Nekromanti Är intresset numera dött?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Försöker få rätsida på sitt snack...

Kan man bara göra skog och berg, skog och berg, skog och berg i all eviga tid, då blir det till leda om det alltid är det. Och vad jag kan se, vad jag vet hittills är väl DoD T det???
Njae... Jag tycker att Vildhjarta och Snösaga visar upp en rätt imponerande variation på miljöer. Visst är väl kanske dvärgarnas boning såväl som dödsriket två "bergsmiljöer" - men de är ju ändå så extremt olika varandra. Variation uppstår ju i vad man kan/ska göra på platsen, och vilka varelser man möter på vägen. I Vildhjarta kan man exempelvis både köpslå med en lindorm, möta en drakulv i ett isfort, diskutera med en gammelvätte, äventyra i ett dvärgkummel, samt göra många upplevelser i mystiska och skrämmande miljöer där man både kan bli hemsökt av ett flickspöke såväl som bli utfrågad av en spökträdgårdsmästare. Snösaga har en lika stor mångfald, men där finns det idel andra utmaningar, såväl storslagna fältslag som spännande infiltration.

Det hinner aldrig bli tråkigt eller långrandigt, så som jag ser det. Och då spelade jag ändå den här sortens sagolika äventyr redan på åttiotalet.

Plus att det är väl ganska sugigt att lira tjuv eller lönnis och aldrig få spela något i en stad?
Alltså, det finns städer i Trudvang också. Det är inte "städer" i sig som var problemet med Ereb Altor. Problemet var att plötsligt började allt beskrivas som en faktabok och från ett fågelperspektiv, och att allt plötsligt blev så sofistikerat snarare än gåtfullt. Det pratades allt mer om gillen, ekonomi, politik och handel istället för gravkumlar, mystiska skogar och magiska labyrinter. I Trudvang är städer mer som en sorts stora värdshus eller som väldigt bebodda mystiska skogar - det är platser man passerar på ens äventyr eller ställen fyllda med skumma och sagolika karaktärer som bara väntade på att dra in rollpersonerna i sensationella eskapader. Med Ereb Altor så blev de mer som riktiga städer som inte riktigt brydde sig om rollpersonerna och där man snarare blev indragen i intriger än äventyr.

Ereb Altor förklarade så mycket att det inte fanns lika mycket kvar åt rollpersonerna att upptäcka. I Ereb Altors städer stannar man och utför uppdrag, medan man i ursprungs-DoD bara går in på ett värdshus och frågar folk om de vill "hänga med på äventyr". Det finns en skillnad i stämning mellan det sagoaktiga gamla DoD (och Trudvang) - där allt tycktes kretsa kring rollpersonerna - å ena sidan och det mycket mer sofistikerade och historiska Ereb Altor å det andra.

Liksom, en stor del av inledningen i Galtevår utspelas i en ganska stor stad - men liksom, det är en stad från vilken man far ut på "trolljakt" och kommer tillbaka som hela stadens hjältar. Det är en skillnad på en sådan "äventyrsstad" och på de betydligt mer sofistikerade städer som finns i Ereb Altor, såsom exempelvis Magilre.

Sorry Rising, mitt fel är att jag ofta formulerar mig så hårt och rättfram
Nej, nej. Jag tycker inte att du varit ett dugg hård. Men jag tycker det verkar som om den stora skillnaden mellan det DoD du gillar och Trudvang mest handlar om själva stilen och kryddan - alltså att husen ser nordiska ut, att så många av namnen är på fornnördiska och att trollen ser ut som Bauer-teckningar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Försöker få rätsida på sitt snack...

Alltså, det finns städer i Trudvang också. Det är inte "städer" i sig som var problemet med Ereb Altor. Problemet var att plötsligt började allt beskrivas som en faktabok och från ett fågelperspektiv, och att allt plötsligt blev så sofistikerat snarare än gåtfullt. Det pratades allt mer om gillen, ekonomi, politik och handel istället för gravkumlar, mystiska skogar och magiska labyrinter. I Trudvang är städer mer som en sorts stora värdshus eller som väldigt bebodda mystiska skogar - det är platser man passerar på ens äventyr eller ställen fyllda med skumma och sagolika karaktärer som bara väntade på att dra in rollpersonerna i sensationella eskapader. Med Ereb Altor så blev de mer som riktiga städer som inte riktigt brydde sig om rollpersonerna och där man snarare blev indragen i intriger än äventyr.
Jag vill just ha både och... Den mystiska skogen, och den civiliserade politiska staden. ^^


