Nekromanti Är ny här med lite frågor

ForrestFox

Veteran
Joined
25 Dec 2003
Messages
24
Hej alla. Jag är ny här på forumet, och även ny inom Neotech. Har spelat rollspel i en herrans massa år, men aldrig neotech. Min flickvän och jag håller just nu på att lära oss reglerna för att provspela lite och se om vi kanske ska dra igång en grupp så småningom med mig som SL.

Jag har läst igenom ungefär en tredjedel av grundboken men har gått bet på några frågor som väckts i mitt huvud.
Följande skulle jag uppskatta om ni kunde svara på..

1. Vapen. I grundboken på tex sidan 134 under vapen så finns det vissa vapen med tillbehör "E". Jag kan tyvärr ej finna någon förklaring för vad E står för under Tillbehör på sid 131. Vad är det jag missat? Vad står E för?

2. Min flickväns karaktär skapades som vanligt, men då hon slog för händelser (kriminell i tre perioder) sex stycken gånger (2 x varje period) så har hon nu över 14000 i skuld. Är det vanligt att det blir så stor skuld för en ny rollperson? Ska man verkligen slå 2 gånger på händelser för varje period? Och ska man i så fall slå om ifall man rullar för samma händelse två gånger om man valt samma yrke varje period?

3. Sprängregler. Trevligt med sprängregler.. Men kan någon hitta något sprängmedel överhuvud taget att använda i regelboken? Har försökt hitta C4 eller dylikt i vapentabellerna, men de känns helt ofärdiga. (Granater finns, men det är inte sådana jag är ute efter).

4.Fummel. Vilken tabell avläser man för vad vid fummel av "avståndsvapen" eller "eldvapen"? (Vilken tabell används till vilket?)

tack för svar. Fler lär komma :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Lite svar

1. Vapen. I grundboken på tex sidan 134 under vapen så finns det vissa vapen med tillbehör "E". Jag kan tyvärr ej finna någon förklaring för vad E står för under Tillbehör på sid 131. Vad är det jag missat? Vad står E för?
E=Elektronik i vapnet som kan skadas av EMP-effekter. Koden H=EMP-härdad. Ett vapen som har E bör också ha H för att vara toppklass.

2. Min flickväns karaktär skapades som vanligt, men då hon slog för händelser (kriminell i tre perioder) sex stycken gånger (2 x varje period) så har hon nu över 14000 i skuld. Är det vanligt att det blir så stor skuld för en ny rollperson? Ska man verkligen slå 2 gånger på händelser för varje period? Och ska man i så fall slå om ifall man rullar för samma händelse två gånger om man valt samma yrke varje period?
Inte vanligt att man skuldsätter sig, men kanske inte så ovanligt som man kan tro. Ja, man slår två gånger per period, men som SL kanske du ska låta vissa slag göras om eller till och med låta några slag väljas fritt istället. Slumpen kan vara din fiende ibland.

3. Sprängregler. Trevligt med sprängregler.. Men kan någon hitta något sprängmedel överhuvud taget att använda i regelboken? Har försökt hitta C4 eller dylikt i vapentabellerna, men de känns helt ofärdiga. (Granater finns, men det är inte sådana jag är ute efter).
Jag är rädd att standard svar 1A för alla Neogames-spel är: "Det kommer i nästa modul". I detta fall har den dock redan kommit och den heter Offensiv. Köp den. Där står det där med vapenkoderna också.

4.Fummel. Vilken tabell avläser man för vad vid fummel av "avståndsvapen" eller "eldvapen"? (Vilken tabell används till vilket?)
Fummel suger. Jag kör inte med fummel utan hittar på vartefter istället. Dessutom vet inte jag heller var tabellen finns.

Hoppas detta klarade upp lite grand i alla fall.
 

ForrestFox

Veteran
Joined
25 Dec 2003
Messages
24
Re: Lite svar

Tack för svaren :gremsmile:
Och ja, jag använde min gudomliga kraft som SL och "fifflade" lite för att få till hennes bakgrund lite mer trolig :gremwink:

Angående fummeltabellerna så finns de på sid 128-129.

Ny fråga: Det verkar viktigt att veta var någonstans en skada tar (tex om du träffar i armen eller i huvudet), men var någonstans på formuläret skriver man ner dylika träffar för att komma ihåg dem? (Är jag blind, eller har de inte brytt sig att få med träffområden på formulären pga utrymme?)
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Lite svar

Du är inte blind i alla fall.

Det finns ingen plats att notera särskilda skador. De flesta skadorna blir man helt återställd från, så det finns inget behov av sådana noteringar för annat än ren karaktärsbeskrivning.
 
G

Guest

Guest
2. Min flickväns karaktär skapades som vanligt, men då hon slog för händelser (kriminell i tre perioder) sex stycken gånger (2 x varje period) så har hon nu över 14000 i skuld. Är det vanligt att det blir så stor skuld för en ny rollperson?

Tvärtom, de tio senaste karaktärerna mina spelare har gjort i neotech har haft enormt mycket pengar att röra sig med. Sist vi spelade tror jag inte det var någon som hade ett startkapital på under en halv miljon.
Så om något så brukar jag ändra på rollpersonerna i andra riktningen.
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
1. Vapen. I grundboken på tex sidan 134 under vapen så finns det vissa vapen med tillbehör "E". Jag kan tyvärr ej finna någon förklaring för vad E står för under Tillbehör på sid 131. Vad är det jag missat? Vad står E för?
Elektronik! Vapnet är utrustat med Elektronik. Detta gör den mottaglig och obrukbar efter ett anfall med EMP tex. Kunde inte heller hitta information om det förrän jag frågade här.

2: Vi brukar låta SL bestämma. Vi slår och blir det något som absolut inte passar rp:n eller blir konstigt eller svårt att spela med byter vi det bara.

4: Finns i grundregelboken under "Skador & Läkning". Har dock kommit ut en ny upplaga av den. kommer dock inte ihåg vart jag fick den ifrån. Tror du får den till grundregelboken när du köper den ny. Finns nog även på www.neogames.com .
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Re: Lite svar

Men temporärt kan det vara bra att ha. Om du inte har en kirurg med dig med ett Field-operation-kit i bakfickan. Men jag tycker att man kommer ihåg vart man blir träffad om man är mitt uppe i en strid. Blir ju inte så många.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Svar till punkt 2.

"Ska man verkligen slå 2 gånger på händelser för varje period?"

Jag skulle säga: "Slå inte alls!" Undvik karriärsslagen samt för- och nackdelarna och låt spelare och spelledare i samråd bestämma bakgrund och eventuella bonusar och avdrag de borde ge. Varenda spelare jag har som följt grundreglerna till punkt och pricka har fått trista missfoster till rollpersoner innan vi ändrat om dem. Dock rika sådana.
 
Top