Nekromanti Är rollspel farligt?

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Jaja jag borde inte fråga. Men jag gör mitt specialarbete om detta fenomet Rollspel.(kamoflerat som: är rollspel farligt) Nåja tänkte bara höra vad folk tycker och tänker. Så kan jag ha med det i mitt arbete. NÅ är det farligt eller inte? Om ja...hur? varför?

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Mina polare påstår att jag är hårt påverkad av rollspel, men jag tycker inte att det är farligt. Jag tror de påstår det för att jag alltid brukar vifta med min machete när jag har tråkigt. Fråga inte varför bara.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Det beror på hur man klassificerar farligt. Efter att ha spelat ett tag så kommer du att assimileras i organistaionen. Vägrar du och hotar att avslöja våra planer på världsherravälde så kommer du att elimineras. Sen så finns det ju risk att du dör under någon form av träning.
Så man kan nog säga att rollspel är farligt ja.

LL - som hoppas att alla förstår att detta är ett skämt(eller kanske inte)/images/icons/smile.gif

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Jag råder dig att inte fortsätta på det här projektet folk kan lätt missförstå våra intenioner och försöka hindra oss och folk tror att bara för att man är med i en högerextrem anarkistgrupp så vill man sammhället illa men det är ju inte alls vad vi vill våran revulotion mot de äldre generationerna är bara till godo.
Notera att jag ger dig detta råd i all välmening och ber dig att sluta upp med dessa dumheter innan ledningen på Neogames får höra om det och vidtar åtgärder.

Hell kejsaren!

Krig är fred,
Frihet är slaveri,
Okunnighet är styrka.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Nej, det är inte farligt med rollspel. På samma sätt som att det inte är farligt med teater eller att se på TV. Faran sitter i att ett fåtal personer inte kan skilja mellan verklighet och fantasi, eller lider av någon annan mental åkomma. Dessa personer kan kanske genom influenser av rollspel begå brott, men rollspel gör inte psykiskt friska personer till psykiskt sjuka personer. Rollspel kan liknas vid kniven i en knivmord, den kan vara ett redskap, men det är ju, när man kommer till kritan, personen som använde kniven till att mörda som är den skyldige, inte kniven. Problemet ligger i människan själv, inte i rollspel, inte i TV och inte i teater.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför undrar du det? Är du en spion åt regeringen eller? Jag vet nog att ni spionerar på mig och avlyssnar alla mina telefonsamtal!!
Det är klart att ni måste tysta mig när jag upptäckte den orchiska konspirationen som styr landet!!!! Och vampyrer också, massor av vampyrer överallt!!
Ni får mig aldrig levande!!!!!
*springer skrikande iväg*


För att svara på din fråga: nej jag tycker inte att rollspel är farligt. Det är bra för fantasin och ett utmärkt sätt att umgås.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Vänster. Vi är vänsterextrema. Det kunnde man notera i en tidgare diskution. Fast vi vill fortfarande ha revulotion /images/icons/smile.gif

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Kolla på min hemsida. Där hittar du nog en del användbart. http://www.algonet.se/~enda/rollspel/index.htm http://www.algonet.se/~enda
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jo men när det diskuterades verkade det som om det var fler som var vänsterextrema än högerextrema(jag till exempel).

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Ähm...ge upp projektet? Skulle inte tro det. Spelar själv rollspel (nähä...) och tänkte vinkla sakerna från min synvinkel :)så det är nog ingen fara jag vet redan svaret på frågan...eller gör jag?

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Tackar!

tackar så mycket kommer nog få mycket nytta därifrån.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Om dom kallar det för att vara influerad så vill dom inte träffa mig :) tränar 2 dagar i veckan med blankvapen. Så om du viftar lite med en machete skulle inte jag kalla dig påverkad.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Hej Sårias.

Mitt specialarbete hade titeln "Är rollspel farligt?", och
skall finnas arkiverat på Leksands gymnasiums skolbibliotek.
Det kan säkert vara till stor hjälp, då du bl.a. kan
använda dig av min källförteckning för att hitta relevanta
artiklar i ämnet.

För tfn-nr o.dyl., gå in på <A HREF="http://www.leksand.se"> Leksands hemsida</A> så borde du hitta aktuell information.

//Stefan Gunnarsson
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
jag med facktist. jag och en vän ska starta ett parti som ska heta det revulutionära partiet vi ska göra revulution mot allt och alla den enda regeln vi har är att lämna alla politiska åsikter hemma sånt sinkar revolten./images/icons/smile.gif

Canis meus id comedit
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Jag har spelat rollspel i tio år och dödat tonvis med orcher, nidlännningar och annat patrask och jag är fortfarande en helt vanlig kille som inte är nazist, knarklangare, djävulsdyrkare eller springer runt på nätterna utklädd till vampyr och försöker bita folk i halsen. Många vuxna debatterar mot rollspel som om man totalt saknade känsla för verklighet och fantasi. Jag ser den skillnaden och därför är rollspel inte ett dugg farligt för mig! Jag blir mest irriterad på att de dumförklarar alla rollspelare i största almännhet.

Jag tror det är mycket större chans att bli våldsam av att se våldsamma actionfilmer/serier än att spela rollspel. När man var liten och lättpåverkad och kollade på Zorro (gick som tv-serie då) fick man ju en jäkla lust av gå ut och fäktas med vem som helst. Så "våldspåverkad" har jag aldrig blivit av rollspel./images/icons/smile.gif


//[color:red]Feuflux
Inofficiell världsmästare på att ignorera ironí</font color=red>
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Ja, rollspel e farligt, har man en gång börjat slutar man aldrig, om man inte har en fruktansvärd(o)tur...

Fast man vill kanske inte sluta, men ändå...

/King Kromm
 
Top