Är inte Shadowdark lite väl dyr?

Nu börjar vi röra oss i OT-land, men hur kommer det sig att många amerikanska spel trycks i Kina? Jag har något vagt minne av att någon (kanske rentav Kelsey Dionne) nämnt att det liksom inte finns tryckerier i USA som kan hantera sådana beställningar som ett rollspelsförlag gör. Vilket ju är konstigt i ett land som mer och mer börjar propsa för det inhemska (men det är ytterligare ännu mer OT).

Det är ingen subjektiv åsikt att det är dyrare med färgtryck än svartvitt. Att det är dyrare med större böcker än med små.
Men det finns väl inte en enda produkt som säljs där sådana här faktorer är relevanta för försäljningspriset?

Men det finns väl inte en enda produkt som säljs där sådana här faktorer är relevanta för försäljningspriset?
Jag är ju i industrins absoluta periferi, så min kunskap är oerhört låg, men min uppfattning är att färgtryck inte är så väldigt mycket dyrare än svartvitt. Däremot så är ju kostnaden för illustratör ofta högre om man vill ha det i färg!

Jag är ju i industrins absoluta periferi, så min kunskap är ju oerhört låg, men min uppfattning är att färgtryck inte är så väldigt mycket dyrare än svartvitt. Däremot så är ju kostnaden för illustratör ofta högre om man vill ha det i färg!
Jo, men det jag menar är ju att inga produkter som säljs - rollspelsböcker, bilar, skinkstekar, fidgetspinners - prissätts av produktionskostnaden? Ingenting du köper idag betalar du ju för på något sätt vad de kostar att framställa, utan snarare för var marknaden ligger, vilket namn som står på produkten, vad som är acceptabelt att ta betalt osv.

Jo, men det jag menar är ju att inga produkter som säljs - rollspelsböcker, bilar, skinkstekar, fidgetspinners - prissätts av produktionskostnaden? Ingenting du köper idag betalar du ju för på något sätt vad de kostar att framställa, utan snarare för var marknaden ligger, vilket namn som står på produkten, vad som är acceptabelt att ta betalt osv.
Ah, då är jag med - och du har nog helt rätt i det. Detta är varför jag aldrig har mitt namn på omslaget!

En annan sak relevant till frågan är ju att Shadowdarks prissättning gjordes innan de sålt en enda kopia och därmed inte visste hur många kopior de skulle sälja. De var tvungna att gissa sig fram hur populära de skulle bli, vad minsta upplagan skulle kunna vara, vad det skulle kosta att skicka dessa sedan, och hur de skulle kunna betala alla konstnärer och annat folk för arbetet runtikring. Kanske insåg de i efterhand att de kunnat sätta ett lägre pris, men å andra sidan har det då redan bevisats vad folk är villiga att betala. Marknaden har talat och den sade, "599 kr är inte för dyrt för Shadowdark!" Och på sjunde dagen vilade den.

Detta är varför jag aldrig har mitt namn på omslaget!
Vågar inte en tänka vad priset då skulle bli.

Alltså jag gissar ändå på att de har gjort en bedömning som verkar varit rätt lyckad. Sen kan man ju ha åsikter på om de inte kunde dragit ner det ytterligare, men jag vet inte - svårt att säga åt någon att tjäna mindre pengar än vad de kan.

Det är ju väldigt ovanligt att priset för kund ligger under produktionsvärdet dock.

Absolut, men nu pratar vi ju om böcker.

En relevant jämförelse är ju att Eloso valde att skrota boken Skuggor över Skåne här nyligen på grund av just produktionskostnaderna.
Hur blev det med det sen, för boken är väl mer eller mindre färdig? Fick för mig att det pratades om att släppa den digitalt?

Hur blev det med det sen, för boken är väl mer eller mindre färdig? Fick för mig att det pratades om att släppa den digitalt?
Känns som den diskussionen passar i en egen tråd, men som jag förstått det så är inga uttalade planer på en pdf just nu. Allt text ska dock vara klar enligt folk som varit inblandade.

