Winroth_UBBT
Veteran
Jag kan inte påstå att jag är någon närstridsexpert, men jag har i alla fall tränat karate och kendo under några år. Min känsla är att det är alldeles för enkelt att undvika attacker men färdigheten Undvika. Rent spelmässigt så finns det egentligen inte någon fördel att parera attacker i Eon, det är bättre att Undvika om nu inte situationen är sådan att man inte kan göra det av någon anledning (Bortsett från att man måste köpa ytterligare en färdighet).
Min erfarenhet från Kendo är att det är mycket enklare att parera ett anfall än att undvika det, jag har i alla fall alltid varit betydligt snabbare med bladet än med fötterna. Nu gör man nog i regel lite av bägge när man parerar. Men det räknas nog in i den vanliga pareringen.
Jag tycker nog att svårigheterna borde vara:
Blockering med sköld: Ob2T6
Parering: Ob3T6
Undvika: Ob4T6
Om inte annat eftersom att Parering alltid medför en risk för försvararen att hans vapen skadas eller bryts. Det är detta som gör att Undvika normalt alltid är bättre än att parera då man inte riskerar några negativa konsekvenser så länge man lyckas. Detta skulle man kunna balansera just med att det är lite svårare med Undvika.
Min erfarenhet från Kendo är att det är mycket enklare att parera ett anfall än att undvika det, jag har i alla fall alltid varit betydligt snabbare med bladet än med fötterna. Nu gör man nog i regel lite av bägge när man parerar. Men det räknas nog in i den vanliga pareringen.
Jag tycker nog att svårigheterna borde vara:
Blockering med sköld: Ob2T6
Parering: Ob3T6
Undvika: Ob4T6
Om inte annat eftersom att Parering alltid medför en risk för försvararen att hans vapen skadas eller bryts. Det är detta som gör att Undvika normalt alltid är bättre än att parera då man inte riskerar några negativa konsekvenser så länge man lyckas. Detta skulle man kunna balansera just med att det är lite svårare med Undvika.