Är Pokemon som kortspel kul för barn?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Min dotter är snart sju och gillar Pokemon. Är samlarkort-spelet bra? Är det en barnversion av MtG typ?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Det är kul! Men det är fortfarande ganska komplext då det beror på vad du menar med "barn" :) Mins kids har vant sig vid regelkomplexitet sedan tidg ålder men det var nog inte innan ålder 1 0någon av dem gjorde en play son fick mig att tänka "oh, de förstår hur det fungerar och kan räkna ett par turer framåt, cool!".

Det går ju att spela det precis som Magic kan spelas (med bara kort utan text liksom) men det äe fortfarande ett kompetitivt ccg.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Min dotter är snart sju och gillar Pokemon. Är samlarkort-spelet bra? Är det en barnversion av MtG typ?
Det är på engelska så man behöver kunna läsa det rätt bra för att det ska fungera.

Pokemon kortspelet är rätt populärt och det finns många som gillar det. Jag skulle definitivt säga att det är lättare än magic då det har en mer strikt struktur och mindre korteffekter som fullständigt förändrar spelet.
Det gör också att jag själv tycker det blir enformigt snabbt, men som sagt finns många andra som gillar det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Det är på engelska så man behöver kunna läsa det rätt bra för att det ska fungera.
Ja, hon kan ju med nöd och näppe läsa på svenska. Men å andra sidan kan hon säkert lära sig korten utantill om jag berättar för henne.
 
Last edited:
Top