Är rollspelare bättre på något än andra?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Rollspelare är väldigt bra på att besitta en uppsjö av i många fall helt meningslös faktoid kunskap.

Tex hur många griswold &gunnison revolvrar var i tjänst i sydstatsarmén under inbördeskriget .
Hur många bilar fanns det i new York 1925
När togs Göteborgs första spårvagn i drift
Vad vägde en tornerrustning
Osv osv

Faktoid kunskap som är ball att ha men som inte har mycket praktiskt nytta.
Rollspelare* är också bra på att märka ord! ”Faktoid” är enligt SAOL ”föreställning som hålls för sann men är felaktig” och ordet används sålunda felaktigt i denna post. Svenska Wikipedia har bra exempel på just svenska faktoider.

*Med ”rollspelare” menar jag mig själv, och eftersom jag är rollspelare måste det gälla även andra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rollspelare* är också bra på att märka ord! ”Faktoid” är enligt SAOL ”föreställning som hålls för sann men är felaktig” och ordet används sålunda felaktigt i denna post. Svenska Wikipedia har bra exempel på just svenska faktoider.

*Med ”rollspelare” menar jag mig själv, och eftersom jag är rollspelare måste det gälla även andra.
Ok då skall jag ändra mitt inlägg , tack för upplysningen 🙂👍
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har upplevt att rollspelare i hög grad är mer accepterande ,inkluderande och toleranta mot personer som avviker ifrån normen än andra hobbygrupper.

Tex finns det en högre acceptans för personer med funktionsnedsättning , autism , andra religioner , andra etniciteter , hbtq+ personer mm mm . Alla är välkomna i hobbyn ☺🙌
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det måste jag medge är något jag aldrig reflekterat över. Möjligen för att jag inte gör det själv. Vill du utveckla/ge exempel?
Ett lite övertydligt exempel: Någon planerar ett utomhusbröllop men ingen ställer frågan vad som händer om det regnar.

Jag upplever ofta att människor bara planerar för att allt kommer gå precis som de vill.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det måste jag medge är något jag aldrig reflekterat över. Möjligen för att jag inte gör det själv. Vill du utveckla/ge exempel?
Inom företagsvärlden är det regel. "Vad händer om inte X sker i tid?"
Finns aldrig någon backup-plan. Man jobbar på och sedan blir folk sura när helt rimliga förseningar sker. För att inga marginaler finns. "Vi hade bara 10 Y" istället för 15 så att man hade kunnat lösa problemet. Framförhållning saknas. Det gör mig oerhört frustrerad.

Jag har suttit på verksamhetsmöten där folk skissat upp en fantastisk framgångssaga som kan kokas ner till "vi gör bra saker", och alla säger "JA!" men inte en enda frågar "Hur? Och vilka åtgärder bör vi vidta och i vilken ordning?"

Jag å andra sidan ser det som spelprepp. Som att skapa en fungerande bakgrund till scenariot, sandlådan eller vad det nu är. Där är jag väldigt petig med att allt ska vara rätt och ffa rimligt. Finns inget värre än att spela och så sker något helt orimligt. Inte overkligt eller oväntat utan helt orimligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag har upplevt att rollspelare i hög grad är mer accepterande ,inkluderande och toleranta mot personer som avviker ifrån normen än andra hobbygrupper.

Tex finns det en högre acceptans för personer med funktionsnedsättning , autism , andra religioner , andra etniciteter , hbtq+ personer mm mm . Alla är välkomna i hobbyn ☺🙌
Det tror jag varierar väldigt mycket. Särskilt i fråga om kön finns det väl många vittnesbörd om att rollspelshobbyn kan vara långt ifrån välkomnande, men min erfarenhet av rollspelare är också att det finns väldigt många som hyser en stark avsmak för alla former av religion (jag själv har väl också varit där), vilket knappast blir så välkomnande. Däremot tror jag nog att det som du säger finns en större acceptans för till exempel ADHD och autism -- åtminstone anekdotiskt baserat på de rollspelskretsar i vilka jag har rört mig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det tror jag varierar väldigt mycket. Särskilt i fråga om kön finns det väl många vittnesbörd om att rollspelshobbyn kan vara långt ifrån välkomnande, men min erfarenhet av rollspelare är också att det finns väldigt många som hyser en stark avsmak för alla former av religion (jag själv har väl också varit där), vilket knappast blir så välkomnande. Däremot tror jag nog att det som du säger finns en större acceptans för till exempel ADHD och autism -- åtminstone anekdotiskt baserat på de rollspelskretsar i vilka jag har rört mig.
Nu ber jag dig samt andra att ta i beaktande att detta jag säger är en högst subjektiv uppfattning ifrån min sida och behöver inte vara sann men det är så min sanning har sett ut .

jag har upplevt att rollspelare ofta tenderar att vara vänster och då oftare intersektionell vänster än marxistisk vänster . Detta är min återigen subjektiva uppfattning att det leder till en högre acceptans och inkludering av folk med autism , funktionsnedsättning , invandrare , hbtq+ personer .
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Så du menar alltså att det finns en korrelation mellan hur bra spelledare man är och vilken intelligensnivå man befinner sig på ?

