Nekromanti Är odöda för kraftfulla?

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Knattenaten said:
Sen är det lite tråkigt att pengar spelar så stor roll både inom alkemi och nekromanti. Men jag har inget bra förslag på hur man skulle komma runt det.
Det har jag, man låter helt enkelt vissa ingredienser vara extremt ovanliga, man kan också säga att kongelat inte går att få tag på hur lätt som och sådär. Det kräver förståss att man gör sig av med den alkemiska processen "Kongelering" som är ganska extrem i min mening.

Om det är ett halvt äventyr att få tag på "Aqua fortis" så kommer alkemiska processer innehållande den komponenten bli svårare än om man bara kan gå till marknaden och köpa det för 80 silver.

Det samma gäller kongelat, om de bara finns på farliga platser långt bort och inte serietillverkas i laboratorier så kommer det bli jobbigare att skaffa drivor med kongelerade filament.

Fast allt detta är mycket upp till spelledaren, då man av magiboken får känslan att "allt går alltid att köpa på marknaden", vilket kan stämma för t.ex. vitlök och peppar men kanske inte för drakblod, gripfjädrar, hyggelmonsterägg, avlglas, is med flera. Jag använder mer av de ovanliga sakerna och mindre av saker som lera, mjöl, kåda och så vidare.
 

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Men det finns ju en väldigt stor marknad för komponenter? I Sjöfarare & pirater tror jag att jag såg att alkemiska komponenter var en av de största importvarorna till Chadarians hopp... Nog borde väl Cirefalierna och deras hemska fria marknad ordnat så att det mesta går att få tag på?

Det kan man ju såklart lätt ändra på som spelledare, men det verkar faktiskt RIMLIGT att det skulle vara så. Jag vill ha ett balanserat och rimligt Mundana, inte bara spelteknisk balansering.

Kongelering däremot skulle man kunna skippa precis som du föreslår. Eller göra kongelering till en process av rang 5.
 
G

Guest

Guest
Jag tycker att vandöda är oerhört veka faktiskt, jämför den med allt annat på samma rang (förslagsvis 3dje rangen för den är mest befolkad) i vad som kan åstakommas.

/Zorbeltuss som inte utveklade mer för att inte gå OT
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
k7e9 said:
Det kräver förståss att man gör sig av med den alkemiska processen "Kongelering" som är ganska extrem i min mening.

Det samma gäller kongelat, om de bara finns på farliga platser långt bort och inte serietillverkas i laboratorier så kommer det bli jobbigare att skaffa drivor med kongelerade filament.
Jag har för mig att det kostar 1.000 silver att framställa kongelat, så det marknadsmässiga priset att de är värd 1.000 silver känns väldigt skumt. När jag SLar är det få som kan framställa kongelat.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Men nu hamnar du i att du lägger fokus på balans, där du ser balansen utifrån att nekromantiker är mer socialt stigmatiserade än andra magiker.

Problemet kvarstår dock att av någon anledning, kanske hade författaren till N&V otur då han tänkte, så får man med nekromanti:
a) Ut betydligt mer punch per investerad magnitud än för övrig magi.
b) De nekromantiska förmågorna tillåter egenskaper, t ex flyga, som borde ligga helt inom andra aspekter och som är ytterst svårförklarade in-game. Magiteoretiker över hela Mundana undviker ämnet då det leder till frustration och självmord.

Mvh / Phelan
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag kan hålla med om att mycket bör finnas tillgängligt på marknader, men om man tänker på saker som drakblod, hur går man till väga för att skaffa det?

1. Hitta en drake.
2. Be draken om lite blod (som dessutom är skitfrätande)
3a. Om draken säger ja, fyll en behållare och åk till marknaden.
3b. Om draken säger nej, fly eller försök skaffa blodet med våld.

Eller ännu värre, drakben (som också är en alkemisk komponent har jag för mig?)

Bara för att "Alkemiska komponenter" är en stor importvara och frihandel råder pga Cirefalierna betyder det väl inte att ALLA alkemiska komponenter finns tillgängliga hela tiden, överallt. Eller sitter det en drake någonstans och donerar blod och ben mån tro?