Nej, nej. Jag tycker inte att du varit ett dugg hård. Men jag tycker det verkar som om den stora skillnaden mellan det DoD du gillar och Trudvang mest handlar om själva stilen och kryddan - alltså att husen ser nordiska ut, att så många av namnen är på fornnördiska och att trollen ser ut som Bauer-teckningar.
Ja, något åt det håller verkar det vara.




Hade du mycket gamla äventyr föresten, för i tråden över denna efterlyser jag...???
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Försöker få rätsida på sitt snack...

Jag vill just ha både och... Den mystiska skogen, och den civiliserade politiska staden.
Ja, då är det värre ställt med Trudvang, så vit jag vet. Jag har iofs inte Nidland, de kanske sofistikerar världen i den boken.

Hade du mycket gamla äventyr föresten
Nej, jag har mycket få böcker öht. Säkert färst av alla på forumet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Försöker få rätsida på sitt snack...

Nej, jag har mycket få böcker öht. Säkert färst av alla på forumet.
Jag menar sådana du gjort själv, skrivit på datorn eller så...
Om du kollar den nyaste tråden här på DoD-forumet så förstår du vad jag söker. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad är egentligen high fantasy?

Efter att ha läst den här tråden så tycker jag nåt i stil med "Båda har rätt":

Nej, DoDT har inte mycket att göra med gamla Drakar på Ereb-tiden... nu är jag ju inte nån erebaltor-nostalgiker, skrev ju Arcaria för att jag tyckte Ereb Altor som helhet sög (trots stundtals geniala enheter, en paradox), jag fick spader av att världen var som ett lapptäcke utan genomtänkt grunddesign. DoD Trudvang är som ett helt nytt spel jämfört med DoD 91.

Ja, Trudvang ligger nog närmare den ursprungliga DoD-känslan, INNAN Ereb. Fast jag hade nog hellre sett ett mer R. E. Howard-liknade kampanj.

Sen var det nog lättare att ha olika stuk på kampanjerna i Ereb, just för att världen var så splittrad. Men samtidigt är Trudvang en mycket bättre kampanj (reglerna är jag inte lika förtjust i, de känns inte tajta nog) än Ereb Altor. Jag är impad över det Riotmind har skapat där, fast jag ibland har synpunkter på språket i modulerna, lite svårlästa på nåt konstigt sätt. Men det har ju inte med den här tråden att göra. Hursomhelst, Trudvang som helhet ÄR bra, kanske mer krävande bara.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jaså?

Krille said:
Återigen, du jämför inte Äventyrsspels DoD med Riotminds DoD. Du jämför ditt DoD med Riotminds DoD, och det tycker jag faktiskt är lite orättvist.
Men menar du att det finns någon som inte gör om ett spel till "sitt"?

Liksom, om jag fastnar för Andra Imperiet och spelar det en längre tid, är det överhuvudtaget möjligt att spela det på det sätt som du tänkte dig att spelet skulle spelas?

Gör man egentligen inte om alla spel till sitt eget...då vi alla är olika individer och väljer att spela efter det sätt som passar en bäst? :gremconfused:

/Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Medhåll!

Jag håller med- även om jag spelat väldigt lite Trudvang så förstår jag dina liknelser och håller med om dem.

Trudvang är en jättehäftig setting och jag tycker att Riotminds på det hela taget har gjort ett kanonjobb med att göra ett nytt Drakar och Demoner.

Jag skulle vilja passa på att tipsa lite om Han (vilket kanske är gjort, ber om ursäkt i så fall), som har skrivit mycket om Drakar och borde ha medalj för allt sitt slit som har resulterat i enastående idéer och skrivet material!

Kort sagt är jag kanske bara en insnöad nördjäkel som har förkärlek till Äventyrsspel, men så ser jag det inte själv i denna diskussion. För jag ser liksom skillnaden i mitt huvud. Det är inte samma pryl... Jag känner inte DoD-känslan i Trudvang, jag gör bara inte det.
Tja, jag är också en insnöad nördjäkel! :gremgrin:
Vid ett flertal tillfällen har jag märkt att de som hänger allra flitigast här på rollspel.nu är minst sagt skeptiska till nostalgiker. Inte minst insnöade sådana...

