Antag nu vidare att samhället tycker att den där idén med privat ägande är för dum för att visas upp, och låser in tavlan i ett arkiv någonstans eller återvinner den som gödsel. Har du verkligen fått uttrycka din åsikt i så fall?
Fast det lustiga med den här liknelsen är ju att det i praktiken ofta fungerar tvärtom. Det finns ett egenintresse för samhället att tillåta interna diskussioner och kritik mot den egna verksamheten (för det samhälleliga kontraktet vilar på det - det är därför vi har internutredare inom polisen, exempelvis), men ett privat företag har sällan råd att tänka så.
Aschberg fick inte ens tala nedlåtande om reklamen som avbröt hans program, för då hotade annonsörerna att dra sig ur. Lyssna på P3 och jämför med reklamradion; var hör man mest kontroversiell musik? Eller ta killen som skickades hem från skolan när han bar en Pepsi-tröja på Coca Cola-dagen... Man kan alltså inte ens vara säker på att få bära vilka kläder man vill i ett så "liberalt" samhälle där företagen till och med har friheten att bestämma över sådana saker.
Jag måste faktiskt säga att jag föredrar tanken på att min konst ska ligga i händerna på staten än hos några annonsörer. För... jag kan ju rösta bort politiker, men jag kan inte göra mycket åt några företag.
Då säger du "jamen jag pratar ju om att
du skall äga din konst! Inte om företag eller statliga institutioner," men en enskild människa har det inte så lätt att nå ut med sin konst. Skall det bara vara rika medborgare som får måla, äga och ställa ut tavlor? Det gemensamma ägandet kan ju vara en realistisk kompromiss; "om vi inte går ihop och köper en kamera så kommer
ingen av oss att kunna realisera några filmprojekt." Hellre något än inget, och jag föredrar ett "något" under demokratiska former som jag kan påverka med min röst än ett "något" som saknar skyldigheter gentemot mig.
Visst finns det brister i det samhälleliga kontraktet, men det går faktiskt åt båda hållen; Samhället å sin sida litar på att inte du och jag spolar ner vad som helst i våra toaletter, till exempel. Jag litar faktiskt på SvD, trots pressstödet de får från staten. Jag litar på att de ändå kommer behålla sin integritet - det är ju faktiskt just för tidningarnas integritets skull som presstödet finns.
Så... det samhälleliga kontraktet är visserligen inte felfritt, men jag tycker ändå att det är det bästa vi har att hoppas på.