Är rollspelare bättre på något än andra?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
I andra trådar här på forumet har det dykt upp föreställningar om att rollspelare är smartare och mer välutbildade än andra grupper.

Jag har även stött på åsikter (från rollspelare) om att rollspelare tex har bättre fantasi, är bättre på matte, bättre på engelska/språk/skriva, är mer socialt skillade och/eller är mer allmänbildade.

Jag har inte upplevt att något av de här påståendena genrellt kan sägas stämma.

Finns det något som ni upplever rollspelare i allmänhet är bättre på än andra grupper? Annat än att spela rollspel?

Min egen spaning är att rollspelare är bättre på att improvisera ihop en story än andra. Om du ber en rollspelare att på stående fot hitta på en saga för ett barn, är oddsen att den sagan är en mer fungerande berättelse än om du ber en icke-rollspelare.

Inte inprovisation generellt, men just ”dra en story ur röven”.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Rollspelare jag känner har djupare och mer omfattande kompetens inom galet varierade och fundamentalt onödiga områden.

Ballistik. Mode på 1400-talet. Vapenmodeller under andra världskriget. Namnen på alla dvärgar i The Hobbit. Geografisk detaljkunskap om världar som inte finns.

etc. mm.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
I andra trådar här på forumet har det dykt upp föreställningar om att rollspelare är smartare och mer välutbildade än andra grupper.

Jag har även stött på åsikter (från rollspelare) om att rollspelare tex har bättre fantasi, är bättre på matte, bättre på engelska/språk/skriva, är mer socialt skillade och/eller är mer allmänbildade.

Jag har inte upplevt att något av de här påståendena genrellt kan sägas stämma.

Finns det något som ni upplever rollspelare i allmänhet är bättre på än andra grupper? Annat än att spela rollspel?

Min egen spaning är att rollspelare är bättre på att improvisera ihop en story än andra. Om du ber en rollspelare att på stående fot hitta på en saga för ett barn, är oddsen att den sagan är en mer fungerande berättelse än om du ber en icke-rollspelare.

Inte inprovisation generellt, men just ”dra en story ur röven”.
Jag vet inte om det stämmer på rollspelare generellt, men vi som började spelleda/läsa engelska rollspel och AD&D1/2 i tidiga tonår tror jag generellt har lättare för att konvertera fot och pund till vettiga måttsystem, har ett större (eller bara annorlunda) engelskt ordförråd, och vet vad en lapis lazuli är i högre grad än icke-rollspelare.

(jag gjorde en extremt vetenskapligt korrekt utförd undersökning med mina facebook-vänner som test en gång. Jag ställde dem frågan ”varför vet du vad en Lapis Lazuli är?” Och ca 33% svarade ”Rollspel!” (Eller ”Baldur’s Gate”, men eftersom det också är D&D räknar vi det som samma sak. 30% svarade ”på grund av new age/kristaller/magi”, 3% svarade ”jag har en examen i geologi” och 33% svarade ”det är en sten/mineral/kristall/ädelsten” och är alltså för dumma för att ens läsa frågan de svarar på. Flera av den sistnämnda kategorin var dessutom rollspelare eller föredetta rollspelare, så att rollspelare skulle vara smartare än andra ser jag som helt klart motbevisat…)
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Minecraftspelare vill veta din adress.
Jag tror att undersökningen gjordes innan minecraft var en stor grej, så det kanske behöver bytas ut till något annat… Agate? Tigers Eye?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag vet inte om det stämmer på rollspelare generellt, men vi som började spelleda/läsa engelska rollspel och AD&D1/2 i tidiga tonår tror jag generellt har lättare för att konvertera fot och pund till vettiga måttsystem, har ett större (eller bara annorlunda) engelskt ordförråd, och vet vad en lapis lazuli är i högre grad än icke-rollspelare.

(jag gjorde en extremt vetenskapligt korrekt utförd undersökning med mina facebook-vänner som test en gång. Jag ställde dem frågan ”varför vet du vad en Lapis Lazuli är?” Och ca 33% svarade ”Rollspel!” (Eller ”Baldur’s Gate”, men eftersom det också är D&D räknar vi det som samma sak. 30% svarade ”på grund av new age/kristaller/magi”, 3% svarade ”jag har en examen i geologi” och 33% svarade ”det är en sten/mineral/kristall/ädelsten” och är alltså för dumma för att ens läsa frågan de svarar på. Flera av den sistnämnda kategorin var dessutom rollspelare eller föredetta rollspelare, så att rollspelare skulle vara smartare än andra ser jag som helt klart motbevisat…)
Och hur många sa "den lessna i Steven Universe?" :p
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag tycker att rollspelare, framför allt de som spelleder, generellt sett är bra på att se större sammanhang och konsekvenser. De har ofta en bild av hur saker hänger ihop i samhället. Den kan vara rätt eller fel, men en bild har de ofta. :)
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Jag upplever att de rollspelare jag känner överlag är bättre på att tala på ett övertyggande sätt. Framför allt jämfört med andra som sysslar med nörd-saker. Kan dock helt enkelt vara en fråga om att jag umgås med en hel del nördar överlag så min frame of refference är något nörd-baserad.
Jag upplever också att rollspelare överlag är rätt bra på engelska, men det är inte något unikt för rollspelare, utan gäller mer nördar överlag.

Rollspelare brukar också vara rätt bra på att identifiera medeltida vapen och rustningar, men de brukar också vara rätt bra på att ha en felaktig uppfattning om hur de faktiskt fungerade (och hur mycket de vägde). Faktum är att rollspelare brukar, vad jag sett i alla fall, var rätt bra på att ha allehanda konstiga idéer om medeltiden.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Jag tänker även att många blir duktiga på att läsa regler och settings till rollspel och sen förvandla den informationen.
Jag skriver förvandla eftersom de innefattar så många olika områden, allt från faktiskt spel till diskussioner.

Detta kanske inte stämmer men de är iallafall min spaning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ja, nischad nördkunskap är ju givet. Namn på planeter i Star Wars-galaxen som inte är med i nån film och sånt. Jag vet inte om det har med decennier av spelledande att göra men jag har märkt att jag har väldigt lätt för strategiska perspektiv där massor av olika tänkbara skeenden sammanflätas och påverkar varandra. Och att sedan anpassa mig efter förändringar eller ny data. Känner mig ibland som en jävla mentat i Dune. Jag kan iaf inte tänka mig att jag har lärt mig detta på något annat sätt, och märker ofta att folk inte alls hänger med i mina resonemang :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Rollspelare som grupp är bra på att täcka ett väldigt stort spann av självskattning, i vart fall. Allt ifrån tämligen optimistiska bedömningar av intelligens, kreativitet och bildning, till direkt negativa skildringar av gruppen som ofta tycks födda av en vilja att distansera sig från de värsta "låt mig berätta om min rollperson"-typerna.
 
Top