Är regeltunga spel döda?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast alltså, de rent mekaniska bitarna av rollpersonsskapandet tar inte mer än 30 minuter ens i Eon. Här är podden Vad gör ni?s mest populära avsnitt, där Jenny gör Eon-karaktär som ASMR. Det tar inte 30 minuter.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Fast alltså, de rent mekaniska bitarna av rollpersonsskapandet tar inte mer än 30 minuter ens i Eon. Här är podden Vad gör ni?s mest populära avsnitt, där Jenny gör Eon-karaktär som ASMR. Det tar inte 30 minuter.
Jag gjorde en rollperson nu (inte för att sätta dit dig, utan för att jag fick lust; men det kan ju tjäna till att testa din hypotes). Det tog mig 55 minuter, och då har jag inte köpt utrustning.

Det ska såklart sägas att jag är ny till systemet. Å andra sidan är jag en erfaren rollspelare som har lätt för att skanna av regeltext i jakt på den relevanta informationen. Dessutom gjorde jag alltihop rätt sorglöst, utan att lägga någon större eftertanke vid de olika besluten.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag gjorde en rollperson nu (inte för att sätta dit dig, utan för att jag fick lust; men det kan ju tjäna till att testa din hypotes). Det tog mig 55 minuter, och då har jag inte köpt utrustning.

Det ska såklart sägas att jag är ny till systemet. Å andra sidan är jag en erfaren rollspelare som har lätt för att skanna av regeltext i jakt på den relevanta informationen. Dessutom gjorde jag alltihop rätt sorglöst, utan att lägga någon större eftertanke vid de olika besluten.
Då är väl frågan varför det tog dig och Jenny så olika tid. Det kan jag inte svara på. Men din tidsåtgång är säkert mer genomsnittlig, hon är ju en luttrad Eonspelare.

Utrustningsköp brukar vara det drygaste elementet i rollpersonsskapande. Eon IV undviker det faktiskt rätt väl genom att ge rollpersonerna typ allt de behöver i startpaketet samt genom arketyperna. Däremot är det något vi kunde gjort bättre i Neotech, som jag hoppas tweaka till den engelska versionen, och något som är helt ohyggligt drygt i annars smidiga spel som Star Wars.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rätt fascinerande hur olika smaken ändå är. Själv är jag väldigt anti att få min rollperson skapad via slumptabeller, och att jag vill prova att spela Traveller någon gång är trots det. Men då skulle det vara under förutsättningen att jag kan slumpa fram 10 st och välja vilken av dem jag vill ha, eller något sådant. På samma sätt vill jag välja vad min rollperson har från början, utifrån vad som passar in på konceptet, än vad någon tabell säger.

Personligen ser jag tabeller mer som inpirationskälla. Men det gör ju inget om det finns lite värden bredvid så jag kan använda dem som slumptabell vid de få tillfällen jag har lust. Samt ibland använda dem som variation, som när vi slog fram rollpersonernas familj i Western 1:a utgåvan. En spelare var son till en rik familj som ägde fabriker. En annan rollperson var son till en prostituerad och fadern okänd. Genom att spinna vidare till det så blev bakgrundshistorian att den senare var anställd som livvakt till den förre. Knappast något som vi skulle ha hittat på själva, men alla var nöjda.

Personligen är gillar jag mer där det finns färdiga paketförslag, för de som inte vill hålla på att pilla. Men den som vill grotta i detaljerna kan göra det.

@Ymir Du kanske skall specificera vilket Star Wars-rollspel du avser, då det trots allt finns några olika. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
@Ymir Du kanske skall specificera vilket Star Wars-rollspel du avser, då det trots allt finns några olika. :)
[/QUOTE]

Jag tycker det är rimligt att utgå ifrån att jag pratar om det senaste, precis som folk gör när man snackar D&D, Eon eller WoD.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
I d&d 5e finns det väldigt matiga bakgrunder att välja som ger massa ”gratis” om man vill.
för nybörjare bör bakgrunderna vara väldigt smidiga. Nån som testat? Själv hittar jag helst på allt själv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag tycker det är rimligt att utgå ifrån att jag pratar om det senaste, precis som folk gör när man snackar D&D, Eon eller WoD.
Är det inte snarare precis som med D&D och WoD rimligt att, eftersom man vet att folk spelar alla möjliga varianter och inte nödvändigtvis den senaste, försöka nämna versionen så ofta man kommer ihåg?

Jag menar, under ganska många år har det väl varit kutym att t.ex. nämna huruvida man pratar om oWoD eller nWOD? Och ifall man pratar om D&D3.x eller D&D4? De är ju rätt olika, och man kan inte utgå från att de man talar med betraktar den nyaste som den "rätta". Inte med antalet personer därute som t.ex. låtsas som att det bara kommit två Alien-filmer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det tycker jag inte. Om man pratar om "D&D" menar man spelet i allmänhet, tycker jag. Om man menar senaste utgåvan säger väl de flesta "5E"?

När någon nämner Star Wars tänker åtminstone jag först på SWD6.
Jag utgår också från att man menar Star Wars D6 om man säger "Star Wars", men det är nog bara för att det är det enda jag hört talas om. Och säger folk "D&D" tänker jag faktiskt numera ofta på OSR. Säger man "WoD" tänker jag nog på oWoD.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
I d&d 5e finns det väldigt matiga bakgrunder att välja som ger massa ”gratis” om man vill.
för nybörjare bör bakgrunderna vara väldigt smidiga. Nån som testat? Själv hittar jag helst på allt själv.
Bakgrunderna är grymma! De ger mycket mer nyans än bara class, och tillför tips på Flaws och annat som hjälper inspirationen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Det låter på vissa som att rollspel ska vara ett happy meal på McDonalds. Det ska gå snabbt, vara innehållslöst och billigt.
Jag tycker inte McDonalds är billigt. Eller snabbt.

En falafel för 30:- är billigt. Big Mac & Co för typ 85 pix är fan inte billigt.

Och alltför ofta undrar man vad de egentligen sysslar med, när man måste vänta så länge på sin mat.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag tycker inte McDonalds är billigt. Eller snabbt.

En falafel för 30:- är billigt. Big Mac & Co för typ 85 pix är fan inte billigt.

Och alltför ofta undrar man vad de egentligen sysslar med, när man måste vänta så länge på sin mat.
Det är iof sant. Borde sagt att det ska vara billigt och snabbt som en falafel!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Nu kommer jag att vara sådär tråkig och påpeka att det här forumet handlar om rollspel och inte om snabbmat. Sluta tvinga mig att vara tråkig!
 
Top