Nekromanti Är jag orättvis mot mina spelare?-EJ FÖR min grupp

BraidsMamma

Veteran
Jag spelleder en kampanj i Star Trek RPG kallad Star Trek: Froniter och vi ska just börja vår tredje säsong (med två spelare i gruppen utbytta och spelarnas skepp ersatt av en rymdstation).
En av de återkommande karaktärerna i den här säsongen ska vara en mystisk man i en tidigare osedd svart uniformdesign som undanhåller all information från gruppens ledare (Kapten Elizabeth Gardner) samtidigt som han förhoppningsvis ska fånga en av de nya karaktärerna i sitt nät och få henne på sin sida (för de som än insatta i Star Trek rör det sig om bildandet av Section 31).
Tanken är att allt ska ställas på sin spets mot slutet av säsongen då en gammal spelare ska återvända med sin karaktär och även han bära den mystiska svarta uniformen.
Sedan ska äventyret bli en agenthistoria då inga parter rikigt vet vad de andra vill och villka som är vänner och fiender.
Jag är ganska säker på att det avsnittet kommer att bli bra för det är den typ av story som min grupp brukar uppskatta.

Mitt problem är att jag själv inte riktigt har orkat bestämma riktigt villken sida den mysko mannen står på, vad hans uppdragsgivare har för dolt motiv och vad den återvändande spelaren egentligen ska stå på för sida.
För mig funkar det ofta bäst att låta de där idéerna komma när de kommer och till dess improvisera mig fram, jag är ganska säker på att min grupp inte kommer att lida av eller ens att märka att den mystiska mannen ännu inte riktigt vet varför han är mystisk förräns en bra bit in i säsongen (när jag nu får inspiration å sy ihop såpan).
Men på något sätt känns det ändå fel mot mina spelare att ställa dem inför ett mysterium som saknar logik då det skapar sig själt i samma takt som spelarna börjar nysta i det (dvs, det är i princip omöhligt för dem att räkna ut nåt då jag kommer att ändå det så att det inte blir vad de misstänker).
Ska jag ta mig i kragen å skriva allt nu eller ska jag ta det som det kommer?

Hoppas ni förstår vad jag menar.... jag är trött å märker att det blev ganska rörigt...

MrG

Swashbuckler
Jag tar det ofta som det kommer... ofta kommer det också från spelarna som kommer på någon bra idé som jag fräckt snor. Vilket också ger dem den sköna känslan av att ha haft rätt :gremwink: Visst brukar jag ha en grundplott, men nästan alltid med lite luckor att fylla och en option att skippa grundsynopsis om något bättre kommer.

Så länge du har nog med grund för att hålla igång story, så säger jag kör! Risken är annars att när man väl kommer till slutet av plotten att det inte är aktuellt längre...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Är jag orättvis mot mina spelare?-EJ FÖR min g

Jag tycker inte att det är något problem att inte bestämma agentens lojaliteter i förväg. Man skulle rentav kunna göra en poäng av att de båda sidorna egentligen inte är så olika varandra eller att agenten själv är en ganska trolös typ som egentligen passat på vilken som helst av sidorna. Det du bör vara på din vakt emot är olika typer av självmotsägelser så att när agenten väl avslöjas så finns det inte en massa mystiska indicer som pekar i helt andra riktningar men som du råkat glömma bort.

BraidsMamma

Veteran

Det du bör vara på din vakt emot är olika typer av självmotsägelser så att när agenten väl avslöjas så finns det inte en massa mystiska indicer som pekar i helt andra riktningar men som du råkat glömma bort.
Det är exakt det jag är rädd för... om agentens lojalitet avgörs senare kommer alla hand handlingar fram tills dess att vara helt irrelevanta när spelarna i upplösningen på dramat ska välja sida (eller nåt).
Jaja... jag har gjort en liknande sak innan men då var det bara två olika personer som var mystiska ett tag innan alt ställdes på sin spets och då ingen av deras sidor var onda eller goda utifrån spelarnas perspektiv så gjorde det inget att jag väntade ett tag med att sätta dem på varsin sida.
Nu rör det sig om en mycket mer avancerad plott, en plott som förhoppningsvis blir så tät (innehållande tre eller fyra sidor) att det är svårt att hitta på en förklaring till allas handlingar några timmar innan det avslutande spelmötet.

Tack för all hjälp i alla fall....

MrG

Swashbuckler

En betryggande sak är att man oftast minns detaljerna bättre som spelledare än vad spelarna gör. Speciellt om det är en stor konspiration. Men det underlättar också att själv föra mycket anteckningar efter speltillfällena, så man minns vad man introducerar för element.

BraidsMamma

Veteran

Nja..... risken är mer att spelarna börjar gräva i det tidigare och att jag ger bort så mycket att det inte finns nåt kul sätt att sy ihop det när väl upplösningen närmar sig....

DODswe4

Hero
Men på något sätt känns det ändå fel mot mina spelare att ställa dem inför ett mysterium som saknar logik
nä varfödå? dom behöver ju inte veta att du inte har bestämt dig än och det blir en intresant försök att komma på det när svaret inte finns.

då det skapar sig själt i samma takt som spelarna börjar nysta i det (dvs, det är i princip omöhligt för dem att räkna ut nåt då jag kommer att ändå det så att det inte blir vad de misstänker).
Nä du bör bara passa dig för att inte göra saker för ologiska så att det inte går att binda ihop

w176

Förlorad dotter
Flexibilitet

Tvärt om. Min erfarenhet både från lajvarrangerade och spelade av vanliga rollspel att ha allt förutbestämt och för planerat kan bli lika orealistiskt som att lämna ting öppet. Handlingen kan ta en sväng i en helt oväntad riktning som om du följer den förutbestämda planen, eller hur karaktärerna planerades att vara för början och de ambitioner de hade för början blir helt irrelevanta för tillfället.

Spelarnas karaktärer blir svårt förödmjukade och sakade i en strid, tappar helt intresset för personen X och starar ett hämndtåg mon den du planerade vara den maktlösa irrelevanta bikarkaktären Y, istället för att hålla fast vid att X ska vara det stora hotet och elaktingen kan de vara bättre att vara flexibla med rollerna och anpassa dem efter hur saker och ting utvecklar sig.

Den lilla söta pojken du bara ha tänk ha som en plothook häger med några äventyr och plötsligt inser du hur coolt det skulle vara om han hela tiden varit en spion och förråder dem eller vad som helst.

Jag skulle tycka för mig om jag var spelare att det inte var ett dugg orättvist, däremot kan det säkert upplevas som frustrerade av en del att alla efterforskningar om x inte leder till något. Arbeta ut lite information om X som spelarna kan få reda på vid efterforskningar och saker han kan ämna ledtrådar om men som inte kan tolkas som bevis för att han tillhör någon specifik sida om du inte vill bestämma det, men ge dem ändå en del att bita i om de vill ha det.