En viktig grej också är att boken är onödigt tjock pga layout. Typsnittet är stort, boken är i A5 men det är väldigt lite information per sida. Då ökar tryckkostnaden.
Tror vi pratat om detta förut, men jag är rätt glad i den luftiga layouten, jag! The smake is like the bake, som de säger i England!

Nu börjar vi röra oss i OT-land, men hur kommer det sig att många amerikanska spel trycks i Kina? Jag har något vagt minne av att någon (kanske rentav Kelsey Dionne) nämnt att det liksom inte finns tryckerier i USA som kan hantera sådana beställningar som ett rollspelsförlag gör. Vilket ju är konstigt i ett land som mer och mer börjar propsa för det inhemska (men det är ytterligare ännu mer OT).
Ja, lite OT kanske, men det är så globaliseringen ser ut. Tryckeribranschen är mer eller mindre utrotad i Nordamerika vad jag förstår, med undantag för snabbtryckerier och små nischtryckerier - allt annat är utlokaliserat till Asien sedan länge. Det finns bra tryckerier i Östeuropa också men de är dyrare än Kina så inte värt för amerikaner oftast (dock för oss europeer). Det är ännu värre med stora boxade spel, där är det svårt att trycka något alls utanför Asien. Men det är ju inte utan nackdelar att det ser ut så.

Också lite OT - men kort/brädspelet Earthborne Rangers har profilerat sig som hållbart, sustainable och producerat sig i USA och då också blivit dyrare/lägre kvalitet. Det är visst tryck hos Delano.

Jag är också övertygad om att det kan vara värt priset, i och med att Shadowdark är ett bra spel och Kelsey Dionne är en fantastisk spelskapare som är värd att stötta.

Men det är ändå ett märkligt högt pris för en liten bok. Jag menar, såhär ser den ut:
View attachment 30888

Svart text på vitt papper. Få bilder.
Typ hela reglera på ett uppslag! Tydligt uppstaplat.
Jag tycker kanske Shadowdark är i dyraste laget för vad det är, men det är som alltid med rollspel väldigt lågt pris per timme. En konstbok från Taschen är ju tex mycket billigare och ett annat litet OSR spel är också oftast några hundra spänn billigare.
Men det är en 5 av 5 produkt, så jag är ändå glad att ha köpt den.

Ja, lite OT kanske, men det är så globaliseringen ser ut. Tryckeribranschen är mer eller mindre utrotad i Nordamerika vad jag förstår, med undantag för snabbtryckerier och små nischtryckerier - allt annat är utlokaliserat till Asien sedan länge. Det finns bra tryckerier i Östeuropa också men de är dyrare än Kina så inte värt för amerikaner oftast (dock för oss europeer). Det är ännu värre med stora boxade spel, där är det svårt att trycka något alls utanför Asien. Men det är ju inte utan nackdelar att det ser ut så.
Skulle skriva nått liknande men lite tillägg:
Jänkarna, mer än oss i EU, har nischat industrierna hårt i vissa områden och just tryckeri är en del.
"Förläggardöden" kring första tull-kaozet tog upp det tydligt där det framkom att det fanns ett (1) tryckeri i staterna som kunde hantera viss boktryckning som passar för formaten inom spel-branschen, men inget alls som kunde trycka ark med tokens på kartong. Branschen själva (tror det var Steve Jackson själv) räknade med en femårsperiod innan det ens kunde finnas en rimlighet i att sån industri skulle kunna finnas i landet för att klara av de stora förlagen. För små indieutvecklare, ännu längre, om dom nu inte hade nått minitryckeri i bakfickan redan.

Har inte följt utvecklingen sen dess, men visst är det fortfarande ett problem för t.ex. crowdfundingprojekten?

Back