Fullt med basilisker som donerar ögon till höger och vänster finns det tydligen också.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om kongelat och alkemi.
Att göra processen kongelat kostar allt mellan 45 silver och 1800 silver.

Jag gjorde en alkemist/magiker och sa till SL att jag ville kunna kongelera, så vi slog fram på alkemitabellen vilka ingredienser min karaktär forskat fram för kongeleringsprocessen.
Jag fick Salmiak, Alkohol och Zedoarot. Att köpa allting skulle konsta runt 390 silver, vilket ger en nettovinst på 610 silver per kongelat.

Jag gjorde någon uträkning för länge sen på det hela och kom fram till att över lag så får en alkemist 1/3 av priset på en vara i vinst, 2/3 av priset går till råvaror och eventuella assistenter.

Vandöda är inte för kraftfulla om man spelar ett gäng Jargier. Det är rätt lätt att få med sig ett par stop vigvatten om man ber snällt, eller bara doppar vattenskinnet i dopfunten.

Finns inget som är så episkt som att tömma en karaff med vigvatten över huvudet på en Lamia och höra hur spelledaren berättar ingående om fräsande kött.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
k7e9 said:
Jag kan hålla med om att mycket bör finnas tillgängligt på marknader, men om man tänker på saker som drakblod, hur går man till väga för att skaffa det?

1. Hitta en drake.
2. Be draken om lite blod (som dessutom är skitfrätande)
3a. Om draken säger ja, fyll en behållare och åk till marknaden.
3b. Om draken säger nej, fly eller försök skaffa blodet med våld.

Eller ännu värre, drakben (som också är en alkemisk komponent har jag för mig?)

Bara för att "Alkemiska komponenter" är en stor importvara och frihandel råder pga Cirefalierna betyder det väl inte att ALLA alkemiska komponenter finns tillgängliga hela tiden, överallt. Eller sitter det en drake någonstans och donerar blod och ben mån tro?

Fullt med basilisker som donerar ögon till höger och vänster finns det tydligen också.
Det finns inget som säger att det måste vara blod från högre drakar. Kanske export från raunländerna?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Fast man bör ju lägga till diverse multipler pga tillgång och efterfrågan.
Drakblod kostar 200 silver i grund. Efterfrågan är förmodligen mycket större än utbudet och det måste nog fraktas en bit innan det säljs. Enligt Spelarens Bok blir priset då 200*3*4=2400 silver. Vilket kan vara rimlig om det är importerat horndrakeblod från raunerna som Bobby Magikern föreslog. Gäller det blod från lumian eller moutauch kan man nog med gott mod tiodubbla kostnaden, minst.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Bobby Magikern said:
k7e9 said:
Jag kan hålla med om att mycket bör finnas tillgängligt på marknader, men om man tänker på saker som drakblod, hur går man till väga för att skaffa det?

1. Hitta en drake.
2. Be draken om lite blod (som dessutom är skitfrätande)
3a. Om draken säger ja, fyll en behållare och åk till marknaden.
3b. Om draken säger nej, fly eller försök skaffa blodet med våld.

Eller ännu värre, drakben (som också är en alkemisk komponent har jag för mig?)

Bara för att "Alkemiska komponenter" är en stor importvara och frihandel råder pga Cirefalierna betyder det väl inte att ALLA alkemiska komponenter finns tillgängliga hela tiden, överallt. Eller sitter det en drake någonstans och donerar blod och ben mån tro?

Fullt med basilisker som donerar ögon till höger och vänster finns det tydligen också.
Det finns inget som säger att det måste vara blod från högre drakar. Kanske export från raunländerna?
Sant, har inte tänkt på det. Men jag gillar fortfarande tanken på en högre drake som donerar blod med jämna mellanrum för att tillfredställa mundanas alkemister. :gremwink:

Hur som så är jag inget stor fanboy vad det gäller Eon-alkemi-ingredienser, grunderna är ok, jag gillar alkemi som sådant men det klickar inte riktigt med hur jag vill ha det. Pillandet med recept och sådant tilltalar mig också det är ingrediensernas priser och tillgänglighet jag inte gillar.
Jag gillar tanken på ingredienser som är ovanliga, som man får leta efter och som inte säljs på varje marknad. Antagligen är det därför drakblod alltid har varit DRAKblod, det vill säga från de stora, riktiga, drakarna.

