Nekromanti Är intresset numera dött?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag minns förut, kanske 5-6 år sedan så där, då var Drakar & Demoner ganska så mer väluppskattat än nu, tillsynes utifrån mina ögon i alla fall. Då fanns det mången DoD-sida och många var de som intresserat pumpade ut eget material till diverse olika versioner av spelet...

Det kändes som om fler spelade spelet då, och det fanns en mycket större gemenskap för DoD, och att denna var starkare ju längre man går i dess existerande historia.
Självklart var ju 80-talet höjdpunkten.
Men nåväl...
Jag skapade Eldkvast inte bara för mitt eget brinnande intresse, utan också för alla andra som är intresserade av spelet och håller det nära. :gremsmile:
På Eldkvast kan man skicka in eget material, något som också verkade mer akutellt förr. Se bara på Nimins, ja ni minns väl Nimins?
Det gör i alla fall jag, då jag var nybörjare med DoD i min hand och hade skoj med en del utav de mer seriöst skapade prylarna där ifrån.

Jag förväntade mig kanske inte hjorder av material till Eldkvast, men jag förväntade mig i alla fall mer än de TRE bidragen som kommit in. Jag blir superglad för varje bidrag, men ibland ser jag på hur lite det är, och hur mycket som det kunde ha varit om det varit längre tillbaka i tiden.

Känns lite skrämmande faktiskt, hur snabbt ett spel kan dö ut...
Speciellt när man är ett utav fanen till just det spelet.

Nå, vad tror ni, var DoD större för bara några år sedan än vad det är idag?

En sak jag märkt är faktiskt just här, på forumet - det var fler trådar i omlopp på DoD-forumet förr, då kunde folk fråga om allt ifrån andra boxen till Chronopia, och Trudvang...
Men numera är det klent...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Känns lite skrämmande faktiskt, hur snabbt ett spel kan dö ut...
Det kommer väl fortfarande ut äventyr och planeras moduler till Trudvang? Då vill jag påstå att spelet i allra högsta grad är levande. Tänk på oss som spelar Kult.

Nå, vad tror ni, var DoD större för bara några år sedan än vad det är idag?
Kanske. Men framförallt har aktiviteten på just det här forumet i allmänhet sjunkit väldigt mycket på de senaste fem åren.

Att det inte skrivs så mycket här beror nog mest på att Riotminds har sitt eget forum. Vill man lägga upp sina egna grejer så är det liksom mest naturligt att man gör det där. Sedan finns det de som har sina egna sidor; såsom Mattias Frisks Dimhall. De som har en sådan sida lägger upp sitt material där.

Så aktiviteten på din sida speglar inte nödvändigtvis DoD i stort. Det kan snarare bero på att din sida inte fyllde något behov. Jämför med din sida Skribber. Att aktiviteten var låg på Skribber betyder ju inte att folk inte bryr sig om litteratur.

Och - jag vill minnas att jag tidigt påpekade svårigheterna du skulle ställas inför med Eldkvast redan när du först började posta inlägg om det. Inte sant?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Känns lite skrämmande faktiskt, hur snabbt ett spel kan dö ut...
Snabbt? Spelet är sexton år gammalt, för sjutton gubbar! Det finns folk här på forumet som är yngre än så!
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Spelet är sexton år gammalt, för sjutton gubbar!
För sexton år sedan hade spelet funnits 10 år. :gremwink:
Fast jag antar att du räknar från den version Adus bearbetar och då blir det sexton år.
Men den första versionen var gammal redan innan några av våra rollspel.nu-kamrater var födda!

Gordeg
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Iof Rising.
Men det känns som om det borde vara mer aktivt än vad det är, förut kändes det som om det var många fler DoD-spelare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sedan 1982....

Men jag skulle fortfarande vilja påstå detta, då jag inte upplevt att det blivit lite mindre och lite mindre intresse för varje år, utan jag tycker det är just under de senare (allra sista) åren som folk tröttnat.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Som jag uppelever det var DoD Trudvang det som dödade all diskussion om DoD här. Det kom, folk reagerade med ett "Öh... det här är ju... inte bra." och sedan dess verkar ingen ha engagerat sig nog för att kolla in nya produkter eller ens skapa trådar.


Storuggla, chubby wubby
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja det här tror jag stämmer precis!

Jag har faktiskt tänkt nämna det själv. :gremsmile:

Tillsynes spelar majoriteten fortfarande 6:an, och de man ser som spelar just T har just tagit åt sig delarna som utvecklat världen, men så spelar de fortfarande med 6:ans regelverk.
Det tror jag verkligen att du har rätt i. Försäljningen verkar för det första inte lika bred av T som av 6 alla versioner och tillägg.
Sedan är det bara att ta Riotminds eget forum som bevis, de flesta kör 6:an de med där...