Det här var något av den största smörja jag hört.

Det är som att hävda att fågelskådare som grupp skulle vara intelligentare än andra grupperingar i samhället .

Du kan ju föga och ingalunda utmäta en människas intelligensnivå utifrån hens hobby .

Det är rollspel vi talar om här inte kvantfysik 🤣
Vet inget om vad som krävs för att blir en duktig fågelskådare men givetvis kan det finnas en korrelation mellan att vara smart och vara en duktig spelledare. Om det är just iq som krävs vet jag iof inte då en bra spelledare snarast behöver besitta andra förmågor såsom uppfinnerIkeda, talförhet osv
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag har upplevt att rollspelare i hög grad är mer accepterande ,inkluderande och toleranta mot personer som avviker ifrån normen än andra hobbygrupper.

Tex finns det en högre acceptans för personer med funktionsnedsättning , autism , andra religioner , andra etniciteter , hbtq+ personer mm mm . Alla är välkomna i hobbyn ☺🙌
Kan stämma, men jag upplever samtidigt att toleransen mot ”normies” kan vara ganska låg (i vart fall på detta forum).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Att många rollspelare är bra på stats tror jag kan göra dem till duktiga kalenderbitare senare i livet. Sällar mig själv till den senare kategorin och jag hade i princip memoriserat all data från DoDs monsterböcker som liten
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan stämma, men jag upplever samtidigt att toleransen mot ”normies” kan vara ganska låg (i vart fall på detta forum).
Kan nog stämma , tror knappast jag hör till favoriterna hos etablissemanget här inne även om jag inte är en normie 🤣🤣
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag å andra sidan ser det som spelprepp. Som att skapa en fungerande bakgrund till scenariot, sandlådan eller vad det nu är. Där är jag väldigt petig med att allt ska vara rätt och ffa rimligt. Finns inget värre än att spela och så sker något helt orimligt. Inte overkligt eller oväntat utan helt orimligt.
Hehe, ja jag är ju mer av en improviserande SL. Jag kanske hade varit den på mötet som sagt "äh vi testat väl och ser vad som händer" :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Nu ber jag dig samt andra att ta i beaktande att detta jag säger är en högst subjektiv uppfattning ifrån min sida och behöver inte vara sann men det är så min sanning har sett ut .

jag har upplevt att rollspelare ofta tenderar att vara vänster och då oftare intersektionell vänster än marxistisk vänster . Detta är min återigen subjektiva uppfattning att det leder till en högre acceptans och inkludering av folk med autism , funktionsnedsättning , invandrare , hbtq+ personer .
Det är ju väldigt bra om det är så du har upplevt rollspelskretsar, och jag hoppas också det är så det ser ut. Det jag tänker är väl mest att det ibland kan vara klokt att inte klappa sig själv på ryggen för mycket i sådana här sammanhang, för att det då finns risk att man inte tar folks upplevelser av till exempel rasism och sexism vid spelbordet på allvar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det är ju väldigt bra om det är så du har upplevt rollspelskretsar, och jag hoppas också det är så det ser ut. Det jag tänker är väl mest att det ibland kan vara klokt att inte klappa sig själv på ryggen för mycket i sådana här sammanhang, för att det då finns risk att man inte tar folks upplevelser av till exempel rasism och sexism vid spelbordet på allvar.
Det är såklart sant, samtidigt var ju exempelvis svenska lajvsvängen (jag ser det som en delmängd av rollspel) i framkant i MeToo-svängen med "ett dån av vittnesmål", minns att det var ett jäkla babbel om att lajvare var så hemska snarare än att andra såg till sin egen hobbysfär, men där har ju historien redan visat att det var precis lika illa överallt. Men lajvarna började försöka göra något åt det (även om det är oklart om det var rätt grejer) innan många andra.

Jag tycker verkligen om den öppenheten och det fördömande mindsettet i rollspelssvängen.

Samtidigt är rollspel den hobby jag är aktiv i som har högst andel människor jag inte tål. Så rollspelare är nog bättre på att inte tyckas om av RasmusL än genomsnittssverige:)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tycker verkligen om den öppenheten och det fördömande mindsettet i rollspelssvängen.

Samtidigt är rollspel den hobby jag är aktiv i som har högst andel människor jag inte tål.
Båda dessa tankar är ungefär 1 000% min upplevelse också. :D

Rollspelare är de värsta människorna, förutom alla andra, för att parafrasera en självgod manschauvinist.
 
Top