Alkemi ska inbjuda till äventyrande, såsom det är upplagt i M&M tycker jag det känns som "mellantidshandlingar" rakt igenom.
Spelare med alkemi: "Jag vill göra mitt svärd oförstörbart, kan vi ta 1 vecka ledigt från äventyrandet?"
Spelare utan alkemi: "Mitt också, mitt också!"
SL: "Ok, låt oss räkna ut priset och sedan ska vi rulla tärning."

Stolpigt, det är synd.

Så för att återknyta till trådämnet, så kan väl alkemi och vandödas kraftfullhet till stor del bero på spelledaren och hur han vill ha det, även om en hel hop med nekrotropiska förmågor känns "detta är coolt och måste vara med"-aktiga. Inget illa med det i sig, bara inte passande i mitt eget Mundana. Spelledaren behöver titta över förmågor och liknande innan en spelare får spela Nekromantiker och välja ut vad som får finnas.

Men en sak kan man säga, det går nästan att alltid anpassa vandöda för att de ska vara ett svårt motstånd för en spelgrupp. Det finns alltid en ny sorts vandöd som lurar i lömska hörn och man kan alltid biffa på med lite förmågor (inom rimliga gränser). Det är väl därför jag gillar vandöda, deras bredd.
 

Naz

Veteran
Joined
24 Nov 2009
Messages
14
Location
Stockholm
Gemstone said:
Jag har för mig att det kostar 1.000 silver att framställa kongelat, så det marknadsmässiga priset att de är värd 1.000 silver känns väldigt skumt. När jag SLar är det få som kan framställa kongelat.
Det kostar inte 1.000 silver att främställa, kan vara helt gratis om man lånar ett labratorie av någon snäll gubbe som även bjuder på sina assistenter.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Naz said:
Det kostar inte 1.000 silver att främställa, kan vara helt gratis om man lånar ett labratorie av någon snäll gubbe som även bjuder på sina assistenter.
Det är sant ja, men det är inte alltid man kan göra något utan ingredienser, även om min läkare har varit känd att framställa helande drycker utan att blanda in ingredienser...
 

Naz

Veteran
Joined
24 Nov 2009
Messages
14
Location
Stockholm
Skicklig lirare det där :gremwink:

Vad gäller kongelat är ju huvudingrediensen själva filamentet som ska konguleras, lite svårt annars.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Det jag själv ogillar med själva ingredienserna är att dom slumpas fram, varje gång dessutom. Det är ju rätt konstigt, inte sant? Första gången du gör ett kongelat behöver du salt, sprit och mjöl. Andra gången behövs drakblod, basiliskögon och mantikoragift.

En annan grej är ju det att om RP nu går till torget och köper alkemiska varor blir det nog fort almänt känt att RP är alkemist(er). Vilket ju kan leda till besvär, vare sig det kommer en inkvisitör eller ett gäng kunder (Om man inte grisar en alkemist).

Och angående kongelaten så är det ju samma sak där, så fort RP köpt eller sålt ett kongelat är det lätt att ta reda på att dom är magiker, antagligen alkemister eller ritualister. Aspekten kan ju också vara lätt om han sålde ett kongelat (vilket även utesluter ritualist) eller om den andre magikern (vem utom en magiker handlar kongelat?) slår magiförnimmelse. Dessutom är det nog rätt stor prisskillnad på kongelat. Det lär ju vara lätt att handla t.ex. kongelat av elementarkarfterna, men t.ex. biotropi lär ju vara lite dyrare (ja, bara lite) men nekrotropiska lär vara skitdyra, och det blir ju snabbt uppenbart vad RP sysslar med då(Och det är sällan välkommet, vart man än är!)! Dessutom lär nekrotropiska kongelat vara nästan omöjliga att sälja, och lika svåra att köpa. Att skapa dom är ju också ett problem, då det tar lång tid om man inte kortar ner tiden, och då har man helt plötsligt en riktigt svår process. Assistenter är inte att prata om, då har man ett helt gäng personer som vet precis vad man håller på med!
Det skulle vara om man råkar vara med i en dödskult, men dom "finns" ju inte! Och dessutom blir det omöjligt för ens karaktär att vara med folk som inte är med i dödskulten (typ andra RP).
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Petter42 said:
Det jag själv ogillar med själva ingredienserna är att dom slumpas fram, varje gång dessutom. Det är ju rätt konstigt, inte sant? Första gången du gör ett kongelat behöver du salt, sprit och mjöl. Andra gången behövs drakblod, basiliskögon och mantikoragift.
Fast skriver man inte ner recepten när man slumpar fram vad som ska ner i grytan första gången? Så gör vi i alla fall, skriver ner det och sedan är det samma recept varje gång (kan kanske skilja mellan olika aspekters kongelat dock).