DoD T krånglade till allt och bröt sönder de få bitar som fortfarande var DoD i 6:an...
 
G

Guest

Guest
Alltså DoD är väl ett bra spel i sig, men det är lite omodernt... Riot försökte. Skapade ett buggigt system. DoD förlorade många spelare och där är vi nu...

Utveckligen går vidare, så är det..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om vi glömmer reglerna för ett ögonblick: Många här på forumet gillar ju Trudvang (kampanjen alltså, inte regelsystemet)... men hur är det "ute i stugorna"?.. kan det inte vara så att Trudvang känns för smalt, ungefär som Chronopia gjorde det... jämfört med Ereb Altor och gamla mer "generiska" DoD? För mycket culture-gaming?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
DoD T krånglade till allt...
Nu kanske jag var ful och bröt ut något ur sitt sammanhang, men vad krånglades egentligen till i DDT?

/Han som även riktar den här frågan till alla de som tycker likadant som Adus
 
G

Guest

Guest
Det är väl iget som är krångligt i sig i DoDT, men problemet är att systemet i sig är lite småbuggitgt, vilket kräver en del efterarbete...

Sen är det lite problematiskt när man tar ett såpass etablerat system och spel som DoD trots allt är och typ gör om ALLT. Många spelare bangar då... Jag märker det själv bland mina egna spelare. I början lät DoDT spännande men snart börjar spelarna droppa av därför att dom inte längre känner igen sitt DoD...
 
G

Guest

Guest
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva mina känslor inför Trudvang...

Det är en cool värld men den håller inte när man spelar, iaf inte för mig... Det är en värld där Sagan ska ta en stor plats, men samtidigt är det skitigt och grötigt, likaså ska highfantasyn få sin plats i världen... Jag får inte ihop det...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Skepnadsändrande drakar och demoner

Sen är det lite problematiskt när man tar ett såpass etablerat system och spel som DoD trots allt är och typ gör om ALLT.
Drakar och demoner har funnits i 25 år och gjorts om åtskilliga gånger. DDT är knappast den största förändringen av reglerna. De regelmässiga skillnader som jag kan komma på känns som förbättringar, till exempel att de snudd på helt poänglösa grundegenskaperna kastades i papperskorgen.

Den enda försämringen är att regelboken blivit fetare än Akebono och väger ungefär lika mycket. Det ser inte ett dugg inbjudande ut om man är nybörjare. Sedan är jag förstås inte nybörjare, så det är fullt möjligt att en löjligt tjock regelbok drar till sig nybörjare som liket av en sönderklippt mördarsnigel drar till sig andra mördarsniglar.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
kan det inte vara så att Trudvang känns för smalt, ungefär som Chronopia gjorde det... jämfört med Ereb Altor och gamla mer "generiska" DoD? För mycket culture-gaming?
Jag tror faktiskt inte det. För det första finns det numera, tack vare Mittland och Vastermark, numera tillräckligt mycket generiskhet för att man ska kunna få in de flesta fjantasyklichéer. För det andra så var Trudvang rätt generiskt från början och kultur saknades helt eftersom värld i princip saknades helt. Det enda specifikt kulturella var namnen, som bäst beskrivs som fornnördiska.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Lättillgängligheten.
Den tyckte jag var obefintlig redan i DoD6, så kan du utveckla din åsikt lite mer?

/Han ogillade virrvarret av färdigheter, skadekapacitet samt regelmängden kontra världsmängden
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skepnadsändrande drakar och demoner

De regelmässiga skillnader som jag kan komma på känns som förbättringar, till exempel att de snudd på helt poänglösa grundegenskaperna kastades i papperskorgen.
Nja. De döptes om till "exceptionella karaktärsdrag", fick en ny skala med sju möjliga värden (-4, -2, -1, 0, +1, +2, +4) istället för femton, och skalstegen fick en klase beskrivande namn (för det exceptionella karaktärsdraget Styrka är de i ordning Orkeslös, Klen, Svag, inget namn alls; skrivs inte upp, Stark, Urstark, Trollstark). Men de finns fortfarande kvar och är i princip lika poänglösa som förut.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den tyckte jag var obefintlig redan i DoD6, så kan du utveckla din åsikt lite mer?
Det kan alltid bli sämre. :gremgrin:

Enligt min inte särskilt ödmjuka åsikt har lättillgängligheten gått stadigt neråt sedan 1984.
 
Top