Jag förstår hur du menar, Trudvang och DoD Expert är verkligen inte lika varandra och har man nu en gång fäst sig vid DoD, tja då passar Trudvang dåligt. Det är likadant om man vänder på resonemanget, för de fördelar som Trudvang har saknar dessvärre DoD.

Jag är förvånad över hur svårt det verkar vara att förstå dig i den här tråden. Jag undrar om det inte är så att man nog förstår dig, men inte riktigt håller med dig ! Och så letar man efter logiska blottor i ditt resonemang, för att kunna avgå med segern: DoD-91 suger, det är dåligt och det borde inte ens tillfredställa ens den nörd som säger sig gilla skräpet, för det är inkonsekvent, idéerna som finns i -91:an görs bättre i Trudvang, mm mm. Den diskussionen är fruktlös- varför sabotera för någon annan om denne har roligt och är nöjd? "Live and let live" är mitt råd till den som stör sig på någon annans rollspelspreferenser. :gremwink:

"Eftersom Trudvang är mer genomtänkt är det bättre än tex DoD-91" kan det heta. Vilket är helt riktigt, men knappast i ögonen på en nostalgiker som uppskattade DoD-91. Som sådan vill man ju inte ha någon sammanhängande röd tråd tex- man vill att DoD ska vara så pluralistiskt som det var i Ereb. Nu kanske jag generaliserar, men det är så jag uppfattar de olika åsikterna.

Allt det här handlar om smak. Du och jag verkar uppskatta DoD-91 på ett sätt som andra forumiter inte gör.
Och tvärtom, för den delen. Hoppas att vår entusiasm för spelet, oavsett vilket vi gillar, kan inspirera andra!

/Basenanji
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Jaså?

Men menar du att det finns någon som inte gör om ett spel till "sitt"?
Det menar han uppenbarligen inte, eftersom han redan har sagt att folk brukar göra så. Däremot kanske han menar att det är orättvist att använda sin egen personliga version som standard för hur det publicerade spelet ska se ut.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Medhåll!

Och så letar man efter logiska blottor i ditt resonemang, för att kunna avgå med segern: DoD-91 suger, det är dåligt och det borde inte ens tillfredställa ens den nörd som säger sig gilla skräpet, för det är inkonsekvent, idéerna som finns i -91:an görs bättre i Trudvang, mm mm.
Fast egentligen säger vi "samma saker som finns i DoD'91 finns i DoD Trudvang, fast de heter saker på fornnördiska", inte "Trudvang är bättre än DoD'91".
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,897
Jag tror snarare...

...att det är förekomsten av Riotminds forum som gör att vårat eget DoD forum är dött- Jagmenar, det är ju samma sak med Mutantforumet, eller hur? Och Mutant: UA är det få som klagar på.

- Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,897
Som jag sa senast

Som jag skrev senast du frågade, Adus: "Lycka till Adus, men hoppas inte allt för mycket på andras medverkan. Många har startat egna sidor i hopp om att halva rollspelssverige skall komma rusande med material. Du måste bygga din hemsida med egen kraft och inte sätta din tilltro till att andra ska låta dig få cred för deras slit."

- Vulf
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gladfantasy

Bjäffs...
Gladfantasy kan man väl ändå inte sakna.

Visst har jag haft mycket kul med gamla Drakar men nya Trudvagn är ack så mycket bättre. Nu har de ju ansträngt sig för att skapa en egen värld trots all.

Själv är jag spyless på gladfantasy...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gladfantasy

Bjäffs...
Gladfantasy kan man väl ändå inte sakna.

Visst har jag haft mycket kul med gamla Drakar men nya Trudvagn är ack så mycket bättre. Nu har de ju ansträngt sig för att skapa en egen värld trots all.

Själv är jag spyless på gladfantasy...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gladfantasy

Jag är Bosse von Sydow.

Smakpolis av rang. Marco har fel i det han säger och således måste jag påpeka det för honom. Annars kanske han får för sig att göra konstiga saker. Som ett spel om agenter eller ett spel som heter Noir :gremwink:
 
Top