Petter42 said:
En annan grej är ju det att om RP nu går till torget och köper alkemiska varor blir det nog fort almänt känt att RP är alkemist(er). Vilket ju kan leda till besvär, vare sig det kommer en inkvisitör eller ett gäng kunder (Om man inte grisar en alkemist).
Fast i t.ex. Chadariens Hopp lär det ju inte vara något större problem med inkvisition och kunder är väl aldrig fel? RP kan ju dessutom skicka någon, en assisten, en springpojke, eller någon annan. Vill man vara diskret och inte få kunder kan man skicka olika personer, som gärna är bra på smyga och gömma, varje gång. Allt beror förståss på vilket land man är verksam i.

Petter42 said:
Och angående kongelaten så är det ju samma sak där, så fort RP köpt eller sålt ett kongelat är det lätt att ta reda på att dom är magiker, antagligen alkemister eller ritualister. Aspekten kan ju också vara lätt om han sålde ett kongelat (vilket även utesluter ritualist) eller om den andre magikern (vem utom en magiker handlar kongelat?) slår magiförnimmelse.
Det är sant att man kan avslöjas som magiker. Om man inte påstår sig vara äventyrare som färdas till platser där kongelat uppstår naturligt.
Handlar man däremot kongelat lär man ju garanterat vara magiker, eller umgås med en i vilket fall. Fast även här kan man väl skicka någon annan att köpa om man behöver hålla låg profil. Även här beror det såklart på i vilket land man uppehåller sig.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag gillar inte heller ingredienserna. Visserligen är hela regeln frivillig, men ändå så kan det man slumpar fram många gånger kännas rent töntigt. Och vem skall jag skylla på? Tyvärr är det ju bara jag själv som bär skulden för det hela. Det skulle verkligen vara intressant med ett bättre strukturerat system som framförallt genererar coolare ingredienser (istället för mjöl och salt, hallå!).

CJ
/* i mitt mest självkritiska läge */
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Du har helt rätt, CJ! Låt oss skriva Mystik & Magi 2, med bättre alkemi och mer magiteori!

//Kraetyz, som faktiskt använder ingredienslistan (utan att slumpa, dock)
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jo, jag brukar faktiskt skriva ner recepten när jag själv är alkemist, då med apekt och magnitud nedskrivet, men jag brukar sällan tvinga mina spelare att göra det och är egentligen lite för lat för att hålla reda på alltför detaljerade anteckningar på spelarna.
En M&M 2 vore gött. Särskilt mer om resonansriktingar och essens! Och om magiteori.

Och jag tänkte faktiskt inte på att det är lätt att skicka springpojkar eller assistenter, även om man i sådana fall avslöjar sig för en person. Kanske även betala en (väldigt liten i förhållande) extra slant.

/Petter som faktiskt funderar på att sätta ihop kursplaner om vissa magiteoretiska ämnen.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jo, resonansriktningar skulle kunna vara sjukt roligt att experimentera med, samma sak med i stort sätt all magiteori.
Vilken inriktning skulle din magiteori basera sig på, Petter? Om du skriver ihop en kursplan, då. Jag accepterar endast Thalaskisk/Colonsk teori. Många andra är... Uhm, bristfälliga. ;P

//Kraetyz, som undrar om du skulle kunna komma och undervisa på hans gymnasium
 
Top