Är rollspel referensverk?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Är inte det här tanken med olika "starter set"-lådor till t.ex. DnD och ligans spel?
Min poäng var ju inte så mycket att det inte gjort någon startbox som att det är en sak att lära ut ett rollspel och en annan att fungera som en regelbok att referera regler till. Att brädspelens take på det hela är att ge oss en pedagogiskt upplagt bok som i princip bra används när du ska lära eller lära ut, och sen en regelbok med alla reglerna men enkla att referera till. Sen jag kan ju själv tycka, på ett väldigt ovetenskapligt sätt då min enda faktiska erfarenhet är starterboxen till d&d 4e, att mentzers box känns mer som att något lär mig spelet och sen lämnar över tyglarna och säger "ok, kör, skapa något, vad du vill, jag har visat dig hur det kan se ut, hitta på, skapa och var kreativoch spelled sen ditt nya fantastiska äventyr med dina vänner..." kontra 4e boxen som hela tiden introducerar spelet med ett dollarflin och landar i ett "sådär ja, nu är du mogen att spendera lite mer pengar..."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag var på väg att sätta mig på tvären här och säga att rollspelsböcker bara behöver vara referensverk om regelsystemet är för krångligt. Och visst, det står jag fast vid – jag tycker inte om regler, och jag tycker definitivt inte om regler som är så komplexa att man behöver bläddra i dem. Om en regel används sällan – släng ut den! Den behövs inte.

Men. Sen kom jag på att rollspelsbäckerna ju också är referensverk för det göttiga – alltså spelvärlden. Eller ja, det riktigt göttiga är ju i mina ögon spelledarteknikerna, men de brukar ju uppta max en sida eller två och vara så torftiga att de knappt finns. Så det näst mest intressanta i en rollspelsbok (enligt mig) och det enda jag känner att jag behöver bläddra fram ibland – spelvärlds-stuff.

Där har vi ju fördelen att det åtminstone traditionellt sett inte brukar finnas någon vidare pedagogisk ambition. (Fast det kanske det borde? Vissa plottriga världsbyggen skulle sannerligen vinna på det). Spelvärlds-informationen brukar, i min erfarenhet, vara ganska vettigt upplagd ur referenshänseende – saker som hör ihop ligger nära varandra under hyfsat tydliga rubriker som lätt kan hittas när man bläddrar, ordentliga och generösa sidhänvisningar… Vad mer behövs?

Alltså, alla spel gör ju inte så; en del hade mått bra av en rejäl strukturell overhaul (t.ex. Mutant Chronicles 3rd edition) för att undvika upprepningar och sånt. Men jag tror kanske att det finns ganska många helt okej exempel? Vilka fallgropar finns där?

Vad kan man lära sig av andra sorters referensverk? Annat än att ha ett bra register och tydliga rubriker och undvika upprepningar och ha sidhänvisningar?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
En del brädspel har börjat med att ha två regelböcker.
Jag tycker brädspelet Dominion har ett bra exempel (sida 6 och framåt) på regelförklaring och referensverk i en och samma manual. De förklara något ingående men har sammanfattningar i sidokolumnen. Det är många gånger jag har behövt kolla upp något och bara behövt läsa sammanfattningen istället.
 
Top