Är Kingmaker bra?

Lemur

lemur i ur och skur
Är Kingmaker bra bra? Eller är det mer bra-för-att-vara-en-pathfinder-kampanj-bra?

Det är en konceptuellt jättebra kampanj som faller sönder i spel. Ingenting skalar för att deala med spelare som vill göra det kampanjen handlar om, vilket är att bygga sitt eget lilla rike. Alldeles för sent i kampanjen är fienden ”Bra på att använda två svärd”.

Jag skulle säga att den är ok för att vara en Pathfinder kampanj, men den har en great hook. Det är jättekul att bygga sitt eget rike. Men resten lever inte upp till det.

Liksom, det är en mycket bättre kampanj än den extremt blodfattiga Rise of the Runelords som är en annan känd tidig Pathfinder kampanj. Men den mäter sig inte med de bästa Pathfinder kampanjerna så som Reign of Winter eller Wrath of the Righteous.

Pathfinder är IMHO ett spel som är för...jag vet inte vad det är för kvalite. Men det går i princip inte att skriva en bra Pathfinder Adventure Path. Spelledare kan GÖRA en serie äventyr som tar dig från 1-20 på ett bra sätt, men det krävs konstanta justeringar för att fungera plus en förmåga att improvisera om spelarna bara sticker i någon helt annan riktning.

I princip alla Pathfinder Adventure Paths är bättre att uppleva som datorspel än runt spelbordet.

Pathfinder är IMHO ett spel som är för...jag vet inte vad det är för kvalite. Men det går i princip inte att skriva en bra Pathfinder Adventure Path. Spelledare kan GÖRA en serie äventyr som tar dig från 1-20 på ett bra sätt, men det krävs konstanta justeringar för att fungera plus en förmåga att improvisera om spelarna bara sticker i någon helt annan riktning.

I princip alla Pathfinder Adventure Paths är bättre att uppleva som datorspel än runt spelbordet.

100% detta.

Är Kingmaker bra bra? Eller är det mer bra-för-att-vara-en-pathfinder-kampanj-bra?
Här är en kort "recension" jag skrev på EN World.
3 out of 5 rating for Kingmaker Adventure Path

The premise of Kingmaker is powerful, but it falls short on overall plot and consistency. Several key elements that players will want to explore are left undeveloped, and several other plot points that never will come into play are overdeveloped. With modification this adventure path is highly enjoyable, but if played as written it will leave many players unsatisfied. Also, the organisation of the books prove to be a hindrance for the DM to reference information once play has reached the fourth scenario.
Om du orkar läsa vad andra på EN World tycker så finns tråden här:

100% ett fall av "bra idé, sämre utförande".

Vi hade fantastiskt roligt när vi spelade Kingmaker, men det var ibland snarare trots kampanjen och spelets regler, inte på grund av kampanjen och spelets regler.

Skulle jag göra något liknande idag skulle jag:
  • Använda ett annat regelsystem.
  • Snegla på Kingmaker och liknande kingdom/city-building subsystem för att hantera utvecklingen av domänen.
  • Bygga en Hex-map-sandbox med flera fraktioner med egna agendor som på olika sätt konkurrerar om att ta kontroll över mark och resurser i sandlådan som till en början är kontrollerade av monster och småfraktioner (och kräver äventyrande), men som i många fall senare kommer vara kontrollerade eller allierade med en större fraktion (och kräver politik och ränker).
  • Delar av dessa resurser kommer vara uppenbara från start, andra kommer vara dolda tills att man upptäcker dem (med äventyrande baserat på rykten eller slump)
  • Låta spelarna sätta målen för rollpersonerna och deras domäner från start, och bygga kartan lite utefter det.
  • Låta spelarnas agerande och icke-agerande påverka hur kartan utvecklas under spelet.

Skulle jag göra något liknande idag skulle jag:
  • Använda ett annat regelsystem.
  • Snegla på Kingmaker och liknande kingdom/city-building subsystem för att hantera utvecklingen av domänen.
  • Bygga en Hex-map-sandbox med flera fraktioner med egna agendor som på olika sätt konkurrerar om att ta kontroll över mark och resurser i sandlådan som till en början är kontrollerade av monster och småfraktioner (och kräver äventyrande), men som i många fall senare kommer vara kontrollerade eller allierade med en större fraktion (och kräver politik och ränker).
  • Delar av dessa resurser kommer vara uppenbara från start, andra kommer vara dolda tills att man upptäcker dem (med äventyrande baserat på rykten eller slump)
  • Låta spelarna sätta målen för rollpersonerna och deras domäner från start, och bygga kartan lite utefter det.
  • Låta spelarnas agerande och icke-agerande påverka hur kartan utvecklas under spelet.
Det här låter som ett sjukt kul upplägg!

Back