Det har gjorts många försök att föra in kjoltyg i hobbyn, men de ämnen som fruntimmer är mest intresserade av - bakning, balett och textilier - har dessvärre visat sig svåra att såväl rollgestalta kring såsom att hantera med regler.
Dessutom kräver rollspel många av de egenskaper där kvinnfolk är genetiskt underutvecklade: Jag pratar dels om den matematik som många rollspelsregler kräver, men framförallt om den fantasi- och inlevelseförmåga som kännetecknar så många manliga författare, medan vi alla vet att kvinnor - i de sällsynta fall någon av de små liven lyckats förstå hur en skrivmaskin fungerar - hellre skriver lättviktigt kring mer handbegripliga ämnen, vilket ofta resulterar i kok-, barn- och självhjälpböcker. Denna begränsning hos kvinnans förstånd får henne att uppleva rollspelshobbyn som svårtillgänglig och oengagerande - och hon blir lätt distraherad av materiella ting som lockar hennes uppmärksamhet med blänkande reflexer eller starka färger. I detta avseende - vurmandet för det ytliga och handbegripliga - kan man faktiskt säga att kvinnan äger vissa likheter med negern; en annan folkgrupp som inte attraherats nämnvärt av den mentalt lite för krävande rollspelshobbyn.
Det blir inte lättare av att rollspelshobbyn ofta utövas på så sätt att den kräver ett långvarigt engagemang. De flesta spelgrupper som försökt experimentera med att låta ett kjoltyg närvara vid sessionerna har funnit att även om det varit trevligt att spela med någon som serverat tilltugg och städat efteråt, så har kvinnans återkommande lynniga temperament och löpska tendenser varit ansträngande för verksamheten som helhet. Somliga grupper har försökt spela med gravida fruntimmer - men givetvis dragit slutsatsen att deras hjärnor knappt klarat att hantera den vanliga verkligheten under dessa förhållanden, och att det varit fruktlöst att presentera några fiktiva världsåskådningar utöver denna.
Men för denna betraktare så ter det sig inte omöjligt att man ändå kan locka in fler kvinnfolk i hobbyn. Exempelvis genom att skriva väldigt enkla regelinstruktioner, gärna sådana som kan förklaras med illustrationer - då de små liven verkar ha lättare för att tänka i bilder. Men också genom att låta spelen i större grad kretsa kring ämnen som de har lättare att relatera till: Förslagsvis genom att berätta mer om spelledarpersoners handväskor och stjärntecken.