folk som jag har spelat med i ett par årtionden.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Men är inte den här diskussionen om nybörjare kontra erfarna rollspelare något som mer handlar om smak än skicklighet? För att ta en analogi: om jag spelat i samma band i tjugo år och börjar tröttna på att ingen annan vill ta in några nya influenser i musiken, då är det inte för att de andra är dåliga musiker, utan för att de är ointresserade av nya saker. På samma sätt kan det ju vara med rollspel. Nybörjare kan ta med sig nya pigga influenser alldeles oavsett hur "duktiga" de är.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Fast det visar ju att du har utvecklats jämfört med en nybörjare. För att Monokels kommentar ska vara sann behöver ju dina kompisar ha blivit aktivt sämre.
Jag känner att det ändå finns ett korn av sanning att en del rollspelare blir "sämre" med tiden. Eller i alla fall mindre flexibla. De har sitt sätt att spela och är inte villiga att anpassa sig efter spelet eller gruppen. Nya spelare brukar vara rätt öppna för nya spelsätt men detsamma gäller inte nödvändigtvis rollspelsveteraner. Det känns också som om spelare som kommer från rätt regeltunga spel, så som Dungeons & Dragons, brukar vara de som är minnst öppna för nya upplevelser (kanske för att de förväntar sig att lära sig ett nytt spel innebär en massa arbete. De vet hur jobbigt det var att lära sig D&D och vill inte börja om från början).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag känner att det ändå finns ett korn av sanning att en del rollspelare blir "sämre" med tiden. Eller i alla fall mindre flexibla. De har sitt sätt att spela och är inte villiga att anpassa sig efter spelet eller gruppen. Nya spelare brukar vara rätt öppna för nya spelsätt men detsamma gäller inte nödvändigtvis rollspelsveteraner. Det känns också som om spelare som kommer från rätt regeltunga spel, så som Dungeons & Dragons, brukar vara de som är minnst öppna för nya upplevelser (kanske för att de förväntar sig att lära sig ett nytt spel innebär en massa arbete. De vet hur jobbigt det var att lära sig D&D och vill inte börja om från början).
Jag kan bara tala hur jag själv känner gällande detta. Jag har väldigt begränsat med fritid och när jag väl spelar rollspel så spelar(är alltid SL) jag hellre en stil som jag vet att jag tycker är kul och givande än experimenterar och det i sämsta fall visar sig att jag slängt bort den fria tid jag har. När jag har längre ledigheter från jobb och där min barn och fru kanske är på resa utan mig, ja då kan jag passa på att testa nya spelstilar. Så jag personligen tror inte att det är att mer ”erfarna” rollspelare ogillar nya spelsätt, de har helt enkelt redan testat väldigt många olika och vet nu vad de gillar.

Detta gäller säkert inta alla men som sagt, jag vet att det gäller mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det känns lite som att säga "Nybörjare är bättre än erfarna idrottare på idrott, för de kan hålla på med vilken idrott som helst och lika gärna spela fotboll som hockey, medan erfarna idrottare är insnöade på sin sport och inte als är lika sugna på att ta upp någon annan".
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det känns lite som att säga "Nybörjare är bättre än erfarna idrottare på idrott, för de kan hålla på med vilken idrott som helst och lika gärna spela fotboll som hockey, medan erfarna idrottare är insnöade på sin sport och inte als är lika sugna på att ta upp någon annan".
Min upplevelse är att jag gärna testar andra stilar och spel men att de inte riktigt lever upp till hypen, ”evangeliet” och mina egna förhoppningar. Mitt gamla tradspel är helt enkelt roligare varje gång.

Misstänker att OS-laget i hockey inte tycker att fotboll är jättekul heller om de spelar det ett par gånger per år.

//EvilSpook
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Det känns lite som att säga "Nybörjare är bättre än erfarna idrottare på idrott, för de kan hålla på med vilken idrott som helst och lika gärna spela fotboll som hockey, medan erfarna idrottare är insnöade på sin sport och inte als är lika sugna på att ta upp någon annan".
Är det inte mer som att säga att en vanlig biobesökare kan ha roligare när denne går på film än en filmkritiker eftersom den vanliga biobesökaren inte har samma kritiska öga?

Jag hade absolut roligare när jag rollspelade på 80-talet än jag har i dag.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Jag kan bara tala hur jag själv känner gällande detta. Jag har väldigt begränsat med fritid och när jag väl spelar rollspel så spelar(är alltid SL) jag hellre en stil som jag vet att jag tycker är kul och givande än experimenterar och det i sämsta fall visar sig att jag slängt bort den fria tid jag har. När jag har längre ledigheter från jobb och där min barn och fru kanske är på resa utan mig, ja då kan jag passa på att testa nya spelstilar. Så jag personligen tror inte att det är att mer ”erfarna” rollspelare ogillar nya spelsätt, de har helt enkelt redan testat väldigt många olika och vet nu vad de gillar.

Detta gäller säkert inta alla men som sagt, jag vet att det gäller mig.
Det här sätter fingret på en aspekt jag själv tänkte på - innan jag började jobba så hade jag mer tid och energi att lägga på rollspel. En annan (mindre relaterad) aspekt är att rollspel kändes mycket mer nytt och häftigt för, säg, tio år sen. Dessutom så var jag mer pretentiös och ville Uttrycka Mig samt uppleva Viktiga Upplevelser. Det gav mig ett driv som jag inte riktigt har längre.

De här två aspekterna tror jag kan göra att man backar som rollspelare med tiden. Man tappar orken och man tappar motivationen. Man blir bekväm.

Übereil, som inte tycker det är något större fel på det, heller
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Är det inte mer som att säga att en vanlig biobesökare kan ha roligare när denne går på film än en filmkritiker eftersom den vanliga biobesökaren inte har samma kritiska öga?
1: Jag hoppas att det inte är sant. Filmkritiker borde absolut få ut mer av ett biobesök än en vanlig biobesökare, annars känns det som att något har gått snett för dem.

2: En skillnad är att rollspelare producerar sin egen upplevelse. Om de inte blir bättre på detta så är det ju jättekonstigt. Finns det någon annan aktivitet som fungerar på det sättet? Hur kommer det sig att man inte blir bättre? Eller att vissa inte blir det; jag tycker som sagt att jag är en otroligt mycket bättre rollspelare än jag var när jag började spela, och jag tror inte att det bara är min självgodhet som talar. Den sortens intressanta karaktärsporträtt, komplexa intriger, målande beskrivningar och gripande scener jag känner att jag kan producera idag är verkligen långt bortom horisonten för 15-åriga mig, eller för den delen för en hypotetisk 37-årig mig som aldrig spelat rollspel.

Jag hade absolut roligare när jag rollspelade på 80-talet än jag har i dag.
Det i sig tycker jag känns trist, men frågan här är ju om du är bättre på rollspel. Skulle en genomsnittlig rollspelare ha roligare om hen spelade med dig eller med 80-talsversionen av dig? Har du blivit sämre på att producera en givande upplevelse runt bordet? Monokels påstående var ju att det är roligare att spela med nybörjare än med erfarna rollspelare.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Är det inte mer som att säga att en vanlig biobesökare kan ha roligare när denne går på film än en filmkritiker eftersom den vanliga biobesökaren inte har samma kritiska öga?
Ibland oroas jag av att rollspelsteori kan vara som att bli finsmakare på vin - man har inte roligare, utan blir bara bättre på att hitta fel som man annars inte brytt sig om…
 
Top