Nekromanti Är ni goda kristna?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Efter att ha läst hans artikel kan jag bara brista ut i tårar över hur någon kan bli så totalt förstörd i huvudet. Om det är något man borde bekämpa så är det den typen av religiös hjärntvätt av små barn som ger oss skadade personer som Bill Schnoebelen. /images/icons/mad.gif

/Mikael
 

Cynik

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
44
Location
Stockholm
Notera:

"As a former witch high priest, and one who worked with game writers for D&D back in the 1970's, I could hardly be called ignorant. "

Heh undrar om han surnade till när han insåg att D&D's magi faktiskt inte är på riktigt? /images/icons/devil.gif
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hur kan nån få så jävla korkade idéer i huvet?
USAs kristna är för fan en sekt, inte vi hederliga rollspelare!/images/icons/devil.gif
 

NC-SXE

Veteran
Joined
1 May 2002
Messages
23
Location
UMEÅ
jag vet inte med er...Men jag skiljer då inte på verklighet och spel..../images/icons/dragon.gif

(dricker upp min "potion of invisibility" och försvinner)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"As a former witch high priest, and one who worked with game writers for D&D back in the 1970's, I could hardly be called ignorant. "

Ja men då vet han naturligtvis vad han snackar om. Han verkar tro att hans kritik blir mer trovärdig om han påstår att han är en omvänd syndare. Varför inte bre på rejält när han ändå fantiserar? Han kunde väl ha sagt att han var en fd fallen ängel, eller att han satt fängslad efter att ha mördat halva Atlanta efter att ha hittat någon hemlig uppmaning i en gammal DoD bok? Eller varför inte hävda att han egentligen är en omvänd Gary Cygax?/images/icons/smile.gif
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Jag orkade inte läsa hela smörjan men det är tur man är Nordbo,
född i Frejas Dal och van att umgås med Oden, Thor och det gänget.
Nu var det ju också de kristna som brände och torterade /images/icons/witch.gif kvinnor så de är ju vana att förfölja folk.
Det är inte min mening att trampa någon på fötterna - jag är för religionsfrihet men mot idioti.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jack Chick parodi?

Kolla på vad han skriver om frimurarna.
Sen när ni skrattat färdigt kan ni ju slänga en flukt på detta där en amerikan har haft kul åt hans alster ^_^

Jack Chick är... ja, han är. Han verkar inte tycka om någon alls, vilket får mig att tänka på Gordon McSweeny, om någon nu snappar upp den litterärar referensen.


Storuggla, ingen sparar i fond såsom James Bond
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Inte alla, tack och lov. men det finns ju även i Sverige människor som tror att Bibeln är till för att slå människor i huvudet med (ursäkta den dåliga svenskan).

Jag tror däremot att den stora majoriteten kristna i USA fakriskt har vett nog att inse hur bra det här med rollspel egentligen är.

Varför man gör sådana här utfall? Ja, jag har en teori och det är att man vill framstå som "goda" människor. Och vet man att den organisation man representerar inte är god i sig, så måste man ha en fiende, något man kan få omgivningen att avsky, så att man, i sin kamp mot ondskan kan framstå som god.

Att sedan denna ondska är framfabulerad av den egna organisationen, behöver man ju inte tala om.

Ville man verkligen göra nytta, och vara goda på riktigt, så skulle man kunna avskaffa svälten i sitt eget land - men då skulle man ju vara tvungen att ta itu med den verkliga verkligheten, inte den man uppfunnit själv.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: bla bla bla.....

Vill och vill...Förespråkar man ett sätt att leva där någon form av förtryck och självhävdelse ingår måste man vända aggresionerna hos sina följeslagare mot en fiende, gärna flera (homosexuella, muslimer och abortförespråkare), för då vänder de sig inte mot en själv. Då är ju rollspel ett ganska tacksamt ämne: Killar, oftast, som spelar ett spel som går ut på att vara någon man inte är. Dessutom är ju många rollspelare intresserade av fantasy litteratur, dataspel och andra hemskare företeelser som t.ex. att lajva! Inte ens min egen fru har full förståelse för detta och är man då helt oinsatt är det kanske inte så svårt att tycka illa om det. Tänk dig att helt oförstående titta på en grupp rollspelare runt ett köksbord eller lavjvare som far omkring mellan tallarna. Klart att det framstår som konstigt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej...

Jag gick väl kanske lite till överdrift när jag kallade de kristna i USA en sekt.
Men jag undrar vart han fick allt ifrån. Tex. sen när har WoTC inkluderat riter i PHB eller nån annan modul? men jag håller med honom om att det skulle va synd om den stackars rollspelare som när han framkallar en demon i spelet bara råkar att frammana en verklig demon! stackarn följde ju bara instruktionerna i PHB! /images/icons/sad.gif han skrev så, eller hur?/images/icons/laugh.gif
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
få det i från

Vad man får det i från???

Själv sitter jag just nu och försöker få ihop Sigill med Blood Bayou.
Då vill man verkligen veta var man kan hitta inspiration. Dessutom så hittar jag Weekly World News på webben. Där kan man verkligen tala om att "få det i från".

men förmodligen blir man inte fundamentalist om man inte ganska paranoid innan. Det verkar vara en förutsättning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: få det i från

men förmodligen blir man inte fundamentalist om man inte ganska paranoid innan.

Eller om man blir förstörd i huvudet redan som litet barn.

Kolla in biografin för artikelförfattaren (klicka på hans by-line). Han blev helt klart psykiskt sabbad tidigt. Sådana föräldrar borde få dödsstraff.

/MIkael
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Re: få det i från

Dödsstraff på livstid kanske /images/icons/tonguea.gif

Detta påminner mig helt osökt om vad som hände mig på IRC för många år sedan när en helt främmande amerikansk kvinna började prata med mig... Det gick ungefär så här.

Hon: Hej. Jag är här på internet för att missionera och sprida Guds ord
Jag: Så trevligt
Hon: Du läser väl Bibeln
Jag: Jo, det händer väl
Hon: Men det måste vara den rätta Bibeln
Jag: ???
Hon: Ja, King Jamese's Bible
Jag: Tja, visserligen är jag hyfsat duktig på engelska men jag vet int om jag är tillräckligt duktig för det.
Hon: Det gör inget. Jag kan skicka dig en barnversion
Jag: Tack det var snällt. men Bibeln finns faktiskt på svenska också.
(Tyst en lång stund)
Hon: Ja... det har du ju rätt i.

Men de frikyrkliga personer jag mött, Pingspastorer och liknade verkar alla haft en besvärlig barndom med supande föräldrar, misshandel och liknande. Skönt att de får det bättre i alla fall.

Men det finns ju bra kristna också. Har glömt namnet, men prästen i Västerås som har konfirmandläger för rollspelare verkar ju en kul typ.

P.S. Hittade en länk för allmän förnöjelse:

http://www.chick.com/reading/tracts/0849/0849_01.asp
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: få det i från

Men det finns ju bra kristna också. Har glömt namnet, men prästen i Västerås som har konfirmandläger för rollspelare verkar ju en kul typ.

Bland studiematerialet till den nya bibelöversättningen fanns faktiskt riktlinjer för rollspel i nytestamentlig miljö som ett sätt att arbeta med de etiska problemen i olika situationer. Tyvärr visade sig materialet inte vara särskilt bra när jag tittade på det, men det vore väl en utmaning om något att utforma några mindre rollspelsmoduler för konfirmandundervisning och försöka att sälja dem till kyrkan./images/icons/clever.gif